SJ meldte i dag at de må ta ut nattoget på Nordlandsbanen på grunn av at de ikke kan få erstattet det som ble skadet i forbindelse med dødsulykken på Nordlandsbanen tidligere i høst. Krise for oss om dette vedvarer inn i juletrafikken sier SJ. Norske tog jobber med å finne erstatningstog, men flere anbudsrunder har foreløpig ikke gitt resultat.
Foreløpig er Nordlandsbanen stengt for gjennomgangstrafikk på grunn av ulykken ved Finneidfjord i Hemnes som endte tragisk og hvor lokføreren omkom. Bane NOR tror på åpning i slutten av november. Så hvis ikke SJ må gjøre alvor av bestemmelsen om å stoppe nattogkjøringen, blir det opp til Norske tog å finne et erstatningslokomotiv meget raskt.
–SJ Norge har gjentatte ganger overfor myndighetene tatt opp behovet for nye tog på Nordlandsbanen. Nye fjerntog er planlagt innfaset først i 2029, så det er viktig å forsøke å finne en løsning frem til disse er på plass. Vi jobber nå sammen med Jernbanedirektoratet og Norske Tog for å se på mulige løsninger på denne situasjonen, og vil komme tilbake med mer informasjon så fort som mulig, sier direktør kommunikasjon og myndighetskontakt i SJ Norge Randi Ness.
Tog24 har vært i kontakt med Norske tog som sier de jobber med å skaffe en erstatning. Både på egen hånd og sammen med SJ. Dette er gamle diesellokomotiver med høyfrekvent vedlikehold, noe som ikke gjør situasjon enklere for SJ.
–Togene på Nordlandsbanen er gamle og skulle ideelt sett vært faset ut. Dette var vurderingen allerede før denne tragiske ulykken skjedde. Dette er en svært vanskelig situasjon som vi beklager, og jeg deler utålmodigheten etter å få på plass nye tog på denne strekningen. Vi skulle helst satt inn nye midlertidige tog frem til de nye fjerntogene kommer, men det har vist seg å være vanskelig. Vi har stor forståelse for at den tragiske togavsporingen gjør driften mer utfordrende for SJ i en periode, og vi er i tett dialog med dem om hvordan situasjonen best kan håndteres, sier Øystein Risan, direktør i Norske tog.
Norske tog sier de har forsøkt over lang tid å få tak i tog som kan supplere de som allerede går på Nordlandsbanen, men dette har vist seg nesten umulig. Nordlandsbanen, sammen med Rørosbanen og Raumabanen, skiller seg fra resten av de norske togstrekningene ved at den ikke er elektrifisert. Derfor brukes diesellokomotiv, i motsetning til de fleste strekningene i Sør-Norge hvor man bruker elektriske tog. Det gjør at de ikke kan flytte noen av togene som brukes i Sør-Norge over til Nordlandsbanen.
–Vi har lyst ut to konkurranser for å erstatte lokomotivene, men dessverre mottok vi ingen tilbud. Det skyldes at det er få diesellokomotiv i Europa, og det er få som egner seg til Nordlandsbanen med de forholdene som et lokomotiv der må tåle. SJ vurderer nå om det kan være mulig å leie andre diesellokomotiver, og Norske tog bistår i dette arbeidet, sier Risan.
Tog24 har tidligere skrevet om denne utlysningen:
Kunne man kjørt type 76 som dagtog og bruke Di4 på nattavgangene?