Mer tog og mindre buss på Dovrebanen

Fra og med 30. oktober går togene mellom Ringebu og Dombås igjen, og det blir da kun buss mellom Lillehammer og Ringebu. Når Fåvang stasjon åpner 10. desember kryper tiden med buss for tog ned til 20 minutter, og fra samme dato stopper igjen «skitoget» på Kvitfjell.

Ekstremværet «Hans» satte mange dype spor gjennom Gudbrandsdalen. Randklev bru har blitt selve symbolet på omfanget av ødeleggelsene. Siden har Bane NOR jobbet på mange fronter i den lange dalen. Nå kan de heve tommel opp slik at det igjen kan kjøres tog mellom Dombås og Ringebu. Den 30. oktober åpner denne strekningen av Dovrebanen for togtrafikk. Fra ruteendringene 10. desember står «nye Fåvang stasjon» klar. Da reduseres reisetiden om bord i buss ytterligere.

Sjekk:

–Vi er veldig glade for at vi fra 30. oktober kan kjøre tog mellom Ringebu og Trondheim. Det er viktig for kundene våre og for oss. Bussturen mellom Dombås og Lillehammer i dag tar opp mot 2, 5 timer, mellom Ringebu og Lillehammer vil det ta bare 1 time, sier Lyng videre. Kundene våre ønsker å reise med tog, ikke buss, så dette er gode nyheter for kundene våre på Dovrebanen, sier informasjonssjef Hilde Lyng i SJ Norge.

Fra og med 30 oktober blir det noen justeringer av togtidene på Dovrebanen, SJ Norge oppfordrer derfor alle til å sjekke togtider på Enturs app eller på entur.no.

Det har vært stille på Ringebu stasjon i et par måneder. Nå kan signalene igjen kopbles til og stasjonen og ta imot sine toggjester.
Foto Frode Pedersen tog24

SJ gjentar suksessen med skitog til Kvitfjell

Etter gjenåpningen av Kvitfjell togstasjon den 11. desember i fjor, solgte SJ Norge over 6000 seter til eller fra Kvitfjell stasjon i løpet av skisesongen. Det tilsvarer over 28 fulle tog med reisende.

–Det var fantastisk å se hvor mange skiturister som lot bilen stå og heller reiste klimasmart med toget til skibakken i Kvitfjell, sier administrerende direktør i SJ Norge, Rikke Lind.

Nå står årets skisesong for døren og fra 10. desember vil togene igjen stoppe på Kvitfjell.        

­–Inntil Randklev bru kommer på plass er det togene fra Oslo kl. 08.02, 10.02 og 16.02 som stopper fast på Kvitfjell. Fra Kvitfjell blir avgangstidene, med forbehold om at det kan komme noen minuttjusteringer kl. 12.20, 14.23 og 19.16. Så snart togene våre kan kjøre over en ny Randklev bru vil alle SJs tog på Dovrebanen stoppe på Kvitfjell, og da vil kundene også få tilbake tilbudet om Premium Pluss, sier Lind.

Fakta om SJ Norge

SJ er et svensk, statlig eid og kundefokusert selskap, som i mer enn 160 år har tilbudt togreiser og kundeopplevelser i egen regi og i samarbeid med andre. SJ er den største togoperatøren i Norden og den eneste som driver togtrafikk mellom Skandinavias tre hovedsteder. Hver dag reiser rundt 150.000 kunder med noen av selskapets 120 togavganger fra 291 stasjoner.

Etter anbudsrunde, i regi av Jernbanedirektoratet, ble SJ Norge i juni 2019 tildelt Trafikkpakke 2, Nord. SJ Norge startet trafikken ett år senere, 8. juni 2020. Alle strekningene representerer viktige transportstrekninger i det norske samfunnet og i mange nordmenns liv. Trafikkpakken er spredt over et stort geografisk område og inneholder, i tillegg til Dovre- og Nordlandsbanen, fem andre togstrekninger – Raumabanen, Rørosbanen og Meråkerbanen.

Liv igjen på Vinstra stasjon. Fotomanipulasjon: Frode Pederse tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Lover «Togprat 2024» med høy aktualitet

«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å […]

Les mer

Ny EU-studie viser store fordeler med konkurranseutsetning på jernbanen

En studie fra EU-kommisjonen konkluderer med at det ligger store gevinster i å konkurranseutsette sektoren. Konkurranse gir totalt sett lavere priser, bedre service og kvalitet med stort kundefokus, lavere kostnader, større fleksibilitet og bedre frekvens. For få år siden valgte Norge og konkurranseutsette flere av sine jernbanestrekninger. Dette førte til at vi fikk både private […]

Les mer

Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser. –Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi […]

Les mer