Minneverdig dag for Minnevika nye jernbanebru

Den nye Minnevika jernbanebru nærmer seg ferdigstillelse. På strekningen er det planlagt at tog kan passere i 200 km allerede til høsten.

På denne brua kan tog om kort tid passere i 200 kilometer i timen. 13. desember ble den siste store støpejobben på nye Minnevika jernbanebru gjennomført. Nå har den 836 meter lange brua endelig nådd land på Langset.

Det jobbes iherdig med å redusere tidsbruken på Strekningen Oslo-Hamar. I 2027 kan turen mellom de to byene reduseres til 55 minutter. Dobbeltspor hele veien, og den nye jernbanebrua over Vorma og Minnevika utgjør en milepæl i arbeidet med å redusere tiden det vil ta å komme seg til og fra landets hovedstad og til Innlandets hovedstad.

– Det er veldig stas som ordfører å få komme her på siste støpen. Nå er vi ett steg nærmere å få dobbeltspor gjennom kommunen, og det betyr at vi kommer nærmere både Innlandet og utlandet, sa en blid ordfører i Eidsvoll, Hege Svendsen til Bane Nor.

Strekningen fra Venjar til Eidsvoll stasjon var ferdig i september 2022, mens dobbeltsporet videre over Minnevika bru til Langset er planlagt å åpne i oktober 2023. Da kan det første toget passere over «nybrua» i 200 km/t.

Dobbeltsporprosjektet i Eidsvoll er en viktig brikke i InterCity-utbyggingen på Østlandet, som gir kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog. Prosjektet skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktsutviklingen, i følge målene til utbygger Bane Nor.

Faktainformasjon

  • Ett hovedspenn på 100 meter med 15 meter frihøyde ved høyeste regulerte vannstand
  • 16 sidespenn på 42,5 meter. 10 sør for og 6 nord for hovedspenn
  • 2 endespenn på 28 meter
  • 8 peler pr. akse i landkarakser, 12 peler pr. akse i sidespenn, 30 peler pr. akse i hovedspenn
  • Spunt: 18.000 m2
  • Pæler: 11.300 m
  • Betong: 35.000 m3
  • Slakkarmering: 5.300 t
  • Spennarm.: 66.000 mMN
  • Hengestag: 38 stk
  • Lagere: 40 stk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer