Minneverdig dag for Minnevika nye jernbanebru

Den nye Minnevika jernbanebru nærmer seg ferdigstillelse. På strekningen er det planlagt at tog kan passere i 200 km allerede til høsten.

På denne brua kan tog om kort tid passere i 200 kilometer i timen. 13. desember ble den siste store støpejobben på nye Minnevika jernbanebru gjennomført. Nå har den 836 meter lange brua endelig nådd land på Langset.

Det jobbes iherdig med å redusere tidsbruken på Strekningen Oslo-Hamar. I 2027 kan turen mellom de to byene reduseres til 55 minutter. Dobbeltspor hele veien, og den nye jernbanebrua over Vorma og Minnevika utgjør en milepæl i arbeidet med å redusere tiden det vil ta å komme seg til og fra landets hovedstad og til Innlandets hovedstad.

– Det er veldig stas som ordfører å få komme her på siste støpen. Nå er vi ett steg nærmere å få dobbeltspor gjennom kommunen, og det betyr at vi kommer nærmere både Innlandet og utlandet, sa en blid ordfører i Eidsvoll, Hege Svendsen til Bane Nor.

Strekningen fra Venjar til Eidsvoll stasjon var ferdig i september 2022, mens dobbeltsporet videre over Minnevika bru til Langset er planlagt å åpne i oktober 2023. Da kan det første toget passere over «nybrua» i 200 km/t.

Dobbeltsporprosjektet i Eidsvoll er en viktig brikke i InterCity-utbyggingen på Østlandet, som gir kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog. Prosjektet skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktsutviklingen, i følge målene til utbygger Bane Nor.

Faktainformasjon

  • Ett hovedspenn på 100 meter med 15 meter frihøyde ved høyeste regulerte vannstand
  • 16 sidespenn på 42,5 meter. 10 sør for og 6 nord for hovedspenn
  • 2 endespenn på 28 meter
  • 8 peler pr. akse i landkarakser, 12 peler pr. akse i sidespenn, 30 peler pr. akse i hovedspenn
  • Spunt: 18.000 m2
  • Pæler: 11.300 m
  • Betong: 35.000 m3
  • Slakkarmering: 5.300 t
  • Spennarm.: 66.000 mMN
  • Hengestag: 38 stk
  • Lagere: 40 stk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Nytt nettverk skal samle kunnskap om vedlikehold på jernbanen

 I forrige uke ble et nytt innovasjonsnettverk startet i regi av Jernbanedirektoratet. Nettverket skal fokusere på innovativt vedlikehold, og er åpent for personer som kan bidra tverrfaglig med nye tanker og innspill om bedring av tog og infrastruktur. Målet med arbeidet er ganske klart. Å øke innovasjon og teknologiutvikling på jernbanen ved å bygge relasjoner, […]

Les mer

Brygger opp til bråk om nye tog til Rørosbanen

Makan til arroganse mener FrP`s Tor Andre` Johnsen om svaret Jernbanedirektoratet har gitt til NRK etter at et enstemmig storting vedtok at det snarest mulig skulle kjøpes fire nye tog til Rørosbanen. Nå sier altså Jernbanedirektoratet at dette ikke kan skaffes før om syv år. Sånt blir det bråk av. –Nå har vi et enstemmig […]

Les mer

Svenskene med store ambisjoner i ny rapport – Jernbanedirektører følger opp med å si at «Sånn løfter vi jernbanen på under 10 år»

Det foregår en intens debatt i Sverige rundt det store «Jernbaneløftet». Initiativetet «Omtag Svensk Järnväg» la denne uken frem en rapport som blant annet kom med konkrete forslag for hvordan den svenske jernbanen kunne optimaliseres på bare 10 år. Direktørene i henholdsvis SJ AB og Green Cargo følger opp med full støtte til forslagene i […]

Les mer