Moderniserer for hundrevis av millioner

Det finske vedlikeholdsselskapet «VR FleetCare» og den svenske jernbaneoperatøren SJ AB har signert en avtale om å modernisere X40-togflåten verdt nesten fire hundre millioner kroner. Økt levetid og trivsel om bord skal gjøre at flere tar toget er svenske SJ motivasjon for dette løftet.

I motsetning til i Norge, har disse toetasjes togene blitt populære både i Sverige, Finland og ute i Europa. Selv har vi reist med disse togene i Frankrike, og må vel si at utsikten fra andre etasje gir togreisen en formidabel bonus med mer høyde over skinnegangen og dermed langt bedre utsikt. En annen fordel med toetasjes tog er at det blir plass til flere passasjerer per meter tog, noe som også var årsaken til at SJ i sin tid skaffet seg disse regiontogene på begynnelsen av 2000-tallet.

Her er Sigrid Elsrud redaktør for Togbloggen.no ute og tester finske dobbeldekkere. Foto: togbloggen.no

Norske Mantena sa opp veldikeholdskontrakten

X40-togene er produsert av franske Alstom. Togene som nå skal få en omfattende makeover ble satt i drift i 2004–2008. Målet er å gjennomføre en omfattende renovering både innvendig og utvendig. En oppdatering av kupeene, som innbefatter utskifting av seter og belysning, og en større satsing på å modernisere passasjerinformasjonssystemet.

Det var norske Mantena som hadde kontrakten med SJ om vedlikeholdet av de svenske X40 og X55 togene frem til utgangen av 2021, men valgte å si opp avtalen.

–Kontraktene mellom Mantena og SJ avsluttes fordi Mantena ikke har hatt kommersielle vilkår til å kunne skape lønnsomhet i kontraktene, het det i pressemeldingen fra Mantena.

Verdt nesten 400 millioner kroner

Avtalen som nå er signert, inkluderer en omfattende modernisering av X40-flåtens 27 elektriske tog. Avtalen er verdt over 35 millioner euro i følge svenske SJ AB.

– Fremfor alt er jeg stolt over SJs tillit til oss. Avtalen om modernisering av rullende materiell med SJ er en stor åpning for oss i det svenske vedlikeholdsmarkedet for jernbaneflåte. Prosjektet vi vant, viser at vi har hatt suksess med vår internasjonale vedlikeholds- og verkstedstrategi, sier Otso Ikonen, administrerende direktør i VR FleetCare i en pressemelding

Planleggingen og gjennomføringen av prosjektet vil begynne umiddelbart og den siste av de overhalte X40-seriens biler vil bli levert til SJ AB i 2027. Arbeidet vil bli utført i Finland ved VR Fleet Cares Uleåborgs prosjektsenter og ved Pieksämäki verksted.

Dette er X40 som skal få en skikkelig makeover. Foto: VR FLeetCare

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer