
Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002.
I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det at; «En gjenåpning krever relativt små investeringer, ettersom banen allerede er på plass. I motsetning til mange andre jernbaneprosjekter, som ofte innebærer kostbar utbygging og elektrifisering med tilhørende klimagassutslipp, ligger det meste allerede til rette på strekningen mellom Sarpsborg og Rakkestad.»
–Å gjenåpne Østre linje for persontransport er avgjørende, da det i dag finnes få kollektivtilbud mellom indre og ytre Østfold. Behovet har økt betydelig, særlig etter åpningen av det nye sykehuset på Kalnes i Sarpsborg, som tiltrekker tusenvis av ansatte og pasienter fra hele fylket. I tillegg ønsker næringslivet, som trefordelingsindustrien, å øke bruken av tog til godstransport, men dagens tilbud gjør dette vanskelig, sier Tale Løkeland Ryste, nestleder i Natur og Ungdom.
Næringslivet har tydelig uttrykt at behovet for togtransport langt overstiger dagens bruk. Økt kapasitet på Østre linje vil gjøre godstransporten mer forutsigbar og fleksibel. Linjen er allerede i bruk som en avlastning når Vestre linje stenges, og det bør vurderes å gjøre dette til en permanent løsning, heter det videre i pressemeldingen fra Natur og Ungdom.
–Ja, vi støtter en gjenåpning av Østre linje. Den 23 km lange strekningen Rakkestad-Sarpsborg vil være svært viktig for å binde sammen jernbanetilbudet i Indre og Ytre Østfold. Samlet sett vil gjenåpningen av Østre linje styrke både næringslivet og folks livskvalitet i hele fylket. Den blir også viktig i et nytt sikkerhetspolitisk bilde, og bli en viktig avlastning for Vestre linje langs kysten, sier Erik Mogens Unaas, Regional koordinator i Indre Østfold regionråd.
Indre Østfold interkommunale politiske råd er et samarbeidsorgan bestående av de fire kommunene Indre Østfold, Marker, Rakkestad og Skiptvet. Regionrådet har som formål å utvikle Indre Østfold som en bo- og arbeidsregion og med sterkt samarbeid innenfor kultur, utdanning, samferdsel og opplevelser. Regionrådet møtes seks ganger i året og alle møtene er åpne.
Østfoldbanens østre linje er 78,9 kilometer lang og strekker seg fra Ski i Akershus til Sarpsborg i Østfold. Den går gjennom Indre Østfold via Askim, Mysen og Rakkestad, og har forbindelsesspor videre mot Halden. Frem til 2002 var linjen åpen for persontrafikk, og fungerte som et bærekraftig, komfortabelt og enkelt transportalternativ mellom Indre Østfold og byer som Sarpsborg, Fredrikstad og Halden. I dag må reisende fra Rakkestad ta toget til Ski og bytte til sørgående tog dersom de skal retning Halden/Göteborg, noe som forlenger reisen betraktelig og gjør den dyrere. Samtidig er busstilbudet i området begrenset og for uregelmessig, i følge Natur og Ungdom.

Og hva skal man gjøre på Sarpsborg stasjon? Langt fra sentrum og alt annet i byen. Nei toget må gå helt til Fredrikstad om det skal være noen mening i å åpne Østre Linje forbi Rakkestad!
Det skal gå rundt via moss til oslo s selvsagt.
mye å tjene på det .
Kontakt indre Østfold mdg.