Lys i mørket med ny stasjon

I en uke som har vært preget av store togproblemer inn og ut av Oslo, kan Tog24.no bringe en liten gladnyhet inn i all denne brennbare virkeligheten. I slutten av forrige uke stilte samferdselsministeren med smilefjes og medbragt saks da han sammen med ordføreren i Asker åpnet nyoppussede Røyken Stasjon. En av flere som nå gjøres klar for å ta imot de nye lokaltogene.

Røyken stasjon ligger på Spikkestadbanen i Asker, og er en av stasjonene på lokaltoglinje L1. Stasjonen er bygget om for å være tilpasset de nye lokaltogene som kommer på denne linjen.  

Ombyggingen har i følge Ban NOR vært relativt omfattende. Den har fått forlenget plattformen med 40 meter. Stasjonsområdet er oppgradert i tråd med kravet til «universell utforming» slik at den er bedre tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelser. Det er nye informasjonstavler og stasjonen har fått oppgradert belysning. For å markere tilhørighet til landskaper rundt er det brukt rød Røyken-granitt som kantstein og til murer rundt i området. Alt gjort med kundene i fokus ifølge Bane NOR.

–Anleggsgjennomføringen på Røyken har vært vellykket. Prosjektet opplever å ha hatt god dialog med Asker kommune, direkte berørte naboer, entreprenør og andre interessenter. Det har vært svært få klager på støy eller annen ulempe i forbindelse med byggingen, sier utbyggingsdirektør Bettina Sandvin i Bane NOR.

Rød røyken granitt, universell utforming, lengre plattfrom og bedre lys i mørket. «Nye» Røyken stasjon ble en fin blanding av gammelt og nytt. Foto: Bane NOR

Nye tog på vei

Oppgraderingen av Røyken stasjon er en del av forberedelsen til innfasingen av nye lokaltogene som skal inn i «Oslonavet». I alt skal 10 stasjoner og holdeplasser tilpasses de nye, lengre togsettene. I 2024 ble 4 stasjoner tilpasset nye togsett; Strømmen, Fjellhamar, Haugenstua og Røyken. Det skal utføres arbeider på ytterligere 6 stasjoner i 2025 og 2026. Arbeidet er i rute på alle stasjoner.

Innfasingen av de nye togsettene (type N05) skal ifølge Norske tog begynne i 2026. De nye togsettene har 40 prosent høyere passasjerkapasitet. Dette, kombinert med bedre driftsstabilitet, vil innebære et vesentlig bedre tilbud til de reisende på linjene L1 Spikkestad-Lillestrøm og L2 Stabekk-Ski.

Røyken stasjon ble fin den. Samferdselsminister Jon Ivar Nygård kunne endelig ta på seg smilefjes for å klippe snor. Ordfører i Asker Lene Conradi, prosjektsjef Kristin Slaaen Rørvik, og utbyggingsdirektør Bettina Sandvin mente det hadde vært en strålende dag til tross for litt naturlig røyklegging av stasjonsområdet. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer