Mer tog og mindre buss på Dovrebanen

Fra og med 30. oktober går togene mellom Ringebu og Dombås igjen, og det blir da kun buss mellom Lillehammer og Ringebu. Når Fåvang stasjon åpner 10. desember kryper tiden med buss for tog ned til 20 minutter, og fra samme dato stopper igjen «skitoget» på Kvitfjell.

Ekstremværet «Hans» satte mange dype spor gjennom Gudbrandsdalen. Randklev bru har blitt selve symbolet på omfanget av ødeleggelsene. Siden har Bane NOR jobbet på mange fronter i den lange dalen. Nå kan de heve tommel opp slik at det igjen kan kjøres tog mellom Dombås og Ringebu. Den 30. oktober åpner denne strekningen av Dovrebanen for togtrafikk. Fra ruteendringene 10. desember står «nye Fåvang stasjon» klar. Da reduseres reisetiden om bord i buss ytterligere.

Sjekk:

–Vi er veldig glade for at vi fra 30. oktober kan kjøre tog mellom Ringebu og Trondheim. Det er viktig for kundene våre og for oss. Bussturen mellom Dombås og Lillehammer i dag tar opp mot 2, 5 timer, mellom Ringebu og Lillehammer vil det ta bare 1 time, sier Lyng videre. Kundene våre ønsker å reise med tog, ikke buss, så dette er gode nyheter for kundene våre på Dovrebanen, sier informasjonssjef Hilde Lyng i SJ Norge.

Fra og med 30 oktober blir det noen justeringer av togtidene på Dovrebanen, SJ Norge oppfordrer derfor alle til å sjekke togtider på Enturs app eller på entur.no.

Det har vært stille på Ringebu stasjon i et par måneder. Nå kan signalene igjen kopbles til og stasjonen og ta imot sine toggjester.
Foto Frode Pedersen tog24

SJ gjentar suksessen med skitog til Kvitfjell

Etter gjenåpningen av Kvitfjell togstasjon den 11. desember i fjor, solgte SJ Norge over 6000 seter til eller fra Kvitfjell stasjon i løpet av skisesongen. Det tilsvarer over 28 fulle tog med reisende.

–Det var fantastisk å se hvor mange skiturister som lot bilen stå og heller reiste klimasmart med toget til skibakken i Kvitfjell, sier administrerende direktør i SJ Norge, Rikke Lind.

Nå står årets skisesong for døren og fra 10. desember vil togene igjen stoppe på Kvitfjell.        

­–Inntil Randklev bru kommer på plass er det togene fra Oslo kl. 08.02, 10.02 og 16.02 som stopper fast på Kvitfjell. Fra Kvitfjell blir avgangstidene, med forbehold om at det kan komme noen minuttjusteringer kl. 12.20, 14.23 og 19.16. Så snart togene våre kan kjøre over en ny Randklev bru vil alle SJs tog på Dovrebanen stoppe på Kvitfjell, og da vil kundene også få tilbake tilbudet om Premium Pluss, sier Lind.

Fakta om SJ Norge

SJ er et svensk, statlig eid og kundefokusert selskap, som i mer enn 160 år har tilbudt togreiser og kundeopplevelser i egen regi og i samarbeid med andre. SJ er den største togoperatøren i Norden og den eneste som driver togtrafikk mellom Skandinavias tre hovedsteder. Hver dag reiser rundt 150.000 kunder med noen av selskapets 120 togavganger fra 291 stasjoner.

Etter anbudsrunde, i regi av Jernbanedirektoratet, ble SJ Norge i juni 2019 tildelt Trafikkpakke 2, Nord. SJ Norge startet trafikken ett år senere, 8. juni 2020. Alle strekningene representerer viktige transportstrekninger i det norske samfunnet og i mange nordmenns liv. Trafikkpakken er spredt over et stort geografisk område og inneholder, i tillegg til Dovre- og Nordlandsbanen, fem andre togstrekninger – Raumabanen, Rørosbanen og Meråkerbanen.

Liv igjen på Vinstra stasjon. Fotomanipulasjon: Frode Pederse tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer