Nærmer seg milliarden: Nok en storkontrakt går til svensk entreprenør

Svenskeide Infrakraft fortsetter å kapre store kontrakter om utbyggingen av norsk jernbane. I fjor gikk de løs på Narvik stasjon med en kontraktsverdi på en halv milliard, nå har de landet et nytt prosjekt til nesten 400 millioner kroner. Nå gjelder det oppgradering og ombygging av Trønderbanen. SJ som er operatør på strekningen, er meget fornøyd med tiltaksforbedringene.

Kontrakten innebærer omfattende nybygging, restaurering og oppgradering av eksisterende infrastruktur mellom Alstad, Nesvatnet og Østborg. Prosjektet er et viktig steg for den Trønderbanen og den regionale jernbaneforbindelsen i Trøndelag fylke. Prosjektet har som mål å øke kapasiteten for reisende og godstog, samt forbedre punktligheten på banen, som utgjør en sentral del av jernbanenettet i Midt-Norge. De nye krysningssporene vil gjøre det mulig for tog å møtes på enkeltsporede strekninger og er en avgjørende forutsetning for fremtidig trafikkøkning, ikke minst i forbindelse med innføringen av det digitale signalsystemet ERTMS, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Tog24

–Dette er volum- og omfangsmessig et av de største prosjektene vi har tatt på oss i Norge. Det markerer nok et viktig steg i vår etablering på det norske jernbanemarkedet, hvor vi på kort tid har opplevd sterk vekst, sier Kenneth Olsson, virksomhetsleder i Infrakraft AS, som vant anbudet.

Selskapet Infrakraft AS har raskt etablert seg som en betydelig aktør innen norsk jernbane- og anleggsvirksomhet. Det største prosjektet selskapet har påtatt seg til nå er den pågående ombyggingen av Narvik stasjon, der det blant annet utføres sporbytter, legges nye spor samt bygges en ny terminal og flere nye plattformer.

Bane Nor har tidligere uttrykt at de har et mål om å styrke forholdet til svensk næringsliv. Derfor gikk kontrakten om ombyggingen av Narvik havn til svenske Infrakraft A/S. Dette er selskapets største kontrakt med en verdi på en halv milliard.

Bak fra venstre: Kristian Aune fra Infrakraft, prosjektleder i Infrakraft Marcus Olsson, kontrakts rådgiver i Bane NOR Frode Aunet Dyngeland, prosjektsjef i Bane NOR Ingunn Skaufel, prosjektleder i Bane NOR Kristine Vognild og prosjekteringsleder Ahmet Tetik. Foran: Daglig leder i Infrakraft, Kenneth Olsson, og prosjektdirektør i Bane NOR, Per Vilnes. Foto Anette Fossmo
Det er snakk om 20 tiltaksforbedringer på Trønderbanen. Nå er flere av tiltakene igangsatt. Illustrasjon Bane NOR

–Vi er selvfølgelig glade for å få med oss en så dyktig entreprenør med på laget, og vi ser frem til å samarbeide med Infrakraft. De etterlot seg et godt helhetsinntrykk, og vi er trygge på at de har en god forståelse for oppdraget, sier Ingunn Skaufel, prosjektsjef i Bane NOR

Steinar Olsen er direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge. Som trønder har han et stort hjerte for Trønderbanen.

–Jeg setter veldig pris på den jobben som Bane NOR nå gjør for Trønderbanen. De har tidligere definert 20 kapasitetsøkende tiltak for Trønderbanen. Nå er de igang med flere av disse. Måten de gjør det på med å velge flere proffe leverandører med stor kunnskap om jernbanen, sette vi i SJ veldig pris på. At flere jobber samtidig gjør anleggsperiodene kortere og man utnytter tiden mer effektivt. Har hørt mye bra om Infrakraft som spesialister på det de driver med. At vi har kontorfellesskap i Oslo, gjør det jo enklere å komme med innspill ved kaffemaskinen, sier Steinar Olsen til Tog24.  

Du kan lese mer om storprosjektet i Narvik på tog24:

Fakta om prosjektet

Alstad krysningsspor med 788 meter avviksspor. Nesvatnet krysningsspor med 805 meter avviksspor. Østborg krysningsspor med 771 meter avviksspor. Totalt vil det dermed etableres 2 364 meter spor i forbindelse med de nye krysningssporene langs Trønderbanen. Arbeidene starter 23. mai 2025 og skal ferdigstilles innen 1. november 2027.

Sporleggingstoget kommer til å gjøre mange jobber langs Trønderbanen i de neste årene. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner