Med hele verden på plattformen

Norsk Jernbanemuseum er så definitivt en togtur verdt. Til helgen er det festival med verden som stoppested. En heisatur i mangfold, farger og folk fra alle verdenshjørner og kulturer som forenes langs Mjøsas bredd. Her er det bare å kaste seg på første tog til Hamar. Psst! Det er lov å gå, kjøre bil, sykle eller ta buss også.

Aldri har vel uttrykket et felles stoppested for verden passet bedre på en tog-perrong enn den som Hamar og Norsk Jernbanemuseum tilbyr i helgen. Når man drar i gang lørdag formiddag forvandles parker og bygninger til små og store «verdensrom» med mulighet til å se og lære om andres bakgrunn, kultur og ikke minst tradisjoner, alt drapert og tyllet inn i festlige kostymeutrykk og fargeprakt som får regnbuen til å blekne, men bare nesten.

Og dette sier festivalen om hva som gjør akkurat Jernbanemuseet og Hamar til en verdensopplevelse.

«Innlandet er mangfoldig. Visste du at det bor personer fra over 115 land bare i Hamar? Hvem er du og hva er dine tradisjoner? Vi inviterer til en KULTURBONANZA hvor alle som vil kan vise sin kultur og hvem de er gjennom ulike aktiviteter på festivalen. Stoppested Verden samarbeider med mange enkeltpersoner, lag og foreninger og det er plass til alle!
Stoppested Verden er en arena der barn og unge, voksne og eldre skal kunne presentere, og få presentert kunstneriske uttrykk fra sine opprinnelige kulturer. Åpenhet og nysgjerrighet bidrar til å fremme Innlandet som en region av og med mangfold og forståelse
».

Snakker av erfaring

Vi vet fordi vi har vært der med tog-gærne unger, noe du kan lese om i saken under. Nesten hver helg skjer det små og store arrangementer med fokus på å gi alle aldre en opplevelse de kan dele. Norsk Jernbanemuseum er nok ikke det mest digitale og moderne museet i verden, men til gjengjeld byr det på ekte ting og opplevelser som barn kan prøve eller kjenne på, det synes i hvert fall vår to- og femåring var mektig kjekt. Det er vel litt av det samme som er meningen med helgens ganske så analoge festival. Det handler om å se og møte virkelighetens verden, skjermet for skjermens endimensjonalitet. Mennesker møter mennesker, det gamle møter det nye, det mørke møter det lyse.

Kunst i plakatform

Samtidig med festival åpningen på lørdag 1. juni, så åpner også en gedigen plakatutstilling med gamle reklameplakater for jernbanen. «Hverdagskunst i verdensklasse» har museet i all beskjedenhet kalt utstillingen. Den hadde en førpremiere allerede under museumsnatten den 8. mai, men blir nå tilgjengelig for alle mellom 1. juni i år og den står til 13. oktober. Det er meningen at denne skal vises flere somre fremover. Det ligger mye historiefortelling i slike plakater, og de speiler hele tiden tidskoloritten som var en gang. Utstillingen viser blant annet plakater med motiver som skulle markedsføre norsk jernbane både i inn og utland, men også hvor vakkert landet vårt var å besøke som turist.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer