På denne brua kan tog om kort tid passere i 200 kilometer i timen. 13. desember ble den siste store støpejobben på nye Minnevika jernbanebru gjennomført. Nå har den 836 meter lange brua endelig nådd land på Langset.
Det jobbes iherdig med å redusere tidsbruken på Strekningen Oslo-Hamar. I 2027 kan turen mellom de to byene reduseres til 55 minutter. Dobbeltspor hele veien, og den nye jernbanebrua over Vorma og Minnevika utgjør en milepæl i arbeidet med å redusere tiden det vil ta å komme seg til og fra landets hovedstad og til Innlandets hovedstad.
– Det er veldig stas som ordfører å få komme her på siste støpen. Nå er vi ett steg nærmere å få dobbeltspor gjennom kommunen, og det betyr at vi kommer nærmere både Innlandet og utlandet, sa en blid ordfører i Eidsvoll, Hege Svendsen til Bane Nor.
Strekningen fra Venjar til Eidsvoll stasjon var ferdig i september 2022, mens dobbeltsporet videre over Minnevika bru til Langset er planlagt å åpne i oktober 2023. Da kan det første toget passere over «nybrua» i 200 km/t.
Dobbeltsporprosjektet i Eidsvoll er en viktig brikke i InterCity-utbyggingen på Østlandet, som gir kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog. Prosjektet skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktsutviklingen, i følge målene til utbygger Bane Nor.
Faktainformasjon
- Ett hovedspenn på 100 meter med 15 meter frihøyde ved høyeste regulerte vannstand
- 16 sidespenn på 42,5 meter. 10 sør for og 6 nord for hovedspenn
- 2 endespenn på 28 meter
- 8 peler pr. akse i landkarakser, 12 peler pr. akse i sidespenn, 30 peler pr. akse i hovedspenn
- Spunt: 18.000 m2
- Pæler: 11.300 m
- Betong: 35.000 m3
- Slakkarmering: 5.300 t
- Spennarm.: 66.000 mMN
- Hengestag: 38 stk
- Lagere: 40 stk