Regjeringen har plusset på en milliard i neste års statsbudsjett til vedlikeholdsetterslepet. De har også bestemt seg for å kjøpe inn flere nye tog.
Regjeringen foreslår 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer på jernbanen. Dette er til sammen en økning på 1 milliard kroner, eller 7 prosent, ut fra det som lå fra før i det saldert budsjettet.
–Skal folk og næringsliv velge klimavennlige tog til reiser og varefrakt, ja da må togene komme og gå når de skal. Store deler av dagens jernbane er gammel og har ikke blitt tatt godt nok vare på. Og i enkelte områder, som i Oslo, er det svært mye trafikk. Det gjør at slitasjen øker raskere, noe som fører til feil med forsinkelser og innstillinge som resultat. Vi må derfor holde trykket opp på vedlikehold og fornying. sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding nå i ettermiddag.

Hva skal pengene brukes til?
Prioriterte oppgaver i 2026 omfatter konkret utbedringer av spor og kontaktledningermellom annet utbetring av spor og kontaktleidningar, og kanskje viktigst av alt, skape bedre dreneringsanlegg langs sporene for å tilpasse jernbanen til et villere og våtare klima i fremtiden.
–Dagens jernbane må bli bedre rustet til å tåle ekstermvær og klimaendringer. Flere hendelser den siste tiden med ras og flom har skadet jernbanen på så mange måter, og er hendelser som understreker at det er nødvendig å prioritere vedlikehold og fornyelse, sier samferdselsministeren.
Flere tog
Det er allerede bestilt 72 nye tog som gradvis blir satt inn i drift fra neste år. I statsbudsjettet for 2026 foreslår regjeringen å kjøpe inn ytterligere 13 nye regiontog.
–Det er ingen tvil om at togtilbodet flere steder i landet er preget av for gamle tog. Disse er mer utsatt for feil, som igjen øker vedlikeholdsbehovet og har for dårlig komfort ut fra degsn krav til nye tog. Med de 13 nye togene, som vi nå foreslår å kjøpe, står vi bedre rustet. Regjeringen ønsker flere tog tilgjengelig for trafikk, for å øke punktligheten og minske risikoen for stadig å ha for få togsett tilgjengelig, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
