Mye buss for tog i store deler av Midt-Norge mellom 8. og 10. juni

Det blir mye buss for tog i Trøndelag kommende helg. Bane NOR setter togtrafikken på pause for å utføre nødvendig vedlikehold av Rørosbanen helt ned til Elverum, Meråkerbanen, Stavne-Leangenbanen og Nordlandsbanen helt opp til Bodø. Trafikken på Dovrebanen mellom Trondheim og Oslo hadde en tilsvarende utbedringshelg i midten av mai, så der går trafikken som normalt.

–Vi har hektisk aktivitet hele arbeidshelga. Arbeidet som skal gjennomføres har vært planlagt lenge, og det er nødvendig vedlikehold som å bytte stikkrenner, sviller og skinner. Alt dette er med på å sørge for at vi kan frakte gods og mennesker miljøvennlig på jernbanen i Trøndelag, sier Kristine Jessen, regiondirektør i Bane NOR.

Når det pågår arbeid i sporet, kan ikke toget kjøre som vanlig. Derfor blir det mye buss-for-tog på flere strekninger kommende helg. For detaljer om alternativ transport, se togselskapenes apper eller hjemmesider for mer informasjon. Trafikken på Dovrebanen mellom Trondheim og Oslo går som normalt. Denne typen arbeider er typisk for de utfordringene jernbanen står overfor når omfattende utbedringer av banenettet pågår på enkeltsporede linjer. Noe som ble gjort til et poeng da konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR skulle forklare de vedlikeholdsutfordringene norsk jernbane står i etter Riksrevisjonens sterke kritikk i slutten av forrige uke.

–Vedlikeholdsarbeid pågår kontinuerlig på jernbanen, men intensive arbeidshelger er helt nødvendig for å få gjennomført tilstrekkelig vedlikehold. Vi utnytter alltid ledige luker mellom togene for å gjøre vedlikehold. Vi får gjort mye, men noen helger i året er vi avhengige av å stenge sporet for trafikk for å gjøre nødvendige tiltak på en enda mer effektiv og driftssikker måte, sier Jessen i en pressemelding fra Bane NOR.

Her skal Bane NOR jobbe helga 8.-10.juni:

Rørosbanen:

Langs hele strekningen kjører vi pakkmaskin som stabiliserer underbygningen der sporet ligger.

Elverum – Hamar: Massebytte, skinnebytte og svillebytte.

Løten – Elverum: På denne strekningen skal vi bytte ut en stikkrenne for å unngå flom ved mye nedbør.

Elverum Stasjon: Vi jobber med å renovere en planovergang på Vindheia ved Elverum stasjon. Mens arbeidet pågår, kan passerende benytte seg av midlertidig planovergang like ved. Denne er bemannet med vakt i perioden. Vi bytter også sviller på Elverum stasjon.

Elverum – Rudstad: Vi fjerner vegetasjon langs sporet for bedre sikt.

Rudstad – Rena: På denne strekningen skal vi bytte ut en stikkrenne for å unngå flom ved mye nedbør.

Opphus – Atna: På denne strekningen skal vi bytte ut seks stikkrenner for å unngå flom ved mye nedbør.

Hanestad – Alvdal: På denne strekningen skal vi bytte ut en stikkrenne for å unngå flom ved mye nedbør.

Tynset Stasjon: Vi jobber med å renovere planovergangen på Tynset stasjon. Mens arbeidet pågår, blir vegtrafikken omdirigert.

Røros stasjon ved Bergstaden hotell: Vi jobber med planovergangen ved Bergstaden hotell. Planovergangen blir stengt i perioden, og trafikken blir omdirigert. Vi skal også bytte skinner og gjøre annet vedlikeholdsarbeid på banen i nærheten.

Glåmos stasjon: Ny undergang skal bygges ved Grubben ved Glåmos stasjon. Dette arbeidet vil medføre støy, og berørte naboer blir varslet.

Røros – Støren: Det vil foregå arbeider på store deler av strekningen i helga. Vi skal blant annet bytte stikkrenner for å unngå flom ved mye nedbør og legge inn flomløp på enkelte steder.

Nordlandsbanen mellom Trondheim og Steinkjer:

Hele Nordlandsbanen er stengt for trafikk denne helga, og det utføres arbeid på strekningen mellom Trondheim i sør og Bodø i nord. I Trøndelag mellom Trondheim og Steinkjer er følgende arbeid planlagt:

Grilstad: Montere beskyttelsesskjermer på turbru på Grilstad. Brua holdes åpen gjennom helga.

Ranheim – Vikhammer: Vedlikehold av sporet med sveising av skinnene.

Værnes holdeplass: Fasadevasking av holdeplassen.

Stjørdal – Skatval: På Skatval stasjon skal vi bytte sviller. Vi skal også støpe dekke og sveise skinner over Holan bru. Dette arbeidet medfører støy, og berørte naboer vil bli varslet.

Skogn – Ronglan: Vi utfører rutinemessige kontroller, og skal bytte sviller på strekningen.

Ronglan stasjon: På Ronglan stasjon skal vi bytte en sporveksel, noe som vil medføre en del støy. Berørte naboer vil bli kontaktet.

Levanger: Vi skal sette inn en ny, ferdigstøpt bru ved Bergsgrav (Rindelva). Dette arbeidet vil medføre støy, og berørte naboer vil bli varslet.

Røra – Mære: Vi gjennomfører rutinemessige kontroller.

Steinkjer stasjon: Vi skal jobbe med vedlikehold på to sporveksler.

Meråkerbanen: 

Mellom Hell og Storlien blir det aktivitet hele helga, men det meste består av rutinemessige kontroller og arbeid i forbindelse med elektrifiseringen av Meråkerbanen. I tillegg skal det bytter ut skinner og sviller mellom Hell og Gudå (Eidum planovergang).

Stavne-Leangenbanen: 

Vi skal gjennomføre kontroller og annet arbeid i Tyholttunellen.

Her fra bytting av sviller på Rørosbanen. Tilsvarende arbeider skal foregå denne helga hele veien ned mot Elverum.
Foto: Bane NOR, Øystein Grue

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer