Nattog mellom Trondheim og Oslo er i følge SJ et svært populært tilbud. Siden Dovrebanen nå er stengt ønsker SJ å sette in mer kapasitet på Rørosbanen, og nattog med hvilemulighet, er en løsning som nå vurderes. Utfordringen er å få tak i egnede lokomotiv.
-Våre nattog mellom Trondheim og Oslo er ofte utsolgt, både sovevognene og våre nye populære Premium Pluss vogner med hvilestoler. Og i høst skulle vi øke kapasiteten ved å sette inn enda flere nye Premium Pluss vogner på Dovrebanen. Men inntil det igjen er mulig å kjøre tog på strekningen, er det viktig for oss at våre kunder fortsatt har nattogtilbud mellom Trondheim og Oslo, sier informasjonssjef i SJ Norge Hilde Lyng.
SJ Norge leier tog og lokomotiv av Norske Tog, og fredag sendte de en forespørsel om hjelp til å skaffe passende materiell slik at de kan kjøre nattogene mellom Trondheim og Oslo på Rørosbanen. Årsaken til at de ønsker hybridbaserte lokomotiv er at de kan gå strekningen Trondheim – Støren og Hamar – Oslo på ren elektrisitet. Resten kjøres på diesel. I dag kjøres det noen bimodale (hybride) tog på strekningen, men for å gi et fullverdig gjennomgående tilbud så ønsker altså SJ å trafikkere strekningen med egnet type lokomotiv.
Fortsatt helt uklart når Dovrebanen kan krysse Lågen
Det er fortsatt helt åpent når Dovrebanen igjen kan åpnes for gjennomgående trafikk. Under en av debattene som tog24 fulgte under Arendalsuka, sa konstituert konsernsjef Henning Bråtebæk i Bane NOR, at opprydningen og utbedringen ikke var gjort på noen måneder. Broen går inn i en tunell på ene siden, og det er vanskelig adkomst til områdene rundt krysningspunktet over Gudbrandsdalslågen. Brukonstruksjonen i seg selv er 170 meter lang, og det er mange tonn som skal ryddes av vegen. Ifølge Steinar Olsen, sjef for operasjon og sikkerhet i SJ, og som er i løpende dialog med Bane NOR, sier de ikke har konkludert om hva som skal skje eller når en eventuell erstatningsbru gjør det mulig å kjøre tog på strekningen. Det finnes muligheter for midlertidige løsninger, blant annet har forsvaret erstatningsbruer som eventuelt kan settes opp som en midlertidig løsning. Men svaret på dette kommer altså etter befaringen ifølge Olsen.
–Dette kommer til å ta tid. At konstituert konsernsjef i Bane NOR ikke vil gi oss en tidsplan er forståelig. Nå skal det befares til uken, og så er bare å sette seg i ventestolen. Mens vi gjør det, jobber vi nå parallelt med mulighetene som finnes på Rørosbanen. Vi vet det finnes mange bimodale tog i Norge, men de fleste går som godslok. Skal vi ta i bruk disse må det visse modifikasjoner til for at de kan settes inn i passasjertrafikk. Men nå jobber vi på høygir for å finne passende materiell som gjør at flere kan komme seg med tog mellom Oslo og Trondheim, sier Steinar Olsen i SJ Norge til tog24.
I følge velinformerte jernbanekilder så gikk det siste nattoget over Røros i 1997. Dette toget benyttet både Hamar og Kongsvinger som krysningsstasjon.
One thought on “Nattog på Rørosbanen kan bli løsningen, ingen kan si når Dovrebanen åpner”