Midtveis mellom Oslo og Stockholm – En togvogn til begjær

Vita Älgen, et vertshus langs «Kongeveien», dette skulle bli stedet de bygde sammen. Anders og Helena Neraal. Hun svensk og han norsk. Senere kjøpte de like godt hele togstasjonen som var nærmeste nabo. I dag suser både ekspresstoget og lokaltoget forbi. På sidesporet står deres egen lille hemmelighet. En togvogn med tre sovekupeer og egen kinosal. En togvogn til begjær!

De hadde en drøm om å skape et nytt liv. Han satt i Oslo, hun i Stockholm. De ville bo sammen, men begge ville bort fra de hektiske finansjobbene de hadde på hver sin kant. Så fant de et slitent men ikke håpløst prosjekt, midtveis mellom hovedstedene. Ikke stedet gud glemte, men heller ikke langt unna.

Åmotfors i Värmland skulle bli stedet de fant sin «Månskensnatt» en gang høsten 2000. Helena og Anders og deres unike vertshus med en diger hvit elg på taket, er like kjent som bandet Eldkvarns «Månskensnatt i Åmotsfors», sangen om et heftig møte mellom to mennesker.

https://secondhandsongs.com/performance/1169416/versions

På sporet av doldiser

Nå snakker vi om hvordan søt musikk oppstår, og hvordan to mennesker følger drømmene sine. Forandrer livsstil, bytter ut finstasen med utrolig mye vilje, en ide om å skape noe unikt, snekkerbukse, hammer og spiker. For det har vært nok å stå i. Bygningen er på mange hundre kvadrat og i fire etasjer. Alle rommene er individuelle, det knirker litt i gulvene, og ikke alle har moderne bad. Det er sånn de vil ha det, og det vil kundene også. De elsker den avslappende atmosfæren som råder, og i den grad man kan si at stedet har en slags doldisfaktor så stemmer det. Matglade mediefolk frekventer stedet, skuespillere og filmfolk har benyttet stedet som base for opptak. Jonas Gardells episke TV-serie «Torka aldrig tårar utan handskar», om da HIV og AIDS kom til Sverige, bruker en hvit elg fra Värmlandsskogene som symbol på det skumle og ukjente. Sterke scener som hadde sin opprinnelse fra skogene rundt vertshuset i Värmland. Jonas Gardell har også vært stedets høye beskytter i en årrekke.

Mange hundre år gammel historie

Det har vært vertshusdrift siden 1700-tallet, og det var hester etter Kongeveien så sent som på tredvetallet. Togstasjonen de har kjøpt til, stod ferdig i 1867, og ble behørig åpnet av den gang kronprins Oscar (ll).  Så her snakker vi krevende bygningsmasse med mye vedlikehold etter gitte regler. Selve stasjonsbygningen og tilhørende magasiner fikk de kjøpt av eiendomsselskapet til Svenska Järnvägen SJ.

–Heldigvis har EU vært behjelpelig med midler når vi skulle pusse opp stasjonen og områdene rundt. Vi har også tro på dialog som en god modell for utvikling i et sted som Åmotfors. Når vi har en ide, eller skal gjøre noe nytt, ja så kaller vi inn alle gode krefter både fra kommunen og ellers lokale krefter. Da får vi ting gjort og gjennomført, og alle føler de har en aksje i det som skjer, forteller Helena.

Mange vil si, nok en grunn for å reise med tog mellom Oslo og Stockholm. I dag ikke mulig med direktetog på annet enn helgedagene, men den som tørr mye og vet noe om hvordan få gjennomført prosjekter i et lite samfunn, så er ingenting umulig. På sikt kan det jo bli et av togstoppene til «snabbtåget» mellom Oslo og Stockholm er det vel egentlig paret prøver å si.

Bedre med tog enn med fly

Samtidig er de veldig opptatt av å få frem at tog er noe helt annet enn å fly. Kontakt med naturen og deg selv får du ikke på samme måte når du må haste mellom sikkerhetssjekker og flyplasser i langt unna stedet du egentlig skal til.

En refleksjon fra sporvogn til eldgammelt vertshus. Foto: Frode Pedersen
Her kan du sitte med et godt glass øl og nyte togene som ikke kommer ofte, men som kommer. Slow stations. Foto: Frode Pedersen
Det har blitt tre kokebøker på Helenas CV. Besøker du «Hvita Älgen i Värmland, får du garantert noe kortreist.
Helena og Anders Neraal har skapt seg et flott liv mellom toglinjer og langs en egen kongevei. Foto: Frode Pedersen
Vertshus og tog. Sjekk elgen på taket. Et sted du absolutt bør besøke. Foto: Frode Pedersen

–Hvorfor skal alt handle om å reise på kortest mulig tid. Jo da jeg vet mye om stressede finansfolk som alltid skal nå et møte, og som fyller dagen med hundre unnskyldninger for hele tiden å ha det travelt. Det livet har både jeg og Helena vært en del av. Vi sa opp de greiene der, og nå lever vi faktisk av å skape rom for den gode samtalen, de lange middagene som man kan lage selv under Helenas kyndige veiledning. Selvsagt med kortreist mat fra skogene rundt som akkompagneres av en god vin. Og en liten oase ikke mange kjenner til, men vi har en egen liten hellig hage hvor bare de som elsker togspotting får sitte, sier togstasjonseier Anders Neraal.

«Stammiser» med jungeltelegraf

Vita Älgen er i liten grad et sted for dropin. Her er det gamle og nye venner som finner frem til vertshuset med egen togstasjon. Jungeltelegrafen er egentlig markedsføring nok for å opprettholde en ønskelig drift. Da vi besøkte stedet var det for tredje gang med denne gjengen, men jeg har vært der både for å feire runde dager, og som et fantastisk inspirerende sted når nye årsplaner skal legges et sted rundt juletider. Du velger selv om dere vil lage mat i felleskap, eller om vertskapet skal sørge for serveringen. Alt er kortreist, noe som har fått mange i lille Åmotfors til å levere ferskvarer rett inn på kjøkkenet.

Det har vært en hard lærekurve for den tidligere håndballspilleren og finansdamen Helena. Nå kan hun kvittere ut tre bøker om matlaging. Alle kretser rundt bruken av råvarer fra Norge og Sverige. Hun suser konsentrert rundt gruppene som er i aktivitet på kjøkkenet. Syv i tallet, skal lage syv retter. Det ble uforglemmelig og bedre teambuilding skal du lete lenge etter. Vin og øl forsyner man seg med selv. Kvelden starter med et lite lynkurs på tappetårnet, og så går resten av serveringen på tillit. Det er sånn de vil ha det. De tar bare grupper, og når du Når du booker deg inn skal du vite at du har hele stedet for deg selv. Derfor nyter du også stor tillit, du blir ikke passet på for å si det sånn. Her fungerer det meste som hjemme, men hvor borte blir bra.

Etter syv retter blir man ganske stinn. Da er det hyggelig å rusle en tur ut «på sporet». En enslig togpassasjer venter på det blågule lokaltoget. Stasjonen er blitt til galleri, og i andreetasjen er det gjesterom. Men på sidesporet står den blå togvognen som venter på sine. Om begjæret handler om film på andre klasse, eller hyrdestunder på første, se det legger vi oss definitivt ikke borti. 

Inne på togstasjonen er det blitt galleri og et lite museum. det er muligt å overnatte i stasjonens andre etasje. Foto. Frode Pedersen
Ikke alle har en egen kinosal om bord i toget. Det kan vertshuset «Vita Älgen» tilby. Foto: Frode Pedersen
En natt på «første klasse», og med do og vask i gangen. Foto: Frode Pedersen
Et tog suser forbi, til Oslo eller Charlottenberg? Vi går til ro i en sporvogn til begjær. Foto: Frode Pedersen

Her kan du finne flere fakta om dette unike stedet:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer