En av de store snakkisene blant togfolket i Arendal ble seminaret til Norske tog om noen i det hele tatt tror på at Norge kan få nattogforbindelsen til Europa? Svenskene har det selvsagt, samme med danskene. De har til og med tilbudt Norge å betale en del av gildet, om Norge kobler seg på.
At dette var et tema som engasjerer ikke bare de som opererer tog, men også togkundene. Etter en rundspørring i panel og publikum om de hadde trua, så ble det ropt et unisont ja fra både Rikke Lind i SJ, Gro Bakstad i Vy, Emil Eike i Go-Ahead, ikke så mye trua på at det ble realisert noe særlig før 2030, men mer som svar på at konseptet nattog burde vært realisert allerede fordi det finnes betalingsvillige kunder så lenge togoperatørene leverer komfort, og infrastrukturen er til å stole på.
Politikerne manglet – men togkundene var der
I salen satt det nettopp mange togkunder og de heiet og buet om hverandre etter hvert som panelet skulle «gjette» seg frem til når og om det kom nattogforbindelse mellom Oslo og København (kontinentet). Direktør Øystein Risan i Norske tog ønsket alle initiativ velkommen, men sa samtidig at det var naturlig å se mot 2030, både fordi det ikke lå noen bestillinger på tog til en slik strekning inne for øyeblikket, og at man innen den tid kunne kjøre tog gjennom den nye Fehmarn-tunellen som skal stå ferdig i 2029.
Rikke Lind representerte egentlig sin svenske sjef Monica Lingegård som allerede har tog mellom Stockholm og Berlin, hun var optimist på vegne av operatørene, men mente samtidig at monopolet til Risan og Norske tog satte kjepper i hjulene for fortgang i en nattogrute mellom Norge og Europa. Hun mente at «unnskyldningen» om at det ikke var tog i bestilling kunne løses ved å finne tog andre steder. Hun kjemper også for mulighetene til å gjeninnføre direkte nattog mellom Trondheim og Stockholm. Dette kan bli en mulighet allerede fra neste år da Meråkerbanen skal være ferdig elektrifisert. Noe som understreket panelets sterke engasjement for nattog som konsept, og at det å reise samtidig som du sover egentlig bør være en vinn-vinn i kappløpet om fremtidens bærekraftige reisemønster.
Det står definitivt ikke på viljen ble togoperatørene raskt enige om, men hvem som skulle skaffe tog og eventuelt gå inn å garantere ble stemningen litt mer forvirrende. Norske tog sa de kunne levere tog etter planen først i 2030, men direktør Øystein Risan var mer enn villig til å fremskynde dette om politikerne bestemte seg for å legge mer penger i potten, eller gjøre omprioriteringer på de innkjøpene som lå der allerede.
De som manglet var både danske, norske og svenske politikere, det er de som fungerer som våre tre lands PSO (Public service obligation/operators), altså de som sitter på det egentlige ansvaret for driften av togene i Norge. Som innleder Kurt Bauer, sjef for nattogsuksessen til ØB (Østerrikes statsbaner) fortalte, var dette noe myndighetene burde ta ansvar for. På mange måter er det slik vi har det i Norge allerede siden det er politikerne og Samferdselsdepartementet sammen med Jernbanedirektoratet, og til dels Bane NOR som legger premissene. Nå skal det sies at Vy har gitt togkundene dobbelt så mange avganger til Gøteborg det siste året, og ønsker seg selvsagt en nattogforbindelse, det fikk Vy-sjef Gro Bakstad sagt klart og tydelig fra om.
Skråblikket alle ventet på
Det er fristende å avslutte med å svare på spørsmålet som var innledningen for debatten. «Nattog og tog til Europa – hvordan få flere til å velge tog?»
Men det overlater vi heller til mannen som stod for denne ettermiddagens morsomme skråblikk på det å reise med tog. Jonas Ali Ghanizadeh hadde han nylig gjennomført en eventyrreise med tog fra Trondheim til Gambia. Det er det ikke mange som gjør etter han, men understreket hvor iboende det er i oss nordmenn å oppsøke eventyret så lenge farkostene går og er til å stole på. Han hadde oppskriften klar på vegne av togfamilien for hvordan få flere til å reise med toget. Gjør det like enkelt å bestille togbilletter som det i dag er å bestille flybilletter. Da vil garantert flere velge tog. God tur!