Mellom 18. og 20. mai stenges store deler av Dovrebanen mellom Eidsvoll og Melhus. Da må tog-folket igjen belage seg på buss for tog. Grunnen er at strekningen mellom Eidsvoll og Melhus langs Dovrebanen skal rustes opp før åpningen av hele banestrekningen etter brukollapsen ved Ringebu 14. August i fjor sommer.
Når det pågår arbeid i sporet, kan ikke toget kjøre som vanlig. Derfor blir det buss-for-tog på Dovrebanen i pinsen. For detaljer om alternativ transport, oppfordrer Bane NOR togkundene å holde seg løpende informert via togselskapenes apper eller hjemmesider for ytterligere informasjon.
I løpet av pinsehelgen skal det blant annet byttes stikkrenner for å sørge for bedre drenering, gå over det elektriske anlegget og bytte ut sviller og skinner. Hele strekningen fra Eidsvoll til Trondheim stenges derfor fra natt til lørdag 18. mai fram til mandag 20. mai klokka 19:00.
Randklev bru skal etter planen åpnes for trafikk på kveldstid den 20. mai. Allerede dagen etter skal det igjen være mulig å kjøre gods- og persontog gjennomgående mellom Oslo og Trondheim. Strekningen har vært stengt siden 14.august i 2023, da ekstremværet «Hans» tok med seg et av brufundamentene og selve brua kollapset.
–Alt dette er nødvendig vedlikehold som sørger for at vi kan frakte gods og mennesker miljøvennlig langs Dovrebanen. Vi har respekt for alle som mister togtilbudet i disse dagene, og vi tenker også på naboene som opplever støy fra vårt vedlikehold. I det lange løp sparer vi de reisende for flere små arbeidsperioder, og naboer for flere helger med støy og uro. Ikke minst koster det mindre for fellesskapet når jernbanen utnytter tider og effektiviserer jobben, sier regiondirektør Kristine Jessen i Bane NOR.
SJ Norge over brua allerede i morgen 14. mai
SJ Norge skal over brua med sin første avgang klokken 08:02 fra Oslo tirsdag 21. mai. Klokken 08:16 går første tog den andre veien. Det er lagt ut ny rutetabell ifølge SJ, og for å sikre seg at alt materiell er på riktig plass, så kjører de et tomtog med lok og vogner ned til Oslo over brua allerede i morgen 14. mai. Ifølge SJ`s ledelse blir det litt pomp og prakt både ved avgang Oslo og i Trondheim den 21. mai. Og for de som skal ta turen nord eller sør blir det også litt ekstraservice om bord denne dagen.
–Når vi ligger foran skjema slik vi gjør nå, er det bare bra å bruke tiden på vedlikehold slik Bane NOR nå har bestemt. Dette vil gjøre sporene mellom Oslo og Trondheim optimale, og det fortjener både vi og kundene våre. Nå slipper vi kanskje flere vedlikeholds-stenginger på en stund slik at vi igjen får god flyt i togtrafikken mellom nord og sør, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ.
Her skal arbeidene foregå: