Må bruke pinsehelgen til vedlikehold – buss for tog på Dovrebanen

Mellom 18. og 20. mai stenges store deler av Dovrebanen mellom Eidsvoll og Melhus. Da må tog-folket igjen belage seg på buss for tog. Grunnen er at strekningen mellom Eidsvoll og Melhus langs Dovrebanen skal rustes opp før åpningen av hele banestrekningen etter brukollapsen ved Ringebu 14. August i fjor sommer.

Når det pågår arbeid i sporet, kan ikke toget kjøre som vanlig. Derfor blir det buss-for-tog på Dovrebanen i pinsen. For detaljer om alternativ transport, oppfordrer Bane NOR togkundene å holde seg løpende informert via togselskapenes apper eller hjemmesider for ytterligere informasjon.

I løpet av pinsehelgen skal det blant annet byttes stikkrenner for å sørge for bedre drenering, gå over det elektriske anlegget og bytte ut sviller og skinner. Hele strekningen fra Eidsvoll til Trondheim stenges derfor fra natt til lørdag 18. mai fram til mandag 20. mai klokka 19:00.

Randklev bru skal etter planen åpnes for trafikk på kveldstid den 20. mai. Allerede dagen etter skal det igjen være mulig å kjøre gods- og persontog gjennomgående mellom Oslo og Trondheim. Strekningen har vært stengt siden 14.august i 2023, da ekstremværet «Hans» tok med seg et av brufundamentene og selve brua kollapset. 

Siste innspurt på Randklev bru før togene skal begynne å gå 21. mai. Foto: Fra Webcam

–Alt dette er nødvendig vedlikehold som sørger for at vi kan frakte gods og mennesker miljøvennlig langs Dovrebanen. Vi har respekt for alle som mister togtilbudet i disse dagene, og vi tenker også på naboene som opplever støy fra vårt vedlikehold. I det lange løp sparer vi de reisende for flere små arbeidsperioder, og naboer for flere helger med støy og uro. Ikke minst koster det mindre for fellesskapet når jernbanen utnytter tider og effektiviserer jobben, sier regiondirektør Kristine Jessen i Bane NOR.

SJ Norge over brua allerede i morgen 14. mai

SJ Norge skal over brua med sin første avgang klokken 08:02 fra Oslo tirsdag 21. mai. Klokken 08:16 går første tog den andre veien. Det er lagt ut ny rutetabell ifølge SJ, og for å sikre seg at alt materiell er på riktig plass, så kjører de et tomtog med lok og vogner ned til Oslo over brua allerede i morgen 14. mai. Ifølge SJ`s ledelse blir det litt pomp og prakt både ved avgang Oslo og i Trondheim den 21. mai. Og for de som skal ta turen nord eller sør blir det også litt ekstraservice om bord denne dagen.

–Når vi ligger foran skjema slik vi gjør nå, er det bare bra å bruke tiden på vedlikehold slik Bane NOR nå har bestemt. Dette vil gjøre sporene mellom Oslo og Trondheim optimale, og det fortjener både vi og kundene våre. Nå slipper vi kanskje flere vedlikeholds-stenginger på en stund slik at vi igjen får god flyt i togtrafikken mellom nord og sør, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ.

Her skal arbeidene foregå:

Nye sviller må til. Foto: Øystein Grue Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer