NHO ber om hastemøte med samferdselsministeren på vegne av togselskapene

NHO Logistikk og Transport ber regjeringen om å kompensere jernbaneoperatørene som nå taper millioner på kollaps i infrastruktur. –Vi vurderer situasjonen for bransjen som kritisk, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli.

Dovrebanen vil være stengt over lang tid på grunn av kollaps av Randklev bru ved Ringebu. Rørosbanen er nå delvis åpnet for godstransport, likevel er det store forsinkelser, lav kapasitet og mangel på diesel-lokomotiv.

Det er mange som rammes av bru-kollapsen ved Ringebu. Ikke minst de som skal frakte gods fra nord til sør. Dette gjelder ikke bare for Dovrebanen, men også Bergensbanen og Rørosbanen som har begrenset med kapasitet slik forholdene er i dag.

En av de som virkelig får det tøft er CargoNet, de rammes hardt av brukollapsen. De trafikkerer de fleste togstrekningene i Norge med gods, og på Alnabruterminalen sendes det nå flere hundre trailere ut for å erstatte godstrafikken som til nå har gått på bane.

–Dette er en fortvilet situasjon, sier Ingvild Storås administrerende direktør i CargoNet AS.

Det er krise for godstransportørene. Foto: Cargo NET

Les mer om betydningen av et bedre jernbanetilbud til godstransportørene her:

NHO Logistikk og Transport ber regjeringen om å kompensere jernbaneoperatørene som taper millioner og har behov for økonomisk hjelp.

–På grunn av situasjonen for bransjen, ber vi om et snarlig møte med samferdselsdepartementet for å redegjøre nærmere for situasjonen, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli i en pressemelding.

Tidligere var det en kompensasjonsordning for ikke-planlagte avvik, men ordningen ble avviklet for noen år siden.

Les også forslag til stortinget i vår, og samferdselsministerens svar i går:

Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli ber nå om et hastemøte med samferdselsministeren om situasjonen for de som opererer på kollapsede jernbanestrekninger. Foto: NHO og Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer

«2050» – kommer vi dit noen gang? Ja, med tog!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Nei da, dette er ikke forsøk på en dommedagsprofeti, selv om halve Eruopa i disse dager står under meter med vann. Dette skal handle om å tro på at vi klarer det hele verden har satt seg fore innen 2050. Renske og rydde opp etter oss før […]

Les mer