Nå blir det direkte-tog til Europa både dag og natt

Budsjettenigheten mellom regjeringspartiene og SV har ført til at det nå skal hasteutredes om det kan bli direkte dagtog mellom Oslo og kontinentet inne 2026. Det vil si til København og Hamburg. I forliket ligger det også et krav om direkte nattog inne 2030.

Endelig vil nok mange mene, og det har vel ligget i kortene en stund at regjeringspartiene har vært under kraftig press fra både opposisjonen, togoperatørene og ikke minst togkundene at et direkte togtilbud mellom. Oslo og kontinentet må komme plass så raskt som mulig. Nå ser det altså ut som de blir hørt. I budsjettforliket mellom regjeringspartiene AP, SP og SV som ble offentliggjort i går kveld, så ligger det nå helt klare føringer for at dette kan bli noe av.

I merknaden til stortinget heter det blant annet at de samme tre partiene skal sikre direkte nattog innen 2030. Og det står videre at partiene er enige om at regjeringen i tillegg til nattog, også skal sikre direkte dagtog mellom Oslo og København, og at et dagtogtilbud mellom de to hovedstedene bør kunne etableres på kommersielle vilkår, men at det kan være aktuelt med en viss støtte i en oppstartsfase. De tre partiene er opptatt av at regjeringen legger til rette for at mulige aktører kan starte opp et dagtogtilbud så raskt som mulig, og senest innen 2026.

Brukerne applauderer forliket

Kristian Skjellum Aas applauderer forliket som kan føre til bedre togforbindelser mot Europa. Foto: Frode Pedersen tog24

–Dette er arbeid som kan, bør og må begynne umiddelbart, hvis tidsplanen med «snarest mulig, og senest innen 2026» skal stå seg – Jernbanedirektoratet bør se på disse budsjettmerknadene som en marsjordre, sier Kristian Skjellum Aas som leder Togferie-gruppa på Facebook med over 70 000 brukere.

Han forventer at det kommer i gang et målrettet arbeid for å få på plass både dag- og nattog, og mener arbeidet med nattog ikke bør begrense seg til København, men ses i sammenheng med de svenske nattogene til Hamburg/Berlin.

Han applauderer det han kaller «signaler om politisak vilje» I tillegg mener han det må komme en avklaring på flere punkter. Mye av dette skisseres jo også i forliket.

1. Hvilken prioritet skal togene få på norske skinner – der kapasiteten er lav og trafikken forholdsvis tett?

2. Hvilke operatører kan være aktuelle?
3. Hvilket materiell har disse operatørene tenkt å kjøre – og kreves det ekstra godkjenninger av materiell i Norge?

4. Bør man legge opp en tentativ ruteplan – slik at man er sikker på at man har ruteleier for disse togene?

5. Hvordan skal man innrette den forespeilede økonomiske støtten i en oppstartsperiode?

–Og selv om det kommer direktetog må man ikke glemme de forbindelsene som allerede finnes – med bytte i Göteborg (og København, hvis man skal videre). Man må fortsatt jobbe for å få disse forbindelsene mer effektiv enn i dag – 2025 ser ut til å bli et år der forbindelsen er enda dårligere timet enn nå, sier Skjellum Aas.

One thought on “Nå blir det direkte-tog til Europa både dag og natt”

  1. Totimers avg oslo gøteborg finnes allerede. og kunne disse forlenges til københavn og videre, om, man trakk med lok for dansk kjørerstrømsområde?
    Og hva med endring av slik i dk?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer