Mitt hjerte brenner for jernbanen!

I går arrangerte SV jernbaneseminar på stortinget, og aldri har vi hørt norsk jernbanes nemesis «vedlikehold» nevnt flere ganger enn under dette møtet. Den som likevel fikk sagt noe nytt, og som best beskrev tilstanden i et mer helhetlig perspektiv, var jernbaneforbundets nestleder Bianca Fedje. Hun brant for folka sine for å si det mildt.

SV´s Mona Fagerås hadde invitert jernbanefamilien på kaffe og vafler på stortinget. Hun er vokst opp i havgapet og kaller seg lofoting. Altså et godt havstykke unna nærmeste togforbindelse. Likevel har hun blitt SV´s ganske så høylytte talskvinne i jernbanespørsmål.

Mona Fagerås sloss utvilsomt for toget fra sin plass på stortinget. I går hadde hun innkalt til jerbanepoltisk frokost.
Foto: Frode Pedersen Tog24

Bane NOR snakket nok en gang om hvor viktig vedlikehold er, men at de med dagens bevilgninger vil stå på stedet hvil når NTP perioden er ute i 2036. Ikke særlig oppløftende, og i hvert fall ikke overraskende for de som hadde møtt frem. Direktoratet tok nok en gang selvkritikk på at statistikken var som den var, men lovte forsamlingen opp til flere ganger, at de faktisk tok problemene på alvor. Heller ikke dette var særlig oppsiktsvekkende om man ser det i sammenheng med ting som har vært sagt og lovet tidligere.

Jernbanens «brennende sjeler»

Bianca Fedje hadde med seg «Folka sine» når hun kommenterte dagens situasjon. Foto: Frode Pedersen Tog24

Den som satte det meste i perspektiv var hun som representerte de mange tusen som enten jobber om bord i togene, eller som hopper inn og ut av sporet for å gjøre det vedlikeholdet alle snakker om, men kanskje ikke har så mye med å gjøre annet enn på papirer i Schweigaardsgate, eller i Biskop Gunerius gate. Henholdsvis hovekvarterene til Bane NOR og Jernbanedirektoratet.

Bianca Fedje er nestleder i Jernbaneforbundet, og mente det var på høy tid å være på utkikk etter en sterk dirigent som kunne samle jernbanefamilien og norsk jernbane til ett rike. Hun ønsket ikke å peke på hvem det var eller navngi noen, men sa heller mer om hva hun mente med begrepet. Hun la vel heller ikke skjul på at jernbanereformen ikke hadde gitt de gevinstene som politikerne lovet da de splittet opp jernbanen. Og som et organisasjonsmenneske med nesten 15000 medlemmer i ryggen og over 130 års historie, tør hun å gi problemene et ansikt hvor smilefjeset er en viktig del av analysene.

Som når hun omtaler Norges trangeste flaskehals, Oslotunellen.

–Der kjører vi 11-1200 tog igjennom hver dag, mange er 50 år gamle. Vi deltar i Le Mans, men vi har både fartshumper og svinger med grus. Jernbanen i Norge i dag er som å drive risikosport på høyt nivå. Hvem andre kan kjøre i 90 kilometer gjennom Oslo sentrum?  Spør Bianca Fedje.

Her får hun full støtte fra Marius Holm, konserndirektør for Kommunikasjon og samfunnskontakt i Vy. Han ønsket seg også mer av alt, men mest av alt var en løsning for hvordan man kunne få flere tog trygt gjennom Oslo. Klarer vi det, får det enorme synergier for de fleste strekninger i Norge. Stopp og forsinkelser i «Oslo-navet» stopper trafikk og skaper endeløse følgeproblemer, ifølge Holm.  

Marius Holm i Vy hadde klare meninger om hvilke prioriteringer som måtte gjøres først. Foto: Frode Pedersen Tog24

–Vi har rundt 90% enkeltsporet jernbane i dette landet. Det betyr at nesten enhver negativ konsekvens vil spre seg som ild i tørt gress. Vi kommer ikke forbi et tog som står, vi kommer heller ikke forbi et tog som kjører sakte. Vi får forsinkelser, hva er egentlig det? Et tog som mere enn 3,59 minutter sent til endestasjonen Oslo S er definert som forsinket. I veldig mange andre land bruker de både 5 og 10 minutter som mål. Hadde vi brukt samme tall, så ville vi være en av de aller beste landene på punktlighet.

Og hun har mer på hjerte. Da handler det i stor grad om hvordan stadig negativ omtale påvirker hennes medlemmer og andre som jobber med daglig kundekontakt i togene og langs sporet.

–Med den togtettheten vi har så er vi til enhver tid 3,59 minutter fra å bli en avisoverskrift eller en forside. Men overskrifter får vi nesten uansett.  Når vi i nord nå ikke lengre får de 50 år gamle lokomotivene til å fungere og må legge ned nattoget, så blir det overskrifter, uten at noen tilsynelatende har eller tar ansvar. Våre medlemmer blir usikre og bekymret for framtiden. Blir det oppsigelser, permitteringer?

Og hun var rimelig lei av diskusjonene om bevilgninger. Etter å ha hørt Bane NOR si det rett ut, at de 7,5 milliardene som nå lå i NTP for bruk på årlig vedlikehold, ikke holdt til mer enn å holde ting i sjakk, og ikke løse etterslepet en gang for alle.  

–Mine medlemmer leverer ikke PÅ GRUNN AV bevilgningene, de leverer PÅ TROSS AV.

Dette er Norsk Jernbaneforbund:

Norsk Jernbaneforbund organiserer alle yrkesgrupper innen jernbaneområdet, innbefattet VY Buss og Bring Linehaul/Bring Intermodal, med unntak av lokomotivførerne, som er organisert i vårt søsterforbund Norsk Lokomotivførerforbund.

Norsk Jernbaneforbund samarbeider med nordiske, europeiske og internasjonale jernbaneorganisasjoner som er organisert i Nordisk Transportarbeiderføderasjon (NTF), Europeisk Transportarbeider føderasjon (ETF) og Internasjonal Transportarbeiderføderasjon (ITF).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner