
Folk og politikere i Nord-Norge er forbannet for at samferdselspolitikerne ikke klarer å skaffe landsdelene et tilfredsstillende togtilbud. Departementet lover tiltak, men når vi spør hva det betyr, ja så står megafonen fortsatt på repeat. Derfor reiser nordlendingene denne uka i flokk å følge til Oslo, da bør samferdselsministeren høre når det banker på døra.
Dette kommer klart til utrykk i aviskommentarer, lederartikler og på sosiale medier det siste halve året. Overskrifter som «Ber om krisemøte med ministeren om Nordlandsbanen, det må settes inn umiddelbare tiltak» og «Dette hadde søringene aldri funnet seg i», sier vel noe om at nå er folk i nord ganske lei av å bli oversett eller nedprioritert.
Fylkesråd i Nordland for samferdsel og tidligere stortingsrepresentant for høyre, Marianne Dobak Kvensjø understreker at dette handler om det langsiktige omdømmet for tog som et stabilt transportmiddel. Hun forventer et mer stabilt togtilbud for reisende i Nordland. Jernbanen har en kritisk viktig samfunnsfunksjon, og er også viktig for samfunnssikkerhet og beredskap. Togavganger som innstilles gir ifølge Kvensjø, store samfunnsmessige konsekvenser som begrenser menneskers mobilitet. Hun forteller dette på Nordland Fylkeskommunes egne nettsider.
–Dette gjelder både arbeidsreiser, unge folk til og fra utdanning, pasientreiser og fritidsreiser. Men ikke minst har dette betydning for en raskt voksende reise- og opplevelsesnæring i landsdelen. Gjentatte innstillinger kan over tid føre til at reisende mister tillitten til hele jernbanesystemet, og heller ser seg nødt til å velge andre transportformer. Det er negativt for miljøet, og for produktiviteten og økonomien i regionen, sier Dobak Kvensjø.


Slik svarer departementet
Tog 24 har spurt samferdselsdepartementet hvordan de ser for seg løsninger slik at Nordlandsbanen kan tilby sine kunder et tilfredsstillende togtilbud. Norges forsvarsminister maner til større samarbeid nasjonene i mellom for å oppnå flerdriftsfordeler gjennom økt samhandling og se på områder hvor deling av kunnskap og materiell blir viktig.
–Føres det samtaler internt i departementet og med direktoratet og Norske tog om spesifike tiltak som vil løse tog og lokomotivkrisen i norsk jernbane, igjen med utgangspunkt i forholdene på Nordlandsbanen. Også sett ut fra en beredskapsstrategisk tenking?
–Det er tett dialog med både Norske Tog og Jernbanedirektoratet om tiltak – både på kort og lang sikt. Vi gjør hva vi kan for å gjenopprette normal trafikk på Nordlandsbanen. Det mest effektive tiltaket på kort sikt, er å leie ett eller flere lokomotiver. Denne prosessen er allerede pågående. Nordlandsbanen er ikke elektrifisert. Det betyr at det er svært begrensede muligheter til å hente lokomotiver/tog fra andre deler av landet, uten at det går på bekostning av togtilbudet der materiellet eventuelt hentes fra. Vi har også snakket med våre venner i Norden om de har tog som kan brukes, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i samferdselsdepartementet.
–Hvorfor ikke da se på muligheten for å skape en internordisk togpool (Norge og Sverige) slik at man kan opprettholde tilfredstillende beredskap på kritisk infrastruktur?
–Nei. Det er ulike tekniske spesifikasjoner til togmateriell i de ulike landene og bruk av kjøretøy på tvers av togoperatører krever at alt ombordpersonell må tilføres materiellkompetanse for alle typer som inngår i en eventuell felles togpool. For særskilt lokomotivførere er kompetansekravene så omfattende at det vil være uhensiktsmessig med internordisk togpool. For å opprettholde god beredskap på norsk jernbane er det også viktig at ansvar og roller er tydelig avklart, sier statssekretæren
–Vil samferdselsdepartementet kunne støtte togselskapene i og selv skaffe egnet materiell, siden Norske tog ikke evner å gjøre jobben?
–Det er Norske tog som har ansvar for å skaffe til veie materiell til det offentlig kjøpte persontransporttilbudet og leie ut kjøretøy til persontogoperatørene. I eksisterende trafikkavtaler er det litt ulikt handlingsrom for persontogoperatørene til å stille med eget materiell, men det er åpning for dette forutsatt godkjenning fra oppdragsgiver. Prosessen med innleie av lokomotiver på Nordlandsbanen ble overført fra SJ til Norske tog etter ønske fra SJ, sier Kroglund.
Får ikke sympati
Statssekretæren får ikke mye sympati for sine «unnskyldninger». Varaordføreren i Bodø som mener at hvis denne tog-kritiske situasjonen har skjedd lenger sør hadde løsningene kommet mye raskere.
–Faktisk virker det nærmest umulig å finne et lokomotiv så gammelt og utdatert at det kan trafikkere Nordlandsbanen. Det sier sitt om situasjonen på jernbanen i nord. Situasjonen er kritisk på grunn av tiår med manglende vedlikehold, manglende oppgradering og manglende materiell. Mange har skyld i det. Men ansvaret for at togene nå må gå, ligger hos regjeringen. Vi kan ikke godta at det ikke finnes lokomotiver å sette inn, eller at dette er så vanskelig fordi sånn eller slik. Hadde togene stått i sør, hadde løsningen vært på plass for lenge siden, skriver Ida Gudding Johnsen, varaordfører Bodø (V) i en kronikk i Avisa Nordland.
Et samlet Nordland står nå bak kravet om at en løsning må på plass snarest. Situasjonen er uholdbar for de reisende, for de ansatte, for operatøren og for næringslivet, står det i debattinnlegget i AN.no
–Nå reiser vi i samlet flokk til Oslo for å møte samferdselsministeren om saken. Budskapet er krystallklart: Vi forventer at departementet løser dette.Noe annet er uholdbart, selv for oss i nord avslutter varaordføreren i Bodø