NHO Logistikk og Transport ber regjeringen om å kompensere jernbaneoperatørene som nå taper millioner på kollaps i infrastruktur. –Vi vurderer situasjonen for bransjen som kritisk, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli.
Dovrebanen vil være stengt over lang tid på grunn av kollaps av Randklev bru ved Ringebu. Rørosbanen er nå delvis åpnet for godstransport, likevel er det store forsinkelser, lav kapasitet og mangel på diesel-lokomotiv.
Det er mange som rammes av bru-kollapsen ved Ringebu. Ikke minst de som skal frakte gods fra nord til sør. Dette gjelder ikke bare for Dovrebanen, men også Bergensbanen og Rørosbanen som har begrenset med kapasitet slik forholdene er i dag.
En av de som virkelig får det tøft er CargoNet, de rammes hardt av brukollapsen. De trafikkerer de fleste togstrekningene i Norge med gods, og på Alnabruterminalen sendes det nå flere hundre trailere ut for å erstatte godstrafikken som til nå har gått på bane.
–Dette er en fortvilet situasjon, sier Ingvild Storås administrerende direktør i CargoNet AS.
Les mer om betydningen av et bedre jernbanetilbud til godstransportørene her:
NHO Logistikk og Transport ber regjeringen om å kompensere jernbaneoperatørene som taper millioner og har behov for økonomisk hjelp.
–På grunn av situasjonen for bransjen, ber vi om et snarlig møte med samferdselsdepartementet for å redegjøre nærmere for situasjonen, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli i en pressemelding.
Tidligere var det en kompensasjonsordning for ikke-planlagte avvik, men ordningen ble avviklet for noen år siden.
Les også forslag til stortinget i vår, og samferdselsministerens svar i går: