Norge ligger på syvende plass i Europa når det gjelder punktlighet på persontog. Målingene gjøres av den europeiske plattformen for jernbaneinfrastrukturforvaltere i Europa (PRIME). Totalt måles 22 land, og vi er kun slått av Finland i Norden.
Tro det eller ei, menvi har kun seks land foran oss på en liste med 22 Europeiske lands jernbaner. Finland ligger foran oss, mens Sverige kommer på 15. plass med Danmark på en 18. plass. De siste offentliggjorte internasjonale måltallene er fra 2023. Punktligheten måles på ankomst etter oppsatt rutetid med maks 5 minutter og 29 sekunder. Alt over dette regnes som en forsinkelse. Dette klarte Norge til tross for at en grevling hadde forvillet seg inn i sporveksel 2 på Galterud og plutselig ble en del av statistikken. Eller historien om at en ombordansvarlig ble låst inn på do, og hvor fører måtte komme kollegaen til unnsetning. Uforutsette ting skjer og påvirker både punktlighet og regularitet på en av Norges største arbeidsplasser, jernbanen.

Statistikken for 2024 vil trolig bli offentligjort i løpet av neste år. Å samle så mye data fra de ulike landene tar ifølge Wold enormt med tid. Og tallene skal dobbeltsjekkes og verifiseres. Når vi nå tar utgangspunkt i statistikken for 2023 så ligger Estland og Latvia i tet med en punktlighet opp mot 100 prosent. Relativt små land med en befolkning på godt under 2 millioner. Nederland Sveits, og Finland ligger alle høyt oppe og med over 95 prosent punktlighet. Norge er målt med en relativ punktlighet på rett under 90 prosent, altså en punktlighet som tilsvarer en syvende plass blant 22 av Europas jernbaneselskaper. De som ligger nærmest oss er Frankrike, like over og Polen like under.
– På passasjertog er vi blant Europas syv mest punktlige land av 22 som er med i målingen, og som alle opererer med samme måltall. Altså med en punktlighet innenfor fem og et halvt minutt. De som lå foran oss er små land med mer dobbeltspor, og ikke like utfordrende geografi, eller værforhold. Estland og Latvia ligger godt foran oss, men de har omtrent bare en fjerdedel av antallet mennesker. Vi har stort sett slått svenskene på punktlighet de siste ti årene, så de er heller ikke uten utfordringer når det kommer til punktlighet. På gods er vi blant Europas 6 mest punktlige, en god plassering for her er målingene mer sprikende og avstanden mellom landene større. Her måler vi oss opp imot 20 andre land, forteller Roger Wold, leder for punktlighet og analyse i Bane NOR.


Norge måler todelt og strengere for lokal- og regiontog
I den internasjonale målingen gjelder kun ett måltall satt noe annerledes enn det vi bruker i Norge. Det som måles her i landet er andelen tog innenfor punktlighetsgrensen; 03:59 for lokal- og regiontog, og 05:59 for fjerntog og godstog. Måles på Oslo S og på endestasjonen til toget. Forholdsvis strenge måltall som selvsagt har både en oppdragende funksjon, men som også gir en hardt presset infrastruktur enorme belastninger. Bare siden 2010 har antallet reisende økt med 46 prosent, og 2024 ble et rekordår med over 80 millioner reisende.
–Vi skal selvsagt sette oss høye mål med de beste ambisjoner om høy punktlighet, men det er av og til viktig å se utenfor landets grenser for å danne seg et totalbilde. 90 prosent punktlighet er målet vårt nå. Kunne vi utvidet måltallet for den tyngste delen av togtrafikken, på Østlandet og rundt Oslo-navet med ett minutt, ja så ville vi i første halvår ligget på 90,6 prosent punktlighet. Det er kundene vi lever av, og de er opptatt av om når toget kommer og går, og ikke om statistikk. For eksempel ser vi at vi har en rushtidsutfordring ved at punktligheten er betydelig svakere i rushtiden. Dette er tiden det er desidert flest reisende og det bekymrer oss. Det er likevel gledelig at vi ser en liten bedring første halvår 2025 når det gjelder både punktlighet og regularitet, men ikke nok til at vi kan snakke i store bokstaver om tallene, sier Roger Wold.
Sverige leker litt med tall
Nylig rykket den svenske infrastrukturministeren ut og sa seg meget fornøyd med en bedring i statistikken. Der brukte han et annet punktlighetsnivå som gjelder innenfor 15 minutter fra oppsatt rutetid som måloppnåelse. Skulle vi i Norge brukt samme målestokk ville vi ha en punktlighet opp mot 100 prosent.
–Hvis vi skulle gjøre som den svenske infrastrukturministeren, altså leke litt med tall for punktligheten, så ser vi også interessante tall. Ett eksempel fra første halvår i år for eksempel, er at vi ville oppnådd en punktlighet på hele 96,2 prosent om vi målte etter en forsinkelse innenfor 10 minutter. Det er viktig å si at vi måler punktlighet kun der togene kommer frem til oppsatt målestasjon, noe som betyr at innstilte tog ikke er inkludert i den offisielle punktlighetsstatikken, men påvirker selvsagt regulariteten. Dette skillet mellom punktlighet og regularitet er standard for de fleste europeiske land, forteller Roger Wold.
Det er i følge Wold mye som påvirker punktligheten. Feil på infrastrukturen, feil på togene, mer ekstremvær, og tett trafikk på en for det meste gammel enkeltsporet jernbane, dette skaper kø når feil oppstår, og innstillinger og forsinkelser. Vi nevnte innledningsvis noen eksempler på at jernbanefamilien er stor og sammensatt både geografisk og sosialt. Og at de merkeligste ting kan påvirke toget der det farer gjennom landet. En ombordansvarlig ble påkjørt av en mann med elektrisk rullestol på Bryne og måtte reise til sykehuset for sjekk. Det førte til to innstillte tog. Slikt skaper også forsinkelser, ikke bare etterslep og dårlig vedlikehold over tid.
Fakta om den norske årlige målingen for 2024:
Punktlighet – 86,1 % i 2024
Måler om togene er forsinket eller ikke
Måler andelen tog innenfor punktlighetsgrensen; 03:59 for lokal- og regiontog, 05:59 for fjerntog og godstog. Måles på Oslo S og på endestasjonen til toget
Regularitet – 93,6 % i 2024
Måler om togene er innstilt eller ikke
Måler andelen tog som har kjørt hele ruten
Planlagte innstillinger påvirker ikke regulariteten
Fakta om PRIME:
The Platform of Rail Infrastructure Managers in Europe (PRIME)
Plattformen for jernbaneinfrastrukturforvaltere i Europa (PRIME)
«For å fremme god kvalitetsmåling har PRIME etablert en felles definisjon, inkludert en avtalt terskelverdi for hver passasjer- og godstransporttjeneste. For passasjertog representerer punktlighetsindikatorene prosentandelen av nasjonale og internasjonale passasjertog i drift som ankommer hvert strategiske målepunkt med en forsinkelse på mindre enn eller lik 5:29 minutter. For godstog er terskelen satt til 15:29 minutter.»
