Med tog på under fire timer Oslo-Stockholm

Dobbeltspor mellom Oslo og Karlstad kan gi en reisetid mellom hovedstedene Oslo og Stockholm på under fire timer, sier forretningsansvarlig for togstrekningen Martin Drakenberg i SJ AB.

Det spekuleres, diskuteres og utredes om hvor og når vi skal få flere hurtigtog mellom norske byer og raskere forbindelsers mellom de store skandinaviske byene. Det finnes allerede en godt fungerende forbindelse. Toget mellom Oslo og Stockholm. I fjor høst økte SJ AB, i samarbeid med sine norske kolleger i SJ Norge, antallet avganger i uka. Nå kan du velge mellom fem avganger i hver retning på hverdagene. Av disse fem er tre såkalte hurtigtog som gjør unna dør til dør på cirka fem timer. I helgene er dette redusert til tre og fire avganger i hver retning. Nå jobbes det med å finne løsninger som kan gjøre denne togstrekningen ytterligere attraktiv.

–Vi følger debatten og deltar i arbeidet med å korte ned reisetiden mellom Oslo og Stockholm. Det er veldig viktig å redusere reisetiden da reisetiden i dag egentlig ikke kan konkurrere med fly. Å redusere reisetiden til under 5 timer er i dag mulig med raske tog og riktig prioritering på banen. Vi håper at vi ved å samarbeide kan korte ned reisetiden allerede i 2024, men for å få den ned til 4 eller under 4 timer kreves det en ny strekning med dobbeltspor mellom Karlstad og Oslo, sier Martin Drakenberg i SJ AB. Drakenberg er forretningsansvarlig for togforbindelsen mellom våre to hovedsteder.

Før et eventuelt dobbeltspor blir aktualisert ser togselskapet på enklere muligheter for å lokke togreisende til strekningen mellom Oslo og Stockholm. Rabaterte billetter, prioritert kundemedlemskap og tenke på hele strekningen som aktuell for ferierende.  

–Vi har selvfølgelig planer og strategier for å øke reiselivet, blant annet gjennom ulike tilbud og rabatter som vi gir bredt ut, men vi gjennomfører også ekstratilbud for de som er eller velger å bli med i SJ-prio, som er gratis å være medlem av, sier Drakenberg.

God respons

–Vi har fått god respons på vår satsing på trafikk mellom Oslo og Stockholm. I jul og nyttår var flertallet av avgangene fullbooket, noe som viser at det er et ønske om å reise med tog i stedet for å fly. I januar stagnerte reisene noe, noe som er normalt, men vi hadde selvfølgelig håpet at flere ville reise. Det er delvis også drevet av den generelle økonomiske situasjonen, som jeg tror spiller inn når man sparer til reise, sier Drakenberg.

SJ henvender seg like mye til forretningsfolk på denne ruten. SJ`s norske direktør Rikke Lind, mener de nå etter utvidelsen av rutetilbudet i fjor høst, bør være meget attraktive for folk som skal til og fra hovedstedene i jobbsammenheng.

–Vi kan tilby dør til dør i by, og hvis du omsetter reisetiden i jobbmuligheter om bord, så kan du spare miljøet samtidig som du kommer godt forberedt til jobb i enten Stockholm eller Oslo, sier Lind.

2 thoughts on “Med tog på under fire timer Oslo-Stockholm

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer