NHO ber om hastemøte med samferdselsministeren på vegne av togselskapene

NHO Logistikk og Transport ber regjeringen om å kompensere jernbaneoperatørene som nå taper millioner på kollaps i infrastruktur. –Vi vurderer situasjonen for bransjen som kritisk, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli.

Dovrebanen vil være stengt over lang tid på grunn av kollaps av Randklev bru ved Ringebu. Rørosbanen er nå delvis åpnet for godstransport, likevel er det store forsinkelser, lav kapasitet og mangel på diesel-lokomotiv.

Det er mange som rammes av bru-kollapsen ved Ringebu. Ikke minst de som skal frakte gods fra nord til sør. Dette gjelder ikke bare for Dovrebanen, men også Bergensbanen og Rørosbanen som har begrenset med kapasitet slik forholdene er i dag.

En av de som virkelig får det tøft er CargoNet, de rammes hardt av brukollapsen. De trafikkerer de fleste togstrekningene i Norge med gods, og på Alnabruterminalen sendes det nå flere hundre trailere ut for å erstatte godstrafikken som til nå har gått på bane.

–Dette er en fortvilet situasjon, sier Ingvild Storås administrerende direktør i CargoNet AS.

Det er krise for godstransportørene. Foto: Cargo NET

Les mer om betydningen av et bedre jernbanetilbud til godstransportørene her:

NHO Logistikk og Transport ber regjeringen om å kompensere jernbaneoperatørene som taper millioner og har behov for økonomisk hjelp.

–På grunn av situasjonen for bransjen, ber vi om et snarlig møte med samferdselsdepartementet for å redegjøre nærmere for situasjonen, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli i en pressemelding.

Tidligere var det en kompensasjonsordning for ikke-planlagte avvik, men ordningen ble avviklet for noen år siden.

Les også forslag til stortinget i vår, og samferdselsministerens svar i går:

Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli ber nå om et hastemøte med samferdselsministeren om situasjonen for de som opererer på kollapsede jernbanestrekninger. Foto: NHO og Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer