
Han er et vandrende leksikon, men når han skal snakke om alt han kan, liker han best å sitte. Om bord i et tog. Til eller fra jobb i Oslo, eller på togferie mellom et eller annet sted bare det tar lang tid og utsikten er annerledes interessant. Det ikke Kristian Skjellum Aas kan om tog, det kan ingen andre heller.
Vi avtaler selvsagt å møtes i «mekka». Eller, Oslo Sentralstasjon. Her passerer 1100 tog på de travleste dagene. Både hjertet og hjernen for den som styrer togtrafikken rundt Stor-Oslo, en lokomotivfører som skal kjøre et tog til Nordagutu, en nerd som driver med trainspotting, eller bare en helt vanlig pendler som håper toget er i rute for hun skal rekke hjem til Fredrikstad for å spise middag med trøtte unger.
–Oslo Sentralstasjon er som et Norge i miniatyr. Bruker du noen timer her har du sett det meste. En maurtue av farger og folk. Noen er alt for stressa, andre løfter blikket mot monstertavlen som skal rute deg til neste stasjon. Folk i dress med lakkskoene i en mindre kledelig ryggsekk. En somalisk vekter loser en litt for full trønder ut på gata. Shoppe blomster til kjæresten, eller drikke kaffe med tilhørende fransk croissant. Kort sagt, et Norge i miniatyr som avspeiler døgnets 24 timer, supplerer Kristian Skjellum Aas.
Og når vi snakker om trøndere, så sitter det nå to stykk trondheimere på hver side av bordet på den travleste dagen i uka på Oslo S. Fredag ettermiddag myldrer det rundt oss. Kristian Skjellum Aas har speiderblikket på, det lett flakkende som uten at han selv merker det, sjekker om «alt er i rute». Selv skal han snart hjem med T-banen til dumpa på østkanten. Først må han vinke ha det til kone og datter som sitter klar på Bergensbanen for jentetur til Geilo. Selv skal han og sønnen ha guttehelg hjemme på Skullerud.
Nominert til «årets ildsjel» pris

Klassekampen gikk i fjor så langt som å kalle han for «Et orakel på deltid» i sin tittel til et portrett. I fjor ble han nominert til årets ildsjel av Kollektivtrafikkforeningen. De hadde selvsagt lagt merke til innsatsen han hadde lagt ned med Togferie-gruppa på Facebook, men vurderingen ble gjort med bakgrunn i den samlede jobben han har gjort for kollektivtrafikkens utvikling gjennom flere tiår.
I Innstillingen til nominasjonen het det blant annet at;
Togentusiasten Kristian Skjellum Aas står bak den populære Facebook-gruppa «Togferie» med nesten 60 000 medlemmer, og bidrar til å spre kunnskap og engasjement for togreiser på fjernstrekninger både innad og ut av Norge på en unik, mobiliserende og engasjerende måte. Kristian var initiativtaker til denne gruppa, som fortsatt drives på hobbybasis av ildsjeler som ønsker å gjøre det lettere for folk å reise med tog og buss på ferier, som et alternativ til fly. Gruppa kom som en respons på ei tilsvarende Facebook-gruppe i Sverige og i kjølvannet av flyskam-debatten. Den bidro til å skape et engasjement for togferie og til å dekke et umettelig informasjonsbehov knyttet til planlegging av togreiser og togferie.
Det ble med innstillingen, men Skjellum Aas er meget fornøyd med å bli nominert. Det er med å sette fokus på et av de viktigste «grønne» områdene i fremtiden. Nemlig hvilken utvikling vi velger for transportnæringen, og da med vekt på tog.
–Dette er en bransjepris, og jeg jobber jo strengt tatt ikke der. Så det å bli nominert tar jeg som en ære. Og det ble en god og riktig vinner fra bransjen, sier Skjellum Aas.

Orakel men ingen nerd
Vi begynte dette intervjuet med å låne noen sitater fra avisen Klassekampen der Skjellum Aas ble kalt et «Orakel på deltid». Mye av dette skyldes selvsagt at han egentlig jobber med kommunikasjon og redaktørvirksomhet i Naturvernforbundet, så driver han med tog på si. Trønderdialekten er kledelig avslepen etter nesten 30 år i og rundt Oslo-jungelen.
–Hvorfor denne enorme interessen for tog?
–Nei, egentlig er jeg ikke sånn nerdete interessert i tog. Toginteressen min ble vekket gjennom en tur jeg og en kompis tok med Bergensbanen tilbake i 1992. Vi skulle delta på et Natur og Ungdom-seminar i Bergen. Nå skjønner du sikkert at dette handler like mye om miljø, som det handler om tog. Da vi passerte Myrdal stasjon og fikk noen sekunders utsyn ned Flåmsdalen. Herregud så vakkert, jeg var hekta og nyforelska.
–Hva skal til for å få flere til å ta tog?
–Løfte skinnegangen fra 1880- til 1980-nivå. Det holder, da nærmer vi oss noe som kan kalles en moderne standard. I praksis betyr det flere dobbeltspor, flere og lengre krysningsspor, og ikke minst stasjoner med mulighet for tog å møtes. Få gjennomsnittshastigheten litt opp på de fleste strekninger. Det kan man løse med å rette ut de verste svingene. Og så det jeg mener er viktigst av alt. Jobbe målrettet med å få ned hastigheten mellom Oslo og Bergen og Trondheim til fire timer. Da lar folk bilen stå hjemme og flyturene blir bare brysomme og stressende, oppsummerer Skjellum Aas.
–Hva var ambisjonene med å starte Facebook-gruppa «Togferie»?
–For meg er det jo først og fremst et politisk prosjekt. Å bruke ruteopplysning og reisetips til å påvirke prioriteringene i norsk og europeisk transportpolitikk, så flere kan reise på en hyggelig, energieffektiv og klimavennlig måte. Vi er blitt en stor ressurs for de som ønsker informasjon om hvordan det er å reise med tog over hele kloden, og har tilsvarende grupper i både Sverige og Danmark som vi samarbeider med.
Ferieminner

–Til uka starter 14 dager med vinterferiering i Norge. Hva vil du si til de som tenker seg ut på reise, er det for sent å kaste seg på et tog til en destinasjon hjemme eller ute?
–Aldri for sent – men i Norge er jo mange tog fulle eller for dyre så tett innpå skoleferien. Så hvorfor ikke dra til Göteborg, Karlstad, Östersund eller Kiruna, avhengig av hvor du bor i Norge? Eller videre inn i Sverige? Svenskenes vinterferie, «sportlov», er nemlig stort sett i forskjellige uker fra de norske – og da er det sannsynlig bedre plass på togene. Ellers så kan du jo sjekke muligheten for dagsturer med Dovrebanen til Hafjell og Kvitfjell, eller vestover med Bergensbanen til Finse. Høyfjell og skiterreng i massevis langs hele Hallingdalen. I enden av hver strekning finnes det byer, hva med en midtuke opplevelse i en storby. Eller hva med en liten gourmetreise til Stavanger med Sørtoget. Jo da, det handler bare om å være litt fleksibel, sier Skjellum Aas.
–Ditt beste ferieminne med tog?
–Det er mange, men ett som likevel har brent seg litt fast, er da jeg og datteren min skulle legge ut på hennes signingsferd som tog-loffer. Vi skulle reise fra Berlin og opp til Rügen i Nord-Tyskland. En tretimers tur som ikke startet helt slik vi hadde forventet. Det ble ståplass på oss to den første timen. Men så fikk datteren min på seks kapret et sete. I samme kupe befant det seg en annen jente på samme alder. Vi hadde ikke tenkt på niste, men det hadde moren til den andre jenta. Tolv kokte egg. Du kan jo tenke deg hvordan det så ut etter to små jenter som satt under bordet i kupeen, snakket fingerspråk og norsk-tysk, og mumset i seg tolv hardkokte egg, -med skall. Uforglemmelig, og så er det også en historie om at dette ville du aldri ha opplevd om du reiste med fly eller bil for den del, forteller pappa Skjellum Aas.
–Du har vel noen favorittstrekninger. Kan du dele topp tre med oss?

–Gjerne, men vær klar over at jeg liker litt sånne rare utenom allfarvei-strekninger like godt som de blendende og mer selvfølgelige. Jeg liker også godt å reise gjennom daler, sånn får jeg ofte det beste av utsikt. Spennende små byer i dalbunnen og med utsikt opp til fantastiske fjelltopper. Så da trekker jeg frem følgende tre. Strekningen Bratislava til Budapest langs Donau. Fra Dresden til Praha som tar oss gjennom veldig dramatiske elvedaler. Og til slutt en skikkelig «raring». Lokaltoget mellom Solingen og Oberbarmen. En styggpen strekning som tar deg gjennom Tysklands virkelige industrisuppe, men så plutselig forandrer landskapene seg og du passerer blant annet Tysklands høyeste jernbanebru «Müngsten brücke» med sine 107 meter over bakken. Fornøyd nå? Jeg er litt sær i mine togvalg, ler Skjellum Aas.
Raskeste vei til mål, hjelp oss gjerne?
Selv skal han bruke ferien på å planlegge det han kaller for et tog-stunt. I mai skal han ut på reise inspirert av engelskmannen «Travelling Turtle», kjent fra YouTube. Han skal teste hvor langt det går an å komme på to reisedager med interrailbillett. Dette skal skje i mai en gang. Han er veldig hemmelighetsfull rundt det hele, men røper at han gjennom god kjennskap og research blant Europas mange togstrekninger, skal klare å komme mye lenger enn det folk tror er mulig. Noe av nøkkelen ligger i billettens regler for hvordan man beregner reisedager på nattog. Vi har hørt noen vage rykter om muligheter, men sammen med Kristian Skjellum Aas, tog-orakelet fra Skullerud-dumpa, så utfordrer vi lesere av denne sak til å legge igjen sine beregninger på hvor langt man kan komme på «to reisedager» fra Oslo med interrailbillett i Europa?
Tusen takk til Kristian! Fantastisk person som inspirerer og informerer oss som liker å reise med tog.