Når kommer «Norgesbilletten»?

Kommentar: Frode Pedersen, ansvarlig for tog24.no

I august 2021 sendte Samferdselsdepartementet et brev til Jernbanedirektoratet om å utrede en nasjonal togbillett tilsvarende den internasjonale Interrail-billetten. Det skulle være en periodebillett, koste cirka 3000 kroner, og mulig å bruke på alle togstrekninger i Norge.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var i fjor vår positiv til initiativet som hans forgjenger hadde bestilt. Han ba om at direktoratet i tillegg kunne se på en egen nasjonal ungdomsbillett etter samme reisemodell. Et forslag som ifølge ministeren lå forankret i Hurdalsplattformen.

Etter høringsrunder og en ferdig utredning, ble forslaget skutt ned tidligere i år. Dette kom til å bli for dyrt å administrere og iverksette sa Sefrid Jakobsen, direktør for sømløs mobilitet i Jernbanedirektoratet til NRK. De fulgte opp med å si at norske tog ikke hadde kapasitet til å ta en eventuell økning i passasjerer i sommerhalvåret hvor en slik billett ville være mest aktuell. De mente samtidig at kundegrunnlaget for en slik type billett ville være for smalt sett opp imot kostnadene ved å innføre ordningen. Statssekretær Johan Vasara i samferdselsdepartementet understreket i samme nyhetsinnslag at de lyttet til direktoratets tilrådning og ønsket derfor ikke å gå videre på nåværende tidspunkt.

Forstå det den som vil

Samferdselsminister Jon Ivar Nygård var for en nasjonal togbillett i fjor, men ikke nå. Foto: Frode Pedersen

Er dette en dårlig unnskyldning for ikke å tørre å gå bredt ut på vegne av togets fremtid? Siden arbeidet med utredningen nærmet seg sin konklusjon i fjor høst, har alle togselskapene økt både frekvens og kundetilbud på flere av sine strekninger.

Eller som Simen Lockert Rohde i Go-Ahead fortalte tog24. At denne sektoren har et enormt uforløst potensial. Med litt mere Petter Smart, og litt mindre Onkel Skrue hos togoperatørenes premissgivere, kunne det «lukte fugl» av norsk jernbane i årene som kommer. Han mener operatørene er fremoverlente og innovative når det handler om å få flere til å reise med toget, og nevner initiativ som «Sørpasset», og initiativet med «Lei en togvogn». Han er sjenerøs på vegne av hele bransjen og trekker også frem SJ som har kommet med flere avganger, hatt stor suksess med Skitoget, og nå Peer Gynt-toget. «Sørpasset» er jo en periodebillett som har likheter med den direktoratet var satt til å utrede. Kanskje kunne de heller involvert og brukt operatørenes erfaringer til å skape noe nytt i stedet for å skyte ned?

Når vi i tillegg vet at det aldri tidligere i moderne jernbanehistorie har vært signert flere avtaler om nybygg og leveranser av tog ut til operatørene gjennom selskapet Norske Tog, ja så mener tog24 at det å avstå fra nytenking eller utprøving er direkte defensivt.

Turisme og opplevelsesferier er en av de raskest voksende næringene i landet. Det sier i hvert fal NHO reiseliv. Denne næringen som ofte er både bærekraftig og naturorientert ville kunne bli enda grønnere om togtilbudet fikk sin rettmessige plass i det grønne skifte. Det samme gjelder vel strengt tatt for godstransport, men nå snakker vi altså om en type togbillett som skal gi flere Norgesferie med det vi kan kalle en «Norgesbillett».

Høyres Trond Helleland sa på nyhetsmorgen i januar i år at ordningen burde prøves om ikke annet. Han mente de 15 millionene det ville koste å sette ordningen ut i livet, var småpenger i forhold til enkelte andre prosjekter staten brukte penger på innenfor norsk jernbanedrift.

Tog 24 mener at å sette ting opp imot hverandre nødvendigvis ikke er så klokt. Det som er viktig er at man er modig og tørr å satse i flere retninger.

Ja, togselskapene har behov for forutsigbarhet når det kommer til infrastruktur, men de har også behov for å ha en politisk ledelse som ser de mindre og direkte kundevennlige gevinstene av en samlende og aktiv tog-politikk. Å operere på egen hånd er tøffere, men noen ting kan man også samarbeide om. Bransjen har behov for intensiver og en politisk ledelse som signaliserer at de faktisk ønsker å satse på toget.

Ja, kritikerne har rett i at alle sliter med infrastrukturen, men det er vel strengt tatt et politisk ansvar å sørge for at Norge har et togtilbud for fremtiden og ikke noe som skal leve fra dag til dag.

Look to Sweden!

Sverige har fått til en slik type billett som gjør at man kan reise sømløst rundt i landet gjennom en lengre periode, men hvor antallet døgn på selve toget er regulert i billetten. «Interrail Sweden Pass». Det er mulig med opptil åtte tog-døgn innenfor en måned, og du kan ta så mange tog du vil på reisedagene. Prisen for en slik billett starter på cirka 1600 kroner. Det finnes også en ytterligere rabatert mulighet for ungdom under 27 år.

Men som en av realistene i prosjekter knyttet til tog i Norge, Kristian Skjellum Aas i Ferietoget.no sa til NRK tidligere i år.

–Å sammenligne med Sverige kan bli feil. De bruker toget litt annerledes enn vi nordmenn. Mer pendling og jobbreiser, gjør at man frigir kapasitet på sommeren. Derfor har de mulighet til i større grad å tilby togene til feriereiser og konsepter som en svensk interrailbillett.

Svensk jernbane har også sine klare utfordringer. De ligner veldig på våre om du leser SJ`s konserndirektør, Monica Lingegårds kronikk i Dagens Industri fra 25. april i år.  Der sier hun rett ut at også svensker fortjener et bedre jernbanetilbud. ­Men det ser ut som at de likevel klarer å ha flere tanker i hodet samtidig, og at kunden kan velge fra en bredere togmeny.

–Men gjøre det?

Når kommer «Norgesbilletten»? Kanskje aldri. Det var tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide som lanserte ideen om en nasjonal togbillett. Om svaret ligger hos en lunken regjering som skyver Jernbanedirektoratet foran seg? Mulig det. Det skal sies at dagens samferdselsminister var langt mer optimistisk foran sommeren i fjor enn det departementet hans er denne våren.

Jeg var nylig til stede da samferdselsministeren åpnet kulturtogruten Peer Gynt over Dovre for noen dager siden. Da sa han følgende i talen sin;

– Samarbeidet mellom Kulturfestivalen Peer Gynt og SJ Norge er et godt initiativ. Å få flere til å velge klimavennlige togreiser er helt i tråd med regjeringens ambisjoner. For tog og annen kollektivtransport må selvsagt bidra til det grønne skiftet i transportsektoren, sa samferdselsministeren.

Gode ord sagt i en sammenheng hvor initiativene lå hos togoperatøren, i dette tilfellet SJ Norge, og hvor ministeren kunne kaste glans.

På plattformen i Vinstra stod et par ordførere litt senere på dagen og var hakket ærligere. Den ene innrømmet glatt at han hadde vært motstander av reformen og privatiseringen av norsk jernbane, en bekymring han ikke lenger hadde. Flere togavganger sikret både folk og næring i dalen hans mye bedre levekår. Han heter, Ole Tvete Muriteigen og representerer Senterpartiet.

Ordføreren i Nord-Fron, Anne-Marie Olstad fra AP, var kanskje enda tydeligere. Hun hadde lånt et sitat fra Ibsens Peer Gynt for å illustrere hvor modig hun synes togoperatørene var blitt som nå aktivt satset på flere tog, bedre service og mer miljøvennlige transport gjennom Gudbrandsdalen.

–TENKE DET, ØNSKE DET, VILLE DET MED, MEN GJØRE DET?

Norges billetten vil kunne stimulere flere til å se Norge med tog. Foto: Arne Vidar Hesjedal

One thought on “Når kommer «Norgesbilletten»?”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer