Nattog på Rørosbanen kan bli løsningen, ingen kan si når Dovrebanen åpner

Nattog mellom Trondheim og Oslo er i følge SJ et svært populært tilbud. Siden Dovrebanen nå er stengt ønsker SJ å sette in mer kapasitet på Rørosbanen, og nattog med hvilemulighet, er en løsning som nå vurderes. Utfordringen er å få tak i egnede lokomotiv.

-Våre nattog mellom Trondheim  og Oslo er ofte utsolgt, både sovevognene og våre nye populære Premium Pluss vogner med hvilestoler. Og i høst skulle vi øke kapasiteten ved å sette inn enda flere nye Premium Pluss vogner på Dovrebanen. Men inntil det igjen er mulig å kjøre tog på strekningen, er det viktig for oss at våre kunder fortsatt har nattogtilbud mellom Trondheim og Oslo, sier informasjonssjef i SJ Norge Hilde Lyng.

SJ Norge leier tog og lokomotiv av Norske Tog, og fredag sendte de en forespørsel om hjelp til å skaffe passende materiell slik at de kan kjøre nattogene mellom Trondheim og Oslo på Rørosbanen. Årsaken til at de ønsker hybridbaserte lokomotiv er at de kan gå strekningen Trondheim – Støren og Hamar – Oslo på ren elektrisitet. Resten kjøres på diesel. I dag kjøres det noen bimodale (hybride) tog på strekningen, men for å gi et fullverdig gjennomgående tilbud så ønsker altså SJ å trafikkere strekningen med egnet type lokomotiv.  

Utfordringen er egnede tog, men vogner med høy komfort finnes. Foto: Frode Pedersen

Fortsatt helt uklart når Dovrebanen kan krysse Lågen

Det er fortsatt helt åpent når Dovrebanen igjen kan åpnes for gjennomgående trafikk. Under en av debattene som tog24 fulgte under Arendalsuka, sa konstituert konsernsjef Henning Bråtebæk i Bane NOR, at opprydningen og utbedringen ikke var gjort på noen måneder. Broen går inn i en tunell på ene siden, og det er vanskelig adkomst til områdene rundt krysningspunktet over Gudbrandsdalslågen. Brukonstruksjonen i seg selv er 170 meter lang, og det er mange tonn som skal ryddes av vegen. Ifølge Steinar Olsen, sjef for operasjon og sikkerhet i SJ, og som er i løpende dialog med Bane NOR, sier de ikke har konkludert om hva som skal skje eller når en eventuell erstatningsbru gjør det mulig å kjøre tog på strekningen. Det finnes muligheter for midlertidige løsninger, blant annet har forsvaret erstatningsbruer som eventuelt kan settes opp som en midlertidig løsning. Men svaret på dette kommer altså etter befaringen ifølge Olsen.

–Dette kommer til å ta tid. At konstituert konsernsjef i Bane NOR ikke vil gi oss en tidsplan er forståelig. Nå skal det befares til uken, og så er bare å sette seg i ventestolen. Mens vi gjør det, jobber vi nå parallelt med mulighetene som finnes på Rørosbanen. Vi vet det finnes mange bimodale tog i Norge, men de fleste går som godslok. Skal vi ta i bruk disse må det visse modifikasjoner til for at de kan settes inn i passasjertrafikk. Men nå jobber vi på høygir for å finne passende materiell som gjør at flere kan komme seg med tog mellom Oslo og Trondheim, sier Steinar Olsen i SJ Norge til tog24.

I følge velinformerte jernbanekilder så gikk det siste nattoget over Røros i 1997. Dette toget benyttet både Hamar og Kongsvinger som krysningsstasjon.

Nå kan det igjen bli mulig å reise over Røros om natten. Foto: Frode Pedersen

One thought on “Nattog på Rørosbanen kan bli løsningen, ingen kan si når Dovrebanen åpner”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer