Med barnebarn på jakt etter jernbanehistoriene

Norsk Jernbanemuseum på Hamar er blitt et av landets fineste treffplasser for gammel og ung med interesse for norske tog og jernbanedrift. Det kaller seg selv et friluftsmuseum, men for de som liker seg best innendørs, bugner det av historiske godbiter godt tilpasset kunnskapssugne barn i alle aldre. Vi tok med oss to barnebarn en søndag i mai.

Du behøver nødvendigvis ikke å reise over stokk og stein, eller dit pepperen gror for at ungene setter pris på turen. En tur til Jernbanemuseet på Hamar for eksempel. Ut fra Oslo i titida, og hjem med toget på tidlig ettermiddag. Timesavganger gjør jo dette til det jeg vil kalle en fin dagstur. Men ønsker du å bruke mer tid er du jo i en del av landet, Innlandet, hvor mye av norsk historie kan summeres på et par dagers besøk. Jernbanemuseet og en tur med Skibladner. Domkirkeodden med syngende munker og urtehage. Gammel drikkekultur på Atlungstad. Norges dyreste stupetårn og Bolleland på Espa. Ja sistnevnte får du jo egentlig bare tilgang til med bil. Toget suser forbi Espa i 170 kilometer i timen, vi har målt.

Tog til og fra Hamar funket supert, men hva med transport til og fra museet?

Og vi måtte selvsagt kjøre tog til og fra. En drøy time for to storøyde barn på to og fem år. Det kunne ikke blitt bedre start på en mai-søndag. Nydelig vær hjelper når det er et utendørsmuseum, men vi ble likevel tatt litt på senga gitt. Her var alt utendørs stengt. Men parkområdene med stasjonsbygningene var åpne, og det hjalp på humøret at den medbragte lunsjen kunne nytes i omgivelsene til både gamle flotte Ilseng stasjon og selveste «Dovregubben». Norges mest berømte lokomotiv, eller i hvert fall for oss trøndere. Selve åpningen av uteområdene skjer femte juni, da går både «Tertitten» og «Knertitten», sistnevnte fra «Leikvangen stasjon». Og en oppfordring til hvem som måtte føle seg truffet. Det er langt fra togstasjonen til museet. Vi brukte fire hundre kroner i drosje frem og tilbake, -uhørt. Da var det en trøst at barna gikk gratis på toget. Her må gode krefter samarbeide om og komme opp med ett godt kollektivt tilbud. 

Jernbanehistorie og lekeland

Med en toåring og en femåring til å jage oss rundt, ble det en fantastisk opplevelse selv om vi var litt for tidlig ute. Og Jernbanemuseet har mer enn nok å tilby innendørs.

For unger er det ikke noe som å bli møtt av en Brio-togbane. Der går det jo fort en halvtime, og trygt nok for de voksne å ta en kjapp rekognosering på egen hånd mens barna leker. De hyggelige vertene i resepsjonen på museet holdt til like ved, så ungene hadde flere par øyne på seg.

Så bærer det innover i avdelingene hvor flere historiske tablåer dukker opp. Å sitte i en mørk jernbanevogn ble litt for skummelt for vår toåring. Mens femåringen var mer interessert i alt som hadde med tekniske løsninger. Hvorfor er det sånn mormor? Hva er et damplokomotiv? Er hun som står der borte på plattformen levende? Dette var jo før man snakket om universelt utformede tog med lett adkomst og flate gulv. De kan lett snuble og falle, så derfor er det godt og greit med en trygg hånd å holde i så lenge man er i den historiske delen av museet.

Men så åpenbarer det seg et nytt tablå som gjør at små hender rykker seg fri fra alt som heter besteforeldre. Et eget togland hvor ungene kan hoppe ut av skoene å gå inn i en verden av togbaner, hus, og skiftende landskap. Der ble vi sittende gitt. Eller for å si det sånn, bestefar hoppet inn i togsimulatoren for en prøvetur. Det måtte en særdeles kommersiell lokkemetode til for å få de med seg ut og hjem. Vi skulle kjøpe et tog til hver, og en is. Det ble tog, men ikke is. Hjemturen gikk som en lek for å si det helt bokstavelig. Det var mange reisende med VY fra Hamar denne søndagen som fikk høre tog-lyder fra to aktive barn den søndagen.

Jernbanemuseet fikk 2,5 millioner ekstra i revidert

–Jernbane handler ikke bare om transport. Jernbanen har vært en el av vår kultur i over 150 år. Vern gjennom bruk er et sentralt prinsipp i forvalting av kulturminner. En økning på 2,5 millionar kroner til Norsk jernbanemuseum kan bidra til å fasilitere for berekraftig bruk og bevaring, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i forbindelse med at ekstrabevilgningen ble kjent idag.

Se nederst, der kommer mer fakta om museet.

Les også:

Store forventninger til søndagens utflukt. Toget til HAmar og Jerbanemuseet. Foto: Frode Pedersen
Erik hadde fått tog. Det ble mer moderne enn resten av museets togstall. Foto Frode Pedersen
Med moromormor Berit på vei til lunsj og parkområdene, også en del av museet. Klart vi måtte passere en smalsporet jernbaneovergang. Foto: Frode Pedersen
En mors farvel? Eller en kjæreste som skal på guttetur. Hvem vet? Du kan jo lage din egen historie sammen med barna. Foto: Frode Pedersen
Museets mest populære sted for våre. Foto: Frode Pedersen
Det fine med jernbanemuseet er at barn kommer såpass tett innpå teknikken. Foto: Frode Pedersen
Skulle du ut å reise med nattoget var det viktig at utstyret var i orden. Foto: Frode Pedersen
Ilseng i sol. For mange som har kommet til stedet med tog i moderne tid forbinder man nok det med solnedgang, -kanskje? Foto: Frode Pedersen
Fine historiske tablåer som forklarer hvordan ting så ut for lenge siden. Foto: Frode Pedersen
Leik på Leikvang stasjon. Herfra går Knertitten heløe sommeren gjennom. Der kan barna sitte på hvert sitt lille tog. Foto: Frode Pedersen

Fakta:

Mye toghistorie på ett sted.

Norsk jernbanemuseum – Norges nasjonale jernbanemuseum

Siden 1896 har Norsk jernbanemuseum (NJM) hatt som oppgave å dokumentere jernbanens historie i Norge og dens rolle for utviklingen av det norske samfunnet. Museet ble startet av jernbanefolk og ligger i Hamar, kanskje jernbanebyen fremfor noen i Norge. Hamar er også ett av arnestedene for landets statsbaner med Grundsetbanen til Grundset i Elverum, som åpnet i 1862.

Fra en beskjeden tilværelse i andre etasje på Hamar stasjon ble museet flyttet til Disen i utkanten av byen og etablert som et friluftsmuseum i 1930. Nettopp konseptet som friluftsmuseum, er et kjennetegn som fremdeles skiller oss fra andre jernbanemuseer rundt om i verden. I 1956 ble museet flyttet til sin nåværende, beliggenhet på Martodden ved Mjøsa. Her åpnet nytt administrasjons-, verksted- og utstillingsbygg i 2003.

Norsk jernbanemuseum er en permanent institusjon, ikke basert på profitt, og skal tjene samfunnet, dets utvikling og være åpent for publikum. Museet samler inn, forsker, formidler og stiller ut materielle vitnesbyrd om mennesket og dets omgivelser i studie-, utdannings- og underholdningsøyemed.

Norsk jernbanemuseum er en statlig etat som etatsstyres av Jernbanedirektoratet.

I anledning delingen av NSB til NSB BA og Jernbaneverket fra 1. desember 1996, endret museet navn fra NSB Jernbanemuseet til Norsk jernbanemuseum. Museet tok da tilbake det navnet det hadde fra 1896 til 1946. Fra 1996 til 2016 var museet en del av Jernbaneverket.

Norges mest berømte tog «Dovregubben» som står i et eget glasshus på museumsområdet er hentet fra en skikkelse i Henrik Ibsens Peer Gynt. Egentlig symbolet på selvgodhet og trangsynt dyrkelse av den nasjonale egenart. I Dovregubbens munn legges mange ord som Henrik Ibsen mente var karakteristisk for nordmennenes holdning overfor utlandet, særlig Danmark, i midten av 1860-årene.

Arrangementer i den nærmeste fremtiden

19. mai: MuseumsNatt
3.-4. juni: Stoppested Verden
5. juni: Tertittoget starter sesongen
24. juni: Karettoget kjører til Elverum
19.-22. juni: Barnehagedager

Gustav besøker Dovregubben. Han er er stor og mektig der han skjuler seg bak glass og låste dører. Men 5. juni åpner alt. Foto: Frode Pedersen

2 thoughts on “Med barnebarn på jakt etter jernbanehistoriene

  1. Looks like a perfect enjoyable outing for young boys! And older generation also. When next there we’ll go for sure.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer