Konserndirektør Monica Lingegård i SJ etterlyser et nærmere jernbanesamarbeid mellom de nordiske landene. Vi spurte samferdselsdepartementet om hva de mente om hennes visjoner.
I en kronikk i Dagens Næringsliv etterlyser Lingegård et mer integrert tankesett rundt det å drive jernbane internt i Norden eller de land i Skandinavia som har grenseoverskridende samarbeid. Det vil si Norge, Sverige, Danmark og Finland. Hun peker på at proteksjonisme og nasjonalisme legger hindringer for at de grenseoverskridende skinnegangene ikke fungerer optimalt. At vi lærer for lite av hverandre, ser bort når det blir snakk om interskandinavisk konkurranse, eller ser muligheter i å dele på vedlikehold og kostnader der det er nyttig for naboer imellom. Hun er veldig klar over at det nylig er diskutert nye samarbeidsavtaler forsvarssjefene imellom, og mener dette samarbeidet kan utvides til å gjelde hele infrastrukturen som handler om å gjøre togene til de grønneste korridorene i Norden med god drahjelp fra forsvaret.
Vi sendte ballen videre til samferdselsdepartementet og statssekretær Bent-Joacim Bentzen som fikk svare på utfordringene SJ`s konsernsjef skriver om. Han er tidligere statssekretær i forsvarsdepartementet og har bakgrunn som offiser i forsvaret i nesten ti år.
–Vil våre naboers nye status som NATO-land kunne få betydning for en styrket jernbanesatsing?
–Sveriges og Finlands inntreden i NATO har stor betydning for vårt samarbeid om transportinfrastruktur. Den sikkerhetspolitiske situasjonen etter Russlands invasjon av Ukraina har gjort det nødvendig å samarbeide tettere med våre nordiske naboer. Norge, Sverige og Finland har en felles interesse i å sikre at vi kan transportere militært personell og materiell raskt og effektivt over landegrensene. Dette krever investeringer i og oppgraderinger av vår nasjonale infrastruktur, inkludert jernbane, for å møte de nye behovene. I forbindelse med toppmøtet i Bodø i juni, ble det enighet mellom statsminister Jonas Gahr Støre, Sveriges statsminister Ulf Kristersson og Finlands president Alexander Stubb om å styrke både det militære og sivile samarbeidet i nord. Dette inkluderer etablering av en militær transportkorridor gjennom Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland. Dette vil bidra til at personell og materiell raskt kan flyttes fra norske havner gjennom Sverige og til Finland.
–Hva gjør Norge for å styrke samarbeidet om grensekryssende togtrafikk?
–Regjeringen er enig i at det er behov for å styrke det grensekryssende samarbeidet knyttet til jernbane. Regjeringen har blant annet utarbeidet en felles utredning av jernbanerelasjonen Oslo – Gøteborg. Tidligere i år ba også regjeringen om at Jernbanedirektoratet inngikk et faglig samarbeid med det svenske Trafikverket knyttet til utvikling av infrastruktur og togtilbud på de grensekryssende jernbanestrekningene. Målet er å utarbeide felles prognoser for grensekryssende person- og godstransport, og en felles strategi for utviklingen av togtilbudet og infrastrukturen på de grensekryssende banestrekningene. Samarbeidsforumet er etablert, og har hatt flere møter. I tillegg arbeides det med å harmonisere regelverk og prosedyrer for å gjøre grensekryssende trafikk lettere. Regjeringen vil også snart igangsatte en fjerntogstudie som skal vurdere utviklingen i togtilbudet på de lange jernbanestrekningene. Her vil også de grensekryssende togtilbudene vurderes nærmere.
–Har samferdselsministeren drøftet et styrket jernbanesamarbeid med sine nordiske kolleger?
–Ja, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har drøftet styrket jernbanesamarbeid med sine nordiske kolleger. Under et felles besøk på NATO-øvelsen «Immediate Response» i Narvik i april, ble Nygård og hans kolleger fra Sverige og Finland enige om 1) å styrke samarbeidet om grensekryssende transportkorridorer for å støtte opp under militær mobilitet 2) vurdere å utarbeide en nordisk strategi for langsiktig utvikling av grensekryssende forbindelser og 3) at alle aktører, fra strategisk til operativt nivå, må samarbeide og øve regelmessig. Dette samarbeidet omfatter både militær og sivil transport, med fokus på å forbedre infrastrukturen og tilrettelegge for en mer effektiv mobilitet mellom landene. Norge er viktig som både mottaks- og transittområde for militært personell og materiell, og jernbanen må møte behovene som følger av dette.
Dette er nok en gang fagre løfter uten tilknytning til virkeligheten. VIRKILIGHETEN er PENGER. Så lenge norsk nasjonal jernbane fortsetter å råtne på rot og Finansdepartementet holder Statens beløp per år til jernbane på samme nivå år etter år og tiår etter tiår – kun justert for prisstigning, er det ikke rom for noen som helst annen aktivitet enn å gjennomføre det mest nødvendige vedlikeholdet på dagens banenett og å fullføre prosjekter som er igangsatt. Flere av de med milliardoverskridelser og forsinkelser.
Dette er nok en gang fagre løfter uten tilknytning til virkeligheten. VIRKILIGHETEN er PENGER. Så lenge norsk nasjonal jernbane fortsetter å råtne på rot og Finansdepartementet holder Statens beløp per år til jernbane på samme nivå år etter år og tiår etter tiår – kun justert for prisstigning, er det ikke rom for noen som helst annen aktivitet enn å gjennomføre det mest nødvendige vedlikeholdet på dagens banenett og å fullføre prosjekter som er igangsatt. Flere av de med milliardoverskridelser og forsinkelser.