«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å bidra.
Onsdag 13. november er det igjen klart for «Togrpat». Selve arrangementet er flyttet fra våren til høsten. Kanskje ikke så dumt siden storesøsteren, «Jernbaneforum» arrangeres i mars hvert år. Det blir større interesse og mer spredning i «praten» på denne måten tror arrangøren. Arrangementet er en uavhengig ikke-kommersiell plattform, formålet er å øke kunnskapsnivået og innsikten i bransjen hvor vi skal spre tverrfaglighet og unngå komersielle hensyn , forteller Sara Equay Lyons.
En ting skal togbransjen ha, de unngår ikke å diskutere problemen jernbanen sliter med for tida. Men om de klarer løfte det inn i praktisk politikk og gjennomføring, det er det mange som stiller spørsmål ved. Ikke minst på Tog24.no sin debattside og i kommentarfeltene på sakene vi legger ut.
I går åpnet E6 for trafikk ved Hemnes i Nordland. Den siste togvognen ble sterkt symbolsk løftet unna skrenten mellom toglinja og E6. Når Nordlandsbanen åpner tør ikke Bane NOR å si noe om foreløpig, men at det jobbes på høygir er både et krav og et faktum. Ikke minst fra folk i hele Nord-Norge.
Om denne hendelsen blir utgangspunkt for hvilke problemer som svarer ut hovedtemaet skal ikke vi spå om. Men at den har relevans som et meget ferskt eksempel, det bør det ha. Og ifølge Sara Equay Lyons i Unstad som står som arrangør for «Togprat 2024», så lover hun at dagen skal ha høy aktualitet.
–Fra utfordringer til løsninger, hvordan skal vi sikre punktlighet og regularitet i rullende materiell, samtidig som riktig sikkerhetsnivå i driften opprettholdes, forteller arrangør Sara Equay Lyons når vi ber henne sammenfatte hovedtemaet for «Togprat 2024».
Både Vy, Go-Ahead, direktoratet og tilsynet kommer med folk fra ledelsen. Det same gjør Sporveien i Oslo og Bybanen i Bergen. Sveitsiske «Stadler» representerer togleverandørsiden og Mantena kommer for å snakke vedlikehold. SJ og Rikke Lind har trukket seg fra det opprinnelige programmet uten at arrangøren vet årsaken. Emil Eike fra Go-Ahead, som nettopp ble fratatt sin trafikkpakke fra 2028, skal være en av innlederne. Phillip Brännström fra Stockholmstogene er også til stede for å snakke om deres erfaringer med s»torbydrift». Han er kjent som en aktiv tog-debattant, og nå altså sjef for SJ´s operasjoner rundt storbyen Stockholm.
Fakta om «Togprat»
Arrangøren inviterer representanter fra alle miljøer som kan bidra med sin innsikt til å utvikle og forbedre hvordan rullende materielle forvaltes i Norge. Deltakerne hentes gjerne fra produsenter av rullende materiell, myndigheter, operatører, vedlikeholdere, forskningsmiljø og andre med god kunnskap om tog, trikk og t-bane. Seminaret er i første rekke rettet mot aktører i den norske bransjen for rullende materiell og alle som jobber i denne delen av jernbanesektoren og som kan tenke seg å dele sine erfaringer, bygge et fremtidsrettet nettverk og gjennom dette forbedre måten bransjen jobber på og bidraget vi gjør til samfunnet.
Prat & prat er vel og bra. Og det mangler det heller ikke på. MEN: Den «praten» som går foran all annen Togprat, er praten om PENGENE. Dagens «system» med bevilgninger til jernbane ett år ad gangen er offentlig feilbruk av penger. Det har over de siste tiårene har hatt en form og et omfang som har skapt en situasjon der dagens jernbane råtner på rot. Legg vekk alle flotte planer om nye spor og legg de pengene som finnes de kommende tiår i sin helhet til vedlikehold. Det kan begynne med en gjensidig forpliktende fem-årsplan der Bane Nor skal rute opp dagnes jernbane. SLUTT Å PRATE OM NYINVESTERINGER I NORSK JERNBANE.
Helt enig med dette. Jeg håper også at de kan få inn setebelter på togene også.
Katastrofalt ville det være.
Nyinvesteringer for å bevare standarden for kundene må være viktigst.