Minneverdig dag for Minnevika nye jernbanebru

Den nye Minnevika jernbanebru nærmer seg ferdigstillelse. På strekningen er det planlagt at tog kan passere i 200 km allerede til høsten.

På denne brua kan tog om kort tid passere i 200 kilometer i timen. 13. desember ble den siste store støpejobben på nye Minnevika jernbanebru gjennomført. Nå har den 836 meter lange brua endelig nådd land på Langset.

Det jobbes iherdig med å redusere tidsbruken på Strekningen Oslo-Hamar. I 2027 kan turen mellom de to byene reduseres til 55 minutter. Dobbeltspor hele veien, og den nye jernbanebrua over Vorma og Minnevika utgjør en milepæl i arbeidet med å redusere tiden det vil ta å komme seg til og fra landets hovedstad og til Innlandets hovedstad.

– Det er veldig stas som ordfører å få komme her på siste støpen. Nå er vi ett steg nærmere å få dobbeltspor gjennom kommunen, og det betyr at vi kommer nærmere både Innlandet og utlandet, sa en blid ordfører i Eidsvoll, Hege Svendsen til Bane Nor.

Strekningen fra Venjar til Eidsvoll stasjon var ferdig i september 2022, mens dobbeltsporet videre over Minnevika bru til Langset er planlagt å åpne i oktober 2023. Da kan det første toget passere over «nybrua» i 200 km/t.

Dobbeltsporprosjektet i Eidsvoll er en viktig brikke i InterCity-utbyggingen på Østlandet, som gir kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog. Prosjektet skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktsutviklingen, i følge målene til utbygger Bane Nor.

Faktainformasjon

  • Ett hovedspenn på 100 meter med 15 meter frihøyde ved høyeste regulerte vannstand
  • 16 sidespenn på 42,5 meter. 10 sør for og 6 nord for hovedspenn
  • 2 endespenn på 28 meter
  • 8 peler pr. akse i landkarakser, 12 peler pr. akse i sidespenn, 30 peler pr. akse i hovedspenn
  • Spunt: 18.000 m2
  • Pæler: 11.300 m
  • Betong: 35.000 m3
  • Slakkarmering: 5.300 t
  • Spennarm.: 66.000 mMN
  • Hengestag: 38 stk
  • Lagere: 40 stk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer