Nok en gang buss for tog på Dovrebanen

Kommende helg blir det full stans på Dovrebanen i fire dager. Da må SJ`s togkunder nok en gang gå om bord i buss mellom Oslo og Trondheim. Alle nattog blir innstilt i samme periode. Også dagpendlerne på deler av strekningen vil bli berørt av denne stansen.  

På grunn av omlegging og utvidelser av dobbeltsporet ved Espa får dette konsekvenser for Dovrebanen kommende helg. Det skal pågå et utvidet veldikeholdsarbeid fra Dovre/Dombås og sørover og en omfasing på dobbeltsporarbeidene ved Stange mot Minnesund og Gardermoen er også utslagsgivende. SJ Norge velger likevel å kjøre buss for tog på hele strekningen.

Det er bare tre uker siden banestrekningen måtte stenge ned på grunn av flom og masseutglidninger fra Ringsaker og nordover i Gudbrandsdalen. Mye av det arbeidet som skal gjøres i helgen skyldes uværet i uke 37, men denne stengingen gjelder også innfasing av ny infrastruktur på deler av strekningen sør for Hamar ved Stange. Dette vil ikke berører bare togreisende mellom Oslo og Trondheim, men også de som dagpendler må kanskje belage seg på hjemmekontor de første dagene av neste uke.  

Gjør så godt de kan

Hovedaktiviteten denne gang er en omlegging av sporet ved Kleverud på Espa, slik at dagens spor blir frigjort til anleggsarbeid i sydenden av den påbegynte Hestnestunnelen. Disse arbeidene, som vil pågå døgnkontinuerlig, er hovedgrunnen til at banen må stenges i fire sammenhengende døgn, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

Fra lørdag 28. september ca. klokken 07.00 fram til natt til onsdag 2. oktober går det ikke persontog mellom Eidsvoll og Dombås.  Togtrafikken går som normalt fra og med onsdag morgen. Søndag 29. september mellom kl. 01.05 og 09.15 utvides stengingen til også å omfatte strekningen mellom Gardermoen og Eidsvoll. Persontogene erstattes med buss i disse periodene. SJ Norge erstatter togene på linje F6 med buss på hele strekningen mellom Oslo og Trondheim. Nattog innstilles uten alternativ transport, skriver Bane NOR.

–Bane NOR utnytter alltid ledige luker mellom togene for å gjøre vedlikehold. Vi får gjort mye, men noen ganger i året er vi avhengige av å stenge sporet for trafikk for å gjøre nødvendige tiltak på en enda mer effektiv og driftssikker måte.  På strekninger hvor pendlere og jobbreisende er i flertall, prøver vi så langt som råd å legge slike togpauser til helger og i forbindelse med ferier. Når banen først er stengt, starter vi også opp arbeidet med ny stasjon i Stange og gjør annet arbeid på strekningen, sier prosjektsjef i Bane NOR, Anders Linnestad.

I den forbindelse melder Bane NOR om at det må påregnes en del bråk i området. Ikke minst i og rundt Stangebyen, selv om mesteparten av bråket vil skje på dagtid.

I tillegg til dobbeltspor-arbeidene, skal Bane NOR blant annet rydde opp etter uværet i uke 37. Her er en oversikt over arbeidene som skal skje fra helga av og godt inn i neste uke.

  • Mellom Eidsvoll og Hamar gjøres det rutinemessige kontroller av anlegget for togenes kjørestrøm, samt vedlikehold av signal- og lavspenningsanleggene.
  • På Hamar skal vi bytte sviller på brua over Åkersvika.
  • På selve stasjonsområdet blir det også svillebytte i en sporveksel, samt boringer for å kartlegge grunnforholdene. Samtidig vil det pågå riving av gamle spor på skiftetomta.
  • Nord Hamar stasjon blir det sporarbeider ved Bryggeri-undergangen samt ved Bispeskjæringa.
  • Mellom Jessnes og Brumunddal flyttes bommen på Strandvik planovergang, og vi bytter ut ei bru som går over sporet.
  • Det blir sporarbeid og utbedringer flere steder på strekningen Brumunddal-Lillehammer. Mellom Rudshøgda og Moelv jobber vi på ei bru som krysser over sporet.
  • I Bergsengtunnelen mellom Brøttum og Lillehammer gjøres det fjellsikring.
  • Rutinemessige kontroller av anlegget for togenes kjørestrøm (kontaktledningen) står på programmet ved  Lillehammer stasjon.
  • Ved Hove på Lillehammer bygger Bane NOR et nytt område for hensetting av tog. Dette skal stå ferdig innen utgangen av 2025. Her blir det både sporarbeid og jobb med anlegget for kjørestrømmen mellom Hove og Fåberg.
  • En rekke steder blir det utbedring og opprydning etter ekstremvær og flom i uke 37, blant annet mellom Brumunddal og Rudshøgda, mellom Bergseng og Lillehammer og på mange punkter mellom Øyer og Brennhaug.
Mens Dovrebanen er stengt, skal sporet ved Kleverud på Espa legges om og flyttes mot venstre på bildet av hensyn til anleggsarbeidet med framtidig dobbeltspor. Hestnestunnelen som er under arbeid, sees midt på bildet. Dronefoto: Bane NOR
Prosjektfoto fra planlagte utvidelser langs strekningen Hamar-Oslo. Foto: Implenia/Norconsult

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer