«Namsen tog og laks» – En av de bedre fiskehistorien vi har hørt

Tvers over lakseelva Namsen, et tog, på ei gammel jernbanebru. Kæm skuil tru? Men det har altså ekteparet Elizabeth Hamsund og Torger Haugen fått til.

De eier laksevaldet som ligger rett under den gamle jernbanebrua tilhørende den pensjonerte Namsosbanen. Den bar på sin rygg sine siste passasjerer i 1978, og i 2005 takket godstoget for seg. Hver gang Torger rodde laksefiskere under brua tenkte han at det var jo alt for galt at ikke denne vakre brua kunne brukes til noe.

–Vi søkte Jernbaneverket i 2010, og i 2015 fikk vi tillatelse til å ta den i bruk etter vårt ønske. En heftig planlegging, og innkjøp av togvogner, resulterte i at vi i mai 2017 kunne åpne Norges mest spesielle overnattingstilbud for laksefiskere. På den 180 meter lange brua over Namsen har vi nå plassert totalt fire jernbanevogner med forskjellig innhold, forteller Elizabeth Hamsund og Torger Haugen.

De kjøpte skikongen Gunde Svan sin sovevogn

I toget finnes 10 kupeer med 2 senger i hver og alle med utsikt over elva. Verstfolket lover gode madrasser i hver seng. Viktig for folk som basker med laks hele døgnet å få sove godt tenker vi. I hver kupe er det en servant med varmt og kaldt vann. Kupeene er beholdt så godt som identiske som da vognene var i drift. Det serveres både frokost, lunsj og middag om bord, selvsagt med dertil egnet drikke. Og vertskapet skryter veldig av utsikten. Spesielt i de lyse sommernettene, når du kan du sovne til plaskene fra storlaksen.

–Vi får besøk fra hele verden, og vi har hatt både spansk, fransk og engelsk TV her for å lage reportasjer, så verden stikker stadig innom. I fjor hadde vi besøk fra Sør-Afrika. En mor og far skulle ta med sine to sønner på en dannelsesreise før de forsvant hjemmefra til studier. Vi blir litt beæret når folk da velger oss, og gutta var dyktige laksefiskere, de fikk flere laks, og en «sværing» på åtte kilo. Det glemmer de ikke, forteller Haugen

I forbindelse med sovevognen er det en sanitærvogn med toaletter, dusjer og et lite tørkerom. Selve sovevognen fra 60-tallet har faktisk vært eid av den svenske skikongen Gunde Svan, men vertskapet fikk kjøpt tilbake den opprinnelige norske sovevognen. Så da fikk også skifolket en ekstra grunn til å reise til Namdalen og «Salmon & Train Experience» som selskapet heter på nynorsk.

Den avregistrerte Namsosbanen har fortsatt mye av skinnene intakt. Derfor kan du leie deg en dresin, og dra på sykkeltur langs det utrangerte sporet.  Sesongen strekker seg fra mai til september. Følger mer og mindre laksesesongen.

Hvordan finne frem?

–Hvor finner vi så denne fantastiske kombinasjonen av togopplevelser og laksefiske?

–Dere finner oss på Øysletta i Overhalla. Fra E6 som går gjennom Grong, er det 15 km ned hit. Dere må over på sør-siden av Namsen. Det er også mulighet å fly til Namsos, da tar det cirka en halv time fra flyplassen og hit til oss.

–Men bør ikke dere anbefale gjestene å komme hit med tog?

–Jo, det kan du si, og det er fult mulig. Da hopper du av på Grong. Derfra er det bare 15 kilometer til plassen vår. Det er jo mulig å besøke oss som en del av en lengre ferieopplevelse med Nordlandsbanen. Det var det den kjente engelske reisejournalisten Nick Knowles gjorde da han tok en stop-over hos oss i fjor. Det ble jo et flott innslag i BBC-serien «The Railway adventures of a lifetime».

Kanskje en stopp hos oss kan gi folk en fiskehistorie de aldri glemmer, og ingen tror på, humrer Torger Haugen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer