Nordlandsbanen åpner lørdag, SJ setter inn ekstra kapasitet fra begynnelsen av desember

Lørdag 30. november åpner Bane NOR hele strekningen mellom Trondheim og Bodø etter den tragiske ulykken i høst der lokføreren omkom. Det blir fortsatt buss for bane mellom Mo i Rana og Bodø frem til 6. januar. Mens ruta mellom Mosjøen og Bodø med motorvognsett, og Saltenpendelen, går som normalt fra mandag 2.desember.

SJ har mulighet til å kjøre med fire vogner ekstra på Nordlandsbanen fra mandag 2. desember hvis etterspørselen bli stor. Dette gjør de for å møte juletrafikken med så god kapasitet som mulig.

–Det er ikke vogner det står på. Vi mangler fortsatt lokomotiver, men signalene nå sier at vi skal klare å kjøre for fult etter 6. januar. Da bør avtalene være i boks med det svenske utleiefirmaet som har lok stående på stallen som vi kan benytte på Nordlandsbanen. Her venter vi på at samferdselsministeren følger opp lovnaden fra forrige uke. Frem til da har vi muligheten til å sette på fire vogner ekstra på avgangene mellom Trondheim og Mo i Rana, for det vil fortsatt bli buss for bane på de avgangene vi kjøre lok og vogner. Når det gjelder Saltenpendelen går den som normalt fra mandag av, og avgangene mellom Mosjøen og Bodø som trafikkeres med motorvognsett vil også gå etter ruteplanen. Vi håper på forståelse, men jeg skal love kundene at vi jobber døgnet rundt for å få på plass den gjennomgående ruta Trondheim til Bodø straks lok-kapasiteten er på plass, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge.

Steinar Olsen er glad for at de nå kan starte opp igjen det som er mulig med dagens lokstall.

SJ har tidligere meldt at de ikke kommer til å erstatte nattogforbindelsen på Nordlandsbanen før det er nok lok-kapasitet.

–Det gjør at vi kan bruke de ledige sovevognene på Dovrebanen, hvor vi nå i julestria kan tilby to ekstra sovevogner hver vei på Dovrebanen mellom Oslo og Trondheim. Så skal du hjem til jul enten sør- eller nordover har du nå flere valgmuligheter, forteller Olsen.

På grunn av at SJ kjører buss for tog på en av strekningene, anbefaler de kundene sine å sjekke avgangstidene nøye. Bussen som går fra Bodø er satt opp tidligere enn de normale togrutene fordi man skal være sikker på å nå korresponderende tog i Mo.

–Vinteren kan være tøff over Saltfjellet, men det vet folk som reiser mye på denne strekningen. Vi oppfordrer likevel våre kunder om å holde seg godt oppdatert, så skal vi lever så god informasjon og service som mulig tilbake, sier Steinar Olsen.

Her fra et av motorvognsettene som gjør det mulig å starte opp igjen strekningen mellom Mosjøen og Bodø. Foto: David Gubler SJ Norge

2 thoughts on “Nordlandsbanen åpner lørdag, SJ setter inn ekstra kapasitet fra begynnelsen av desember

  1. Synd at nattogene blir kansellert før jul. Disse er veldig viktige for folk som skal hjem til jul! Enten det er fra Trondheim til Helgeland og Salten, eller andre veien. Sovevognene er jo allerede flyttet til Dovrebanen, så man kan jo nesten spekulere i at ulykken ble en mulighet til å heller øke nattog-kapasiteten der. SJ har kjørt type 76 som dagtog mellom Trondheim og Mosjøen i ukesvis nå. Kunne dette vært en god dagtog-løsning også hele veien fram til Mo, som igjen frigjør lok til å gjennomføre nattog-produksjon?

  2. javisst, men hvorfor ikke benytte eldre dieselmateriell i 6 vg tog til ertatning om natten, de er nå i¨marienborg som reserve…
    Forævrig kunne korte dieselmotorvognsett gå feks hver 4 time til ertatning for dagtoget mer permanemt, for å øke tilbudet.

    r

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer