Nå kommer Norges svar på Orientekspressen!

«Norientexpress», Norge og Nordens svar på Orientekspressen. Ideen kommer fra Gründeren av Matkanalen Øivind Lindøe. Han mener potensialet for å skape det han kaller et rent turist- og opplevelsestog i Norge bare vokser. Dette skal gå sakte, og er ment å stoppe for hotellovernattinger og lokale opplevelser underveis.

–Mange vil si at dette høres vilt ut. Men uten gode initiativ kommer vi ikke lenger enn til stedet hvil. Dette har jeg tro på, og at jeg har togselskapene og Bane NOR i ryggen er viktig. Dette krever samarbeid, og vi lover og ikke ta plassen fra den regulære trafikken når det gjelder person- og godstogtransport. Vår ide er å bruke ledig tider på døgnet, noe vi har fått et eksternt selskap som jobber med togtrafikken til å finne ut for oss, forteller initiativtageren.

Øivind Lindøe, som står bak ideen om «Norienexpress», er samme mann som gründet «Matkanalen» i Norge og som senere også ble til matkanalen «Godare» i Sverige. Begge deler solgt til Schibsted. Nå er det charter-tog han vil drive med.

Øivind Lindøe er mannen bak det nye togprosjektet. Det skal bli plass til hygge og velvære. Foto: Norientexpressen.com
Gjennbruk, minimalisme og norske materialer. Ja vel, og noe inspirert av Oirentekspressen kanskje? Foto: Norientexpressen.com

Skal være klar høsten 2024

Allerede høsten2024 er målet at det nye konseptet frakter gjester fra Bergen til Trondheim på noen av verdens mest spektakulære togstrekninger. SJ Norge og flere av Norges beste hoteller er med på laget.

–Dette er innovasjon og nytenkning slik vi ønsker det i SJ.  Vi har vært involvert i arbeidet med denne ideen siden i fjor høst. Her må lokalt næringsliv og alle aktører med tilknytning til jernbanenettet fra Bergen til Trondheim kjenne sin besøkelsestid, prosjektet behøver involvering og ideskaping fra flere enn de som har vært inne til nå, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge og partner til prosjektet.

Hun utfordrer både næringsminister og samferdselsministeren til å komme på banen, og ikke minst de mange lokalpolitikerne langs ruta. SJ opplevde jo applaus langs store deler av Gudbrandsdalen da de tidligere i vår lanserte «Peer Gynt» toget.

–Dette blir togopplevelser i litt sakte film. Her er det ikke farten som betyr noe, men mer det at folk skal få tid til å oppleve alt det vakre vi kan tilby i Norge. Og så er det jo ganske bærekraftig at gamle elektriske togsett får en ny renessanse. Noen vil til og med si at togene er vakrere enn dagens, sier Lind.

Øivind Lindøe har brukt e-postundersøkelser i mange land for å finne ut hvordan markedet reagerer på en slik ide. Spesielt tyske og engelske turister er både betalingsvillige og har stor vilje til å reise mer miljøvennlig, samtidig som de får oppleve det beste norsk fjell og fjorder kan tilby langs Bergensbanen og Dovrebanen.

-Dette er en utrolig og ubenyttet mulighet! Vi er sikre på at både norske og internasjonale gjester lengter etter å få oppleve Dovrebanen, Bergensbanen og alt det beste Norge har å by på,fra et bærekraftig og komfortabelt tog, sier grunnlegger av «Norientexpress», Øivind Lindøe.

Kjøper eldre vakre tog til prosjektet

For å få til dette skal han kjøpe eldre, men vakre utrangerte tog fra SJ i Sverige. De skal i første omgang investere i to elektriske tog, som blir pusset opp med komfortabelt interiør, treningsrom, observatoriumog alt en «Norientekspress» fortjener. Vogner med stor og god bredde som gir ekstra komfortmuligheter. Designet legger vekt på bruk av naturlige og norske materialer. Planen er at toget allerede i oktober neste år skal frakte de første reisende på en seks dager lang reise fra Bergen, via Lillestrøm, til Trondheim.

–Dette er piloten for et veldig ambisiøst konsept, der vi samarbeider med lokalt næringsliv langs hele ruten. Reisen inkluderer stopp med aktiviteterog historiefortelling, besøk hos lokale mat-og drikkeprodusenter og overnatting på noen av Norges aller beste hoteller. På én og samme tur kan du oppleve sidersmaking i Hardanger, skitur på Geilo og afternoon tea på Britannia Hotel i Trondheim. Vi har gjort omfattende markedsundersøkelser i ti markeder, sier en spent Lindøe.

Han har jobbet i over ett år under radaren som han kaller det med dette prosjektet, og finansieringen er mer og mindre klar. SJ Norge og De Historiske AS er med som partnere og innholdsleverandør, og gir en kontinuitet i hele reisen.­

–Vi har savnet et konsept som dette i norsk reiseliv. Norge har fantastiske tilbud for de gjestene som legger igjen mest penger langskysten, men innover i landet blir det mer komplisert. Dette kan bli Kystruten på land, sier administrerende direktør Nils Henrik Geitlei i De Historiske A/S.

–I motsetning til Cruise-trafikken, kommer våre gjester til å legge igjen penger underveis. Toget transporterer folk til destinasjoner for stopp og opplevelser. Det kommer lokalt næringsliv til å nyte godt av, sier Lindøe.

Fakta :

Hvert togsett blir 125 meter langt. Vognene er 20 cm bredere enn standard norske vogner. Toget kan gå i 160 km/t, men vil kjøre saktere, og kun i 20 km/t over Finse hvor fartsgrensen er 40 km/t. Det finnes lignende togkonsepter i Sør-Afrika, Japan,Østerrike, Spania, Frankrike og Canada, men foreløpig ingen i Norden. Togreiser er den mest klimasmarte reisemåten kun slått av sykkel ifølge Framtiden i våre hender: https://www.framtiden.no/tips/klimagassutslippet-fra-ulike-reisemaater

Investorer og eiere:

Eidesvik offshore-eier Bømmelfjord AS, Vikingstad Invest AS, Ståle Løvbukten/Value Garden AS, Mari Helmer, Berg Eiendom, Abra Eiendom, ValidéInvest II og majoritetseier Øivind Lindøe.

Vinternatten kan også by på overraskelser. Foto: Norientexpressen.com

10 thoughts on “Nå kommer Norges svar på Orientekspressen!

  1. Fantastisk! Bare sørg for at skogen rundt togsporet ikke ødelegger for vakker utsikt! Dette gleder jeg meg til.

  2. Så spennende 👌 🚞 🚞 🚞 Tog, herlig fremkomstmiddel! Virkelig noe å glede seg til 😘

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Seline – stolt lokfører med mye ansvar

Bli med oss på en togtur med lokfører Seline Andersen i SJ. 27-åringen fra Kongsberg har utsjekk på fem forskjellige lokomotivtyper, og innrømmer at hun har fått skjelven bare en gang, og det var når en kvinne stod mitt i sporet på innkjøringen til Hamar. Det ble en kraftig nødbrems, og en litt tankefull hjemtur […]

Les mer

Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding. –Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets […]

Les mer

Når går toget?

Bane NOR tilbyr nå alle å sette opp sin egen informasjonsskjerm hvor du kan få opp togtider og driftsinformasjon i sanntid i det området skjermen står eller brukes. Bakgrunnen for at dette nå er blitt en realitet er at mange bedrifter har spurt om denne type service. Alt du behøver er en skjerm, og kunnskapen […]

Les mer