Med barn på tog – premium eller familievogn?

Det ble premium ut og familievogn hjem. Våre to testpersoner var ikke i tvil. Eller for å si det sånn. Pappaen til toåringen var ikke i tvil om hvor det var best å sitte under togturen.

Vi skulle få besøk av barn og barnebarn under vinterferien i Gudbrandsdalen. Hvorfor ikke gjøre en uhøytidelig test mens de likevel skulle ut å reise. Fredrik Ive Pedersen er 34 år, og skulle fra Trondheim S til Vinstra i Gudbrandsdalen med toåringen Iver. Han sverger til tog, både fordi han ikke selv har sertifikat, men også for fordi han synes tog er en behagelig måte og komme seg mellom steder og byer.

Her er noen av erfaringene den lille testfamilien som besto av far og sønn gjorde på den knappe tre og en halv time turen tok.

–Toget er en liten verden som beveger seg gjennom en større verden.
 Elisha Cooper,amerikansk skribent og barnebokforfatter

Premium

–Det er god plass mellom setene men fortsatt ikke så god plass at man får utbytte av det når man har med et barn. Bordet er såpass langt unna at en toåring ikke når fram. Det kjipeste er at det er langt unna toalett, kaffe og lekerom, og det var betydelig dyrere! Fordeler er at man får frokost på morgentoget. Det som var skuffende var at barnet ikke fikk mat, kun den voksne. Det var også fri tilgang på kaffe. Med tanke på hvor mye dyrere billetten var kan man handle et herremåltid til begge i kafevognen for prisforskjellen mellom premium og familie. Fordelene med å legge ned setet var heller ikke så relevant for vår del, da togturen ikke var lang nok til å få utbytte av dette. Jeg ser fordelene med premium hvis man er voksen som reiser alene, eller hvis man skal jobbe (Mye bedre plass til laptop), eller hvis man skal sove (nedfellbare seter).


Familie

–God plass til barnevogn og bagasje. Det var til og med god nok plass utenfor toalett i vognen slik at man kunne trille vognen fram og tilbake når barnet skulle sove. Nære toalett, lekevogn og kafevogn (Lett og bevege seg til nytt miljø hvis barnet blir rastløs) Morsomt med andre barn rundt. Bordet var nærmere på setet foran så barnet nådde fram for å pusle eller spise. Jeg er likevel ikke i tvil om at neste gang blir det familievogn begge veier. Og så var det jo bare 17 kroner i tillegg på standardbilletten for plassen i famileivogna, og billetten ble bestilt kun to dager før hjemreisen.

Reagerte på barnegråt

Utover det som Fredrik forteller om selve plassene opplevde han også at på premium var det folk som reagerte veldig sterkt på for eksempel barnegråt. Dette gjorde turen litt ekstra stressende. Dette handlet ikke om «vår» testtoåring, men en pappa som reiste med et litt mindre barn.

–Hun presterte til og med og være ganske ubehagelig høylytt med sine kommentarer, og vi var vel flere som reagerte da hun sa at hun mistet matlysten av barnegråt. Folk er rare innimellom forteller Fredrik.

Han vil likevel berømme togpersonalet som turnerte de reisende meget profesjonelt og hyggelig. Han trekker også frem utsikten. På en togtur kan det bli et meget godt alternativ til skjerm for en liten tass på to år, avslutter Fredrik Ive Pedersen.

PS: Toget gikk på rute fra Vinstra og helt frem til Heimdal like sør for Trondheim. Der stod plutselig et godstog i veien. Det ble ryggetur tilbake til Melhus, og buss tilbake til Trondheim S. Men Fredrik presiserer at han aksepterer at uforutsette ting kan skje, og at servicen var upåklagelig. Det ble likevel en lang og litt «fly-lignende» hjemtur i og med at de måtte skifte til buss. Med en del bagasje, barnevogn og småbarn på armen kan jo det meste bli en utfrodring. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer