NHO ber om hastemøte med samferdselsministeren på vegne av togselskapene

NHO Logistikk og Transport ber regjeringen om å kompensere jernbaneoperatørene som nå taper millioner på kollaps i infrastruktur. –Vi vurderer situasjonen for bransjen som kritisk, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli.

Dovrebanen vil være stengt over lang tid på grunn av kollaps av Randklev bru ved Ringebu. Rørosbanen er nå delvis åpnet for godstransport, likevel er det store forsinkelser, lav kapasitet og mangel på diesel-lokomotiv.

Det er mange som rammes av bru-kollapsen ved Ringebu. Ikke minst de som skal frakte gods fra nord til sør. Dette gjelder ikke bare for Dovrebanen, men også Bergensbanen og Rørosbanen som har begrenset med kapasitet slik forholdene er i dag.

En av de som virkelig får det tøft er CargoNet, de rammes hardt av brukollapsen. De trafikkerer de fleste togstrekningene i Norge med gods, og på Alnabruterminalen sendes det nå flere hundre trailere ut for å erstatte godstrafikken som til nå har gått på bane.

–Dette er en fortvilet situasjon, sier Ingvild Storås administrerende direktør i CargoNet AS.

Det er krise for godstransportørene. Foto: Cargo NET

Les mer om betydningen av et bedre jernbanetilbud til godstransportørene her:

NHO Logistikk og Transport ber regjeringen om å kompensere jernbaneoperatørene som taper millioner og har behov for økonomisk hjelp.

–På grunn av situasjonen for bransjen, ber vi om et snarlig møte med samferdselsdepartementet for å redegjøre nærmere for situasjonen, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli i en pressemelding.

Tidligere var det en kompensasjonsordning for ikke-planlagte avvik, men ordningen ble avviklet for noen år siden.

Les også forslag til stortinget i vår, og samferdselsministerens svar i går:

Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli ber nå om et hastemøte med samferdselsministeren om situasjonen for de som opererer på kollapsede jernbanestrekninger. Foto: NHO og Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer