Lørdag 30. november åpner Bane NOR hele strekningen mellom Trondheim og Bodø etter den tragiske ulykken i høst der lokføreren omkom. Det blir fortsatt buss for bane mellom Mo i Rana og Bodø frem til 6. januar. Mens ruta mellom Mosjøen og Bodø med motorvognsett, og Saltenpendelen, går som normalt fra mandag 2.desember.
SJ har mulighet til å kjøre med fire vogner ekstra på Nordlandsbanen fra mandag 2. desember hvis etterspørselen bli stor. Dette gjør de for å møte juletrafikken med så god kapasitet som mulig.
–Det er ikke vogner det står på. Vi mangler fortsatt lokomotiver, men signalene nå sier at vi skal klare å kjøre for fult etter 6. januar. Da bør avtalene være i boks med det svenske utleiefirmaet som har lok stående på stallen som vi kan benytte på Nordlandsbanen. Her venter vi på at samferdselsministeren følger opp lovnaden fra forrige uke. Frem til da har vi muligheten til å sette på fire vogner ekstra på avgangene mellom Trondheim og Mo i Rana, for det vil fortsatt bli buss for bane på de avgangene vi kjøre lok og vogner. Når det gjelder Saltenpendelen går den som normalt fra mandag av, og avgangene mellom Mosjøen og Bodø som trafikkeres med motorvognsett vil også gå etter ruteplanen. Vi håper på forståelse, men jeg skal love kundene at vi jobber døgnet rundt for å få på plass den gjennomgående ruta Trondheim til Bodø straks lok-kapasiteten er på plass, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge.
SJ har tidligere meldt at de ikke kommer til å erstatte nattogforbindelsen på Nordlandsbanen før det er nok lok-kapasitet.
–Det gjør at vi kan bruke de ledige sovevognene på Dovrebanen, hvor vi nå i julestria kan tilby to ekstra sovevogner hver vei på Dovrebanen mellom Oslo og Trondheim. Så skal du hjem til jul enten sør- eller nordover har du nå flere valgmuligheter, forteller Olsen.
På grunn av at SJ kjører buss for tog på en av strekningene, anbefaler de kundene sine å sjekke avgangstidene nøye. Bussen som går fra Bodø er satt opp tidligere enn de normale togrutene fordi man skal være sikker på å nå korresponderende tog i Mo.
–Vinteren kan være tøff over Saltfjellet, men det vet folk som reiser mye på denne strekningen. Vi oppfordrer likevel våre kunder om å holde seg godt oppdatert, så skal vi lever så god informasjon og service som mulig tilbake, sier Steinar Olsen.
Synd at nattogene blir kansellert før jul. Disse er veldig viktige for folk som skal hjem til jul! Enten det er fra Trondheim til Helgeland og Salten, eller andre veien. Sovevognene er jo allerede flyttet til Dovrebanen, så man kan jo nesten spekulere i at ulykken ble en mulighet til å heller øke nattog-kapasiteten der. SJ har kjørt type 76 som dagtog mellom Trondheim og Mosjøen i ukesvis nå. Kunne dette vært en god dagtog-løsning også hele veien fram til Mo, som igjen frigjør lok til å gjennomføre nattog-produksjon?
javisst, men hvorfor ikke benytte eldre dieselmateriell i 6 vg tog til ertatning om natten, de er nå i¨marienborg som reserve…
Forævrig kunne korte dieselmotorvognsett gå feks hver 4 time til ertatning for dagtoget mer permanemt, for å øke tilbudet.
r