Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i forkant.

Emil Eike, som leder Go-Aheads nordiske avdeling, reagerte sterkt på denne noe overraskende avgjørelsen. Han mente den gang at departementet ikke hadde juridisk grunnlag nok til å gjøre en midlertidig direktetildeling. Om han får rett er foreløpig opp til ESA å vurdere når svarene fra departementet er gjennomgått. ESA kan alene ikke dømme, men løfte funn i saker som strider med avtaleverket videre til EFTA-domstolen om nødvendig.  Det var Aftenposten som først omtalte brevet fra ESA. Aftenpsoten sa Emil Eike at; –vi oppfatter situasjonen i Norge som useriøs, svært uforutsigbar og i strid med gjeldende rett.

–Hvorfor tror du ESA bruker såpass kraftig retorikk i sine spørsmål tilbake til samferdselsdepartementet. De sier i to av punktene det refereres til under, at de mener det foreligger en “bindende instruks» fra departementet til Jernbanedirektoratet om å tildele en midlertidig kontrakt til Vy. Sitter de på informasjon som foreløpig ikke er kjent?

–Det er vanskelig å si. Men tatt i betraktning den svært hurtige prosessen, fra våre samtaler om opsjonsutløsning til pressemelding om direktetildeling, er det nok klokt av ESA å kikke litt nærmere på dette, sier Emil Eike til Tog24.no

Emil Eike er administrerende direktør i Go-Ahead. Han kjemper nå for togselskapet sitt, og har fått ESA på banen i spørsmålet om direktetildelingen var riktig. Foto: Frode Pedersen Tog24.no

Holdt fristen

Samferdselsdepartementet hadde frist på seg til 27. november med å svare ESA på om det er riktig bruk og tolkning av det internasjonale trafikkdirektivet som gjelder hvem som skal få rett til å kjøre tog hvor og når. Vi har fått bekreftet at svarene er sendt innenfor fristen. Med bakgrunn i de spørsmålene ESA hadde har vi fått svar på noe av det som ble problematisert i brevet fra EØS-landenes juridiske tilsynsmyndighet. Ut fra de svar vi får på våre spørsmål ligger det ikke an til noen forsoning, og kaller en eventuell retrett for hypotetisk og at de er meget sikre i sine vurderinger. De nekter også for at de har gitt jernbanedirektoratet direkte instruksjoner om tildeling, slik ESA faktisk mener de har gjort. (Se vedlagte spørsmål fra ESA nederst i sak, red. anm.)

Dette svarer departementet på kritikken fra ESA

–Med bakgrunn i de påstander som ESA kommer med (pkt. 1), kan det oppfattes som om de mener samferdselsdepartementet har instruert Jernbanedirektoratet i denne saken. Dette bygger på blant annet de møter som har vært i forkant. Hva er deres svar på disse påstandene?

–Det er Jernbanedirektoratet, som kompetent myndighet for kjøp av persontogtransport, som har foretatt vurderingene knyttet til behovet for trafikkavtalegjennomgang og en sikring av togtilbudet gjennom en kortsiktig direktetildeling. Samferdselsdepartementet har, basert på de faglige rådene vi har mottatt fra direktoratet, gitt Jernbanedirektoratet et todelt mandat. For det første skal direktoratet gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Samtidig skal direktoratet midlertidig sikre togtilbudet i sør gjennom en kortsiktig direktetildeling, fra desember 2027, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i samferdselsdepartementet til Tog24.no.

–Mener samferdselsdepartementet at de fortsatt har fulgt lovverket, og de internasjonalt (EU-EØS) regulerte kravene om direktetildeling av Go-Aheads rutenett til Vy?

–Vi er trygge på at vurderingen om adgangen til en kortsiktig direktetildeling er korrekt og i samsvar med gjeldende regelverk

–Hvis det kommer en avgjørelse om at dette er i strid med reguleringene som ligger til grunn for ESA`s reaksjoner i denne saken. Vil da departementet se på saken på nytt, eventuelt gjøre om direktetildelingen til Vy?

–Dette er nå spekulasjoner, og vi kan ikke forskuttere en eventuell videre prosess.

–Go-Aheads norske direktør Emil Eike, mener avgjørelsen som er tatt gir aktører innenfor jernbanen meget uforutsigbare levekår. Det samme har SJ`s konserndirektør Monica Lingegård sagt i et intervju med Tog24 tidligere i år. Hva er deres kommentar til dette?  

–Denne regjeringen har et annet syn på hva som er riktig jernbanepolitikk for Norge, og vi tror vi får mest igjen ved direktetildeling. Men vi er likevel opptatt av at alle beslutninger tas i henhold til gjeldende regelverk. Bakgrunnen for behovet for trafikkavtalegjennomgangen er i første rekke endringer i EØS–regelverket fra desember 2023 som setter strengere krav enn tidligere for direktetildeling av trafikkavtaler på jernbanen, sier Knibe Kroglund

Fakta i sakens anledning – ESA ber den norske regjeringen ved samferdselsdepartementet om svar på følgende spørsmål:

ESA er et juridisk overvåkingsorgan som fører tilsyn med at EØS-avtalen blir gjennomført og etterlevd i de enkelte EØS/EFTA-land, og omtales også som EØS-tilsynet.

1. Det fremgår av kunngjøringen 22. oktober 2024 og mandatet vedlagt kunngjøringen at departementet på en bindende måte har instruert Jernbanedirektoratet om bruk av artikkel 5 nr. 3a i PSO-forordningen. Departementet bes opplyse om det ble foretatt noen vurdering for å fastslå de ekstraordinære omstendighetene før disse instruksene ble gitt (det som sies og menes av ESA her, er at Samferdselsdepartementet har instruert Jernbanedirektoratet i og direktetildele  Go-Aheads ruter til VY). Hvis ja, bes det om å oversende en kopi av denne vurderingen og opplyse om vurderingen ble foretatt av Samferdselsdepartementet eller Jernbanedirektoratet.

2. Dersom det ikke er foretatt noen slik vurdering, anmodes regjeringen om å redegjøre for og opplyse om hvordan den anser det for å være i samsvar med forordningen å utstede bindende instrukser til Jernbanedirektoratet om å tildele en midlertidig kontrakt på grunnlag av artikkel 5 nr. 3a.

3. Under diskusjonen på pakkemøtet viste regjeringens representanter til at det er markedsinteresse for å tilby noen av tjenestene som omfattes av Sør-pakken på markedsvilkår. Den norske regjering oppfordres til å gi ytterligere informasjon om denne interessen og, som følge av markedsinteressen, begrunnelsen for regjeringens konklusjon i mandatet om at omfanget av den midlertidig tildelte forpliktelsen til offentlig tjenesteytelse skal være det samme som under den gjeldende forpliktelseskontrakten om offentlig tjenesteytelse.

4. Den norske regjering oppfordres til å gi opplysninger om den gjeldende kontrakten for de angjeldende rutene til Go-Ahead, særlig om avtalen åpner for forlengelse, hvordan denne bestemmelsen kan anvendes og om det er noen frist for å påberope seg denne bestemmelsen.

Den norske regjering oppfordres til å oversende ovennevnte opplysninger, samt eventuelle andre opplysninger som den anser som relevante for saken, slik at de er ESA´s som tilsynsmyndighet i hende innen 27. november 2024.

Dette er oversatt med hjelp av oversetterprogram, og det kan derfor finnes feil i oversettelsen. Tog24 har etter beste evne sett over og byttet ut enkeltord som ikke er typisk i norske formuleringer, men som ikke farger budskapet på noen måte.

Emil Eike (adm dir Go-Ahead) og statssekretær Abel Cecilie Knibe Kroglund i Samferdsel er uenige om prosessen frem til at Vy fikk direktetildelt Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

2 thoughts on “Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

  1. Jeg synes at det blir for mye idealisme å gi all togtrafikk til Vy. Burde ikke SJ få en sjanse på Sørlandsbanen. Kanskje kan valget endre på dette hvis det blir valgseier til høyresiden

  2. Det er definitivt en viktig sak å få på plass et godt tilsyn med samferdselsdepartementet. Å mene at det er klokt av ESA å følge med på departementets arbeid, viser hvor nødvendig det er å ha transparens og ansvarlighet i viktige beslutningsprosesser. Samferdselspolitikk har stor betydning for både økonomi og hverdagen til folk, så et grundig tilsyn kan sikre at alt gjøres på best mulige måte, til det beste for samfunnet. Visit us Telkom University Jakarta

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer