Når «brannbilen» går på skinner  

Branntogene til Bane NOR er en viktig del av den norske totalberedskapen. En brann langs Sørlandsbanen i slutten av april viste at verdien av god brannberedskap på skinner er viktig for samhandlingen mellom redningsetatene. Og med stadig trafiikvekst på sporet , og flere lange tunneler rundt Oslo, kan branntogene våre forskjellen mellom liv og død om en ulykke skjer. –Bank i bordet, sier mannen som vet alt om verdiuen av denne beredskapen.

På 15 minutter skal Norges eneste spesialbygde brann- og redningstog være operativt. Toget bemannes med spesialtrente lokførere som kjenner det 86 meter lange toget ned til minste slangekobling. De samme folkene har samhandlet og trent opp 200 lokale brannfolk fra Oslo, men også mannskaper fra andre relevante redningsetater på Østlandet har fått opplæring slik at toget kan rykke ut til brann så raskt som mulig, og at det der står lokale mannskaper klare som kjenner og kan bruke toget som en «brannbil» på skinner.

Om bord har de 90 000 liter vann, som tilsvarer nesten 40 ganger mer enn det en vanlig brannbil kan ta med seg. Togsettet som består av tre vogner og et lok, har til sammen en kilometer med vannslanger, og en egen avdeling med 2000 liter skum som kan være effektivt ved skogbrann. De har en egen vogn med «trykk-kammer», slik at folk kan sluses mer og mindre røykfritt ut fra et tog som brenner. Denne vognen har bårer for eventuelt skadede, og det er plass til 50 personer i denne spesialbygde vognen som kan kobles fra resten av redningstoget for slusing ut og inn av tunneler. For dette toget har også mulighet til å bistå i andre typer «redningsaksjoner».

Annonse

–Høyaktuelt, ikke minst i nærheten av hovedstaden hvor vi har mange meget sentrale tunneler som togene må gjennom for å komme inn mot Oslo S, og for ikke å snakke om det trafikkfylte Oslo-nav tunnelen. Den største frykten er tross alt en togbrann inne i en tunnel, forteller Ken Bang, leder av operativ togdrift i Bane NOR til Tog24.no.

Redningstoget som er plassert like i nærheten av Oslo S har derfor den høyeste beredskapen.

–Vi er veldig stolt av toget vårt. Jeg var selv ned i Sveits og kjøpte det brukt. Og med god forhandlingstaktikk, kom vi egentlig hjem med tre tog for prisen av ett. Hjemme bygde vi så disse tre mindre enhetene om til det store og meget operative branntoget vi har i dag. På grunn av at trafikken på jernbanen har økt så mye som den har, ligger det planer om å kjøpe ett til. Da ønsker vi oss selvsagt et helt nytt tog laget etter de spesifikasjonene vi selv har erfart er nødvendig for bruk i Norge. Får vi til dette vil vi på mange måter dobble kapasiteten, for med godt vedlikehold kan det gamle brukes i mange år til, forteller Ken Bang,    

Han er mektig stolt av toget sitt Ken Bang, leder for operativ togdrift i Bane NOR.

Gress og skogbranner langs linja

Som redningsskøytene fungerer som støtte for brannmannskaper på land i ulendt terreng, og på øyer langs kysten, har branntogene en spesiell funksjon når det gjelder å komme til der brannbilene sliter. For akkurat en måned siden opplevde man en større skog- og gressbrann langs Sørlandsbanen. Som mange vet går jernbanetraseen mange steder i ulendt terreng og det er ingen parallelle bilveier hvor brannbilene kommer til. Her viste beredskaps-Norge hva de er i stand til når samhandling og ressursdeling fungerer.  

–Vi i Bane NOR bidro med personell, materiell og branntog plassert strategisk langs banen, særlig der ordinære brannbiler ikke kommer til. Innsatsen pågikk dag og natt, med ett felles mål, å støtte brann- og redningsarbeidet, begrense skadeomfanget og åpne banen igjen så raskt det var forsvarlig. Dette er beredskap i praksis. Bygd på samhandling redningsetatene og jernbanen sammen, kompetanse og tillit når sikkerhet virkelig betyr noe, dette uttalte fungerende regiondirektør Lars Rugtvedt etter den krevende brannen som pågikk over flere dager. 

Annonse_SJ_2026
Annonse
Her er Bane NOR´s egne bilder fra gressbrannene som herjet langs Sørlandsbanen tidligere i vår.

Dette er ikke eneste gang det er brukt for å bistå i relevante situasjoner.

–Ved en boligbrann langs Østre linje i fjor, fant vi ut i samarbeid med lokalt brannvesen at med vår ressurs kunne vi gjøre jobben raskere og bedre om vårt tog kom i posisjon nærmere brannstedet. På den måten er vårt tog en del av et større beredskapsbilde. Det trenger ikke å brenne i et tog for at vi skal rykke, vi hjelper gjerne andre om vårt tog kan være relevant for en raskere løsning, sier Ken Bang

Brannvogner flere steder i landet

Bane NOR har det som kalles brannvogner/ beredskapscontainere utplassert på større mange steder i Norge. Vannvogn/container er plassert på Alnabru, Sarpsborg, Hønefoss, Ål, Myrdal, Voss, Hamar, Dombås og Støren. Det er også vannvogn på Ofotbanen, stasjonert i Narvik. Dette er en «lettutgave» av det toget som står i Oslo. Disse er utstyrt med store vanntanker på 7000 liter hver, de har tanker med pusteluft for påfyll til eventuelle røykdykkere. Disse vognene trekkes av beredskapslokomotiver som det finnes 11 av, men disse går også til dels i normal trafikk. En av disse brannvognene bisto også under den store skogbrannen som skjedde langs Sørlandsbanen hvor det brant på begge sider av sporet og flere steder samtidig mellom Kongsberg og Hjuksebø.

Slike brannvogner/beredskapscontainere finnes mange steder i Norge. Foto: Bane NOR

Fakta om Branntoget:

• BRT består av totalt 4 vogner pluss 1 diesellokomotiv

• 2 tankvogner med til sammen 88.000 liter slukkevann og 2000 liter skumvæske (3 %

innblanding)

• Vannpumper drevet av 340 hk. Deutz dieselmotor. Kapasitet på ca. 6000 liter pr. min.

• 1.000.000 liter pusteluft 300 bar

• 230v og 400v utvendige uttak på alle vogner

• Uttak for «kompisslange» utvendig og innvendig flere steder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner