Moderniserer for hundrevis av millioner

Det finske vedlikeholdsselskapet «VR FleetCare» og den svenske jernbaneoperatøren SJ AB har signert en avtale om å modernisere X40-togflåten verdt nesten fire hundre millioner kroner. Økt levetid og trivsel om bord skal gjøre at flere tar toget er svenske SJ motivasjon for dette løftet.

I motsetning til i Norge, har disse toetasjes togene blitt populære både i Sverige, Finland og ute i Europa. Selv har vi reist med disse togene i Frankrike, og må vel si at utsikten fra andre etasje gir togreisen en formidabel bonus med mer høyde over skinnegangen og dermed langt bedre utsikt. En annen fordel med toetasjes tog er at det blir plass til flere passasjerer per meter tog, noe som også var årsaken til at SJ i sin tid skaffet seg disse regiontogene på begynnelsen av 2000-tallet.

Her er Sigrid Elsrud redaktør for Togbloggen.no ute og tester finske dobbeldekkere. Foto: togbloggen.no

Norske Mantena sa opp veldikeholdskontrakten

X40-togene er produsert av franske Alstom. Togene som nå skal få en omfattende makeover ble satt i drift i 2004–2008. Målet er å gjennomføre en omfattende renovering både innvendig og utvendig. En oppdatering av kupeene, som innbefatter utskifting av seter og belysning, og en større satsing på å modernisere passasjerinformasjonssystemet.

Det var norske Mantena som hadde kontrakten med SJ om vedlikeholdet av de svenske X40 og X55 togene frem til utgangen av 2021, men valgte å si opp avtalen.

–Kontraktene mellom Mantena og SJ avsluttes fordi Mantena ikke har hatt kommersielle vilkår til å kunne skape lønnsomhet i kontraktene, het det i pressemeldingen fra Mantena.

Verdt nesten 400 millioner kroner

Avtalen som nå er signert, inkluderer en omfattende modernisering av X40-flåtens 27 elektriske tog. Avtalen er verdt over 35 millioner euro i følge svenske SJ AB.

– Fremfor alt er jeg stolt over SJs tillit til oss. Avtalen om modernisering av rullende materiell med SJ er en stor åpning for oss i det svenske vedlikeholdsmarkedet for jernbaneflåte. Prosjektet vi vant, viser at vi har hatt suksess med vår internasjonale vedlikeholds- og verkstedstrategi, sier Otso Ikonen, administrerende direktør i VR FleetCare i en pressemelding

Planleggingen og gjennomføringen av prosjektet vil begynne umiddelbart og den siste av de overhalte X40-seriens biler vil bli levert til SJ AB i 2027. Arbeidet vil bli utført i Finland ved VR Fleet Cares Uleåborgs prosjektsenter og ved Pieksämäki verksted.

Dette er X40 som skal få en skikkelig makeover. Foto: VR FLeetCare

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Nytt nettverk skal samle kunnskap om vedlikehold på jernbanen

 I forrige uke ble et nytt innovasjonsnettverk startet i regi av Jernbanedirektoratet. Nettverket skal fokusere på innovativt vedlikehold, og er åpent for personer som kan bidra tverrfaglig med nye tanker og innspill om bedring av tog og infrastruktur. Målet med arbeidet er ganske klart. Å øke innovasjon og teknologiutvikling på jernbanen ved å bygge relasjoner, […]

Les mer

Brygger opp til bråk om nye tog til Rørosbanen

Makan til arroganse mener FrP`s Tor Andre` Johnsen om svaret Jernbanedirektoratet har gitt til NRK etter at et enstemmig storting vedtok at det snarest mulig skulle kjøpes fire nye tog til Rørosbanen. Nå sier altså Jernbanedirektoratet at dette ikke kan skaffes før om syv år. Sånt blir det bråk av. –Nå har vi et enstemmig […]

Les mer

Svenskene med store ambisjoner i ny rapport – Jernbanedirektører følger opp med å si at «Sånn løfter vi jernbanen på under 10 år»

Det foregår en intens debatt i Sverige rundt det store «Jernbaneløftet». Initiativetet «Omtag Svensk Järnväg» la denne uken frem en rapport som blant annet kom med konkrete forslag for hvordan den svenske jernbanen kunne optimaliseres på bare 10 år. Direktørene i henholdsvis SJ AB og Green Cargo følger opp med full støtte til forslagene i […]

Les mer