NHO direktøren lanserte ideen, «Foreningen Norden» har den som sin kjernesatsing

NHO direktør Ole Erik Almelid lanserte for noen måneder siden ideen om å døpe om vår Nasjonal Transportplan til en Nordisk Transportplan. Foreningen Norden har denne ideen som en del av sin kjernesatsing. Begge argumenterer for at toget på den måten kan få spille en viktigere rolle for å oppnå et mer effektivt og grønnere transport- og reisemønster.

«Foreningen Norden mener at behovet for fellesnordisk infrastruktur og samferdsel bør løftes høyere opp på agendaen. Nasjonale transportplaner som utarbeides uten samkjøring med nordiske naboland kan koste fremtidige generasjoner dyrt», skriver de på sine nettsider om sitt engasjement.

–Vi jobber for å få fortgang i planene om fremtidige høyhastighetstoglinjer som knytter Oslo – Stockholm, Oslo – Gøteborg og København sammen til en sammensveiset byregion, der grenser blir uviktige og samarbeidet går på skinner, heter det videre.

Tog24 skrev for en uke siden at Europaparlamentet nylig bestemte at togforbindelsen mellom Oslo og Stockholm skal få prioritet. Forbindelsen skal bli en del av Scan-Med korridoren, noe som betyr friske penger fra EU selv om Norge formelt sett står på utsiden. I samme ferske melding ønsker også EU-parlamentet og prioritere forbindelsen fra Oulo i Finnland og inn i Sverige, og Narvik til Umeå. At Foreningen Norden også gjør dette til en kjernesak, vil kunne få innvirkning på beslutningstagerne i Norden.  

Gjennom politisk pådriverarbeid arbeider foreningen for å gjøre Norden til en av verdens best integrerte, dynamiske og nyskapende regioner. En av tre kjernesaker er togforbindelsene mellom våre naboland, en satsing som også vil ha stor betydning for mulighetene til å komme seg videre med tog ut i Europa. Årsaken til at Foreningen Norden mener transportløsninger er viktig har de summert opp i tre punkter.

• Vi bør satse på effektiv transport i Norden – for miljøets skyld.

• Norden har et felles studie- og arbeidsmarked – derfor bør det være enkelt å reise i Norden.

• Nordens kunnskapsbaserte økonomi krever moderne infrastruktur.

Og mer generelt arbeide for fellesnordiske løsninger innenfor samferdsel, forsvar, beredskap og sikkerhetspolitikk, samt løfte frem viktigheten av å styrke kultur- og språkfelleskapet i Norden.  

NHO sjefen lanserte ideen allerede i januar

NHO sjef Ole Erik Almlid lanserte denne meget offensiv ide om å se på Nasjonal transportplan med nye briller på.

–Hvis vi ville noe med et mer samlet transport-Norden, så hvorfor ikke jobbe sammen å kalle NTP for Nordisk Transportplan? La oss omdefinere måten vi samarbeider på transportmessig mellom våre land ved å innføre et felles NTP.

Dette spørsmålet stilte han på et temamøte om tog i Norsk-Svensk Handelskammer tidligere i vinter. Den gang brøt nesten forsamlingen ut i spontan stående applaus. Det kunne bli samarbeid i praksis! Nå får han altså støtte for ideen fra en av Nordens eldste foreninger med 33000 medlemmer, og som siden 1919 har jobbet for et sterkere og mer integrert Norden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer