Lys i mørket med ny stasjon

I en uke som har vært preget av store togproblemer inn og ut av Oslo, kan Tog24.no bringe en liten gladnyhet inn i all denne brennbare virkeligheten. I slutten av forrige uke stilte samferdselsministeren med smilefjes og medbragt saks da han sammen med ordføreren i Asker åpnet nyoppussede Røyken Stasjon. En av flere som nå gjøres klar for å ta imot de nye lokaltogene.

Røyken stasjon ligger på Spikkestadbanen i Asker, og er en av stasjonene på lokaltoglinje L1. Stasjonen er bygget om for å være tilpasset de nye lokaltogene som kommer på denne linjen.  

Ombyggingen har i følge Ban NOR vært relativt omfattende. Den har fått forlenget plattformen med 40 meter. Stasjonsområdet er oppgradert i tråd med kravet til «universell utforming» slik at den er bedre tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelser. Det er nye informasjonstavler og stasjonen har fått oppgradert belysning. For å markere tilhørighet til landskaper rundt er det brukt rød Røyken-granitt som kantstein og til murer rundt i området. Alt gjort med kundene i fokus ifølge Bane NOR.

–Anleggsgjennomføringen på Røyken har vært vellykket. Prosjektet opplever å ha hatt god dialog med Asker kommune, direkte berørte naboer, entreprenør og andre interessenter. Det har vært svært få klager på støy eller annen ulempe i forbindelse med byggingen, sier utbyggingsdirektør Bettina Sandvin i Bane NOR.

Rød røyken granitt, universell utforming, lengre plattfrom og bedre lys i mørket. «Nye» Røyken stasjon ble en fin blanding av gammelt og nytt. Foto: Bane NOR

Nye tog på vei

Oppgraderingen av Røyken stasjon er en del av forberedelsen til innfasingen av nye lokaltogene som skal inn i «Oslonavet». I alt skal 10 stasjoner og holdeplasser tilpasses de nye, lengre togsettene. I 2024 ble 4 stasjoner tilpasset nye togsett; Strømmen, Fjellhamar, Haugenstua og Røyken. Det skal utføres arbeider på ytterligere 6 stasjoner i 2025 og 2026. Arbeidet er i rute på alle stasjoner.

Innfasingen av de nye togsettene (type N05) skal ifølge Norske tog begynne i 2026. De nye togsettene har 40 prosent høyere passasjerkapasitet. Dette, kombinert med bedre driftsstabilitet, vil innebære et vesentlig bedre tilbud til de reisende på linjene L1 Spikkestad-Lillestrøm og L2 Stabekk-Ski.

Røyken stasjon ble fin den. Samferdselsminister Jon Ivar Nygård kunne endelig ta på seg smilefjes for å klippe snor. Ordfører i Asker Lene Conradi, prosjektsjef Kristin Slaaen Rørvik, og utbyggingsdirektør Bettina Sandvin mente det hadde vært en strålende dag til tross for litt naturlig røyklegging av stasjonsområdet. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer

Krisemøte om togsituasjonen på Nordlandsbanen

Norske tog varslet i går at det ikke kan skaffes egnede lokomotiver til Nordlandsbanen via det offentlige anskaffelsessystemet. Kun en tilbyder meldte seg, men dette var ikke egnet for bruk på Nordlandsbanen. Nå må Norske tog, ut på det åpne markedet for å skaffe tog. Det krevde både operatør og lokalpolitikere fra hele Nordland under […]

Les mer