Minneverdig dag for Minnevika nye jernbanebru

Den nye Minnevika jernbanebru nærmer seg ferdigstillelse. På strekningen er det planlagt at tog kan passere i 200 km allerede til høsten.

På denne brua kan tog om kort tid passere i 200 kilometer i timen. 13. desember ble den siste store støpejobben på nye Minnevika jernbanebru gjennomført. Nå har den 836 meter lange brua endelig nådd land på Langset.

Det jobbes iherdig med å redusere tidsbruken på Strekningen Oslo-Hamar. I 2027 kan turen mellom de to byene reduseres til 55 minutter. Dobbeltspor hele veien, og den nye jernbanebrua over Vorma og Minnevika utgjør en milepæl i arbeidet med å redusere tiden det vil ta å komme seg til og fra landets hovedstad og til Innlandets hovedstad.

– Det er veldig stas som ordfører å få komme her på siste støpen. Nå er vi ett steg nærmere å få dobbeltspor gjennom kommunen, og det betyr at vi kommer nærmere både Innlandet og utlandet, sa en blid ordfører i Eidsvoll, Hege Svendsen til Bane Nor.

Strekningen fra Venjar til Eidsvoll stasjon var ferdig i september 2022, mens dobbeltsporet videre over Minnevika bru til Langset er planlagt å åpne i oktober 2023. Da kan det første toget passere over «nybrua» i 200 km/t.

Dobbeltsporprosjektet i Eidsvoll er en viktig brikke i InterCity-utbyggingen på Østlandet, som gir kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog. Prosjektet skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktsutviklingen, i følge målene til utbygger Bane Nor.

Faktainformasjon

  • Ett hovedspenn på 100 meter med 15 meter frihøyde ved høyeste regulerte vannstand
  • 16 sidespenn på 42,5 meter. 10 sør for og 6 nord for hovedspenn
  • 2 endespenn på 28 meter
  • 8 peler pr. akse i landkarakser, 12 peler pr. akse i sidespenn, 30 peler pr. akse i hovedspenn
  • Spunt: 18.000 m2
  • Pæler: 11.300 m
  • Betong: 35.000 m3
  • Slakkarmering: 5.300 t
  • Spennarm.: 66.000 mMN
  • Hengestag: 38 stk
  • Lagere: 40 stk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer