Lover tog til Hamar på under timen til og fra Oslo

Bane NOR lover at når moderniseringen av strekningen Oslo til Hamar står ferdig i 2027 skal de raskeste togene ta deg mellom byene på under timen.

–Målet med denne satsingen er å gjøre det enda mer attraktivt å bo og jobbe langs strekningen, og håpet er at enda flere reisende vil velge toget som fremkomstmiddel, forteller Stine Undrum, leder for utbygging i Bane NOR.

Den største forbedringen er utviklingen av dobbeltspor helt til Hamar. Utbygging av dobbeltspor gjør at det kan kjøres to tog i timen fast – pluss ett fjerntog. De raskeste togene vil bruke under én time mellom Oslo og Hamar, og reisetiden blir redusert på hele strekningen til Trondheim.

–Vi skal øke antall avganger og punktlighet og kutte i reisetiden, lover Undrum.

Dovrebanen går fra Eidsvoll til Trondheim over Dombås, og er 485 kilometer lang. Det er en historisk viktig togstrekning som har vært under kontinuerlig utvikling siden den ble åpnet i 1921. Før dette ble flere etapper åpnet mellom 1861 og 1921. Nå økes satsingen på forbedring og modernisering, slik at flere kan ta mer tog på strekningen.

­Satser på bærekraftig transport

Planlegging avulike tiltak sørover fra Trondheim mot Støren har allerede startet opp. Dette skal sikre to tog i timen mellom Støren og Steinkjer innen 2027. Traséforbedringer og flere kryssingsspor i Gudbrandsdalen vil også styrke Dovrebanen betydelig for fremtiden. Disse tiltakene vil kunne legge til rette for en økning i godstrafikken, samt økt kapasitet og redusert reisetid for fjerntogene.

Stine Undrum legger ikke skjul på at forbedringer på Dovrebanen både tar tid og er kostnadskrevende.

– Det koster mye å bygge ny jernbane og det tar dessverre ganske lang tid. Men ved å bygge bit for bit forbedrer vi kontinuerlig togtilbudet, samtidig som vi hele tiden må vurdere hvilke tiltak som gir mest effekt der det bor mest folk. En fordel ved å bygge trinnvis er at vi bygger på et fundament av eksisterende og solid jernbane. Når vi kombinerer dette med nye prosjekter og moderne teknologi kan vi få god effekt ut av hvert tiltak. Det ser jeg på som bærekraft i vidt perspektiv og en del av det grønne skiftet, sier hun i en presseuttalelse på Bane NOR sine sider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Ny utsettelse – spørsmål og svar om Follobanen

Nok en utsettelse på åpningen av Follobanen. Opprinnelig dato ble satt til 1. februar, nå er denne datoen blitt flyttet til 12. februar. Tilliten er tynnslitt, og Bane Nor får inn svært mange spørsmål om hvorfor Follobanen stoppet, og hvordan dette kunne skje. De har nå lagt ut en sak på sine sider som skal […]

Les mer

Historiske togkjøp verdt 50 milliarder –skal oppnå bærekraftmål

Siemens Mobility har inngått en kontrakt om å levere 1200 el-lokomotiver til Indian Railways. Kanskje verdens største enkeltkontrakter for togkjøp noen gang. Hvert lokomotiv med sine 9000 hestekrefter, kan trekke gods tilsvarende 100 lastebiler. Siemens Mobility har mottatt en ordre på 1200 lokomotiver på 9000 hestekrefter (HP) fra Indian Railways, og markerer den største enkeltordren […]

Les mer

Menyer på togstrekningene

Når du reiser med tog kan du unne deg den luksusen og avbrekket det er å ta turen innom kafe- eller restaurantvognen. Alle selskapene som kjører på norske skinner har en tiltalende og ganske så ambisiøs meny. Det legges også vekt på kortreist mat, eller mat som representerer landskapene du reiser gjennom. «Dovreburgeren» til SJ […]

Les mer