«Lonely Planet» har norske togturer på topp for 2023

Lonely Planet har kåret Europas vakreste og mest spektakulære togturer for 2023. Norge på gull- og bronsjeplass med henholdsvis Raumabanen og Bergensbanen inkludert Flåmsbanen. Her kan du lese litt om hva den anerkjente reiseguiden mener om de norske togperlene.

Vi er ikke alene om å ha vakker natur og store opplevelser langs Europas mange togspor. At Lonely Planet legger vekt på natur i sine vurderinger kan ingen være i tvil om når vi ser listen over de ti beste togopplevelsene i Europa. I vår søken etter kunnskap om vakre togturer, ble vi i tog24 både litt glad og stolt da vi fant en annen kåring, hvor Frognerseterbanen faktisk blir nevnt blant Norges vakreste togopplevelser. Og ikke bare det, en kakao på Frognerseteren ble nevnt som en av turens høydepunkt før du tok turen ned til skimuseet i Holmenkollen. Men nå var det Lonely Planets kåring det skulle handle om. Lob å bli litt stolt av å lese den også.

Lonely Planets ti på topp togturer i Europa 2023:

Og vinneren er!

1. Raumabanen, Norge

Rute: Dombås til Åndalsnes

Må: Beundre Trollveggen, Europas høyeste vinkelrette fjellvegg

Avstand og varighet: 114 km, 1½ time

Beste tid å sykle: juni til august

Nyt oppsiktsvekkende utsikt over høye topper, taggete fjellvegger og fjellskråninger som fører opp til forblåste platåer mens du sporer Raumaelva ombord på Raumabanen. Å skrangle over den høye Kylling-broen er et av høydepunktene på turen med sjåføren som lar en kort stopp for å ta bilder. Toget snirkler seg gjennom den ulendte Reinheimen nasjonalpark.

https://www.norgesnasjonalparker.no/nasjonalparker/reinheimen/

2. West Highland Line, Skottland

Rute: Fort William til Mallaig

Må: Prøve sjømat i Mallaig

Avstand og varighet: 67 km, 1½ time

3. Bergensbanen, Norge

Rute: Oslo til Bergen via Flåm

Må: Lær mer om denne ingeniørkunsten på Flåms Jernbanemuseum

Distanse og varighet: 342 miles (550 km), syv timer

Norges fryktinngytende Bergensbane forbinder to utrolige byer mens den ruller gjennom forrevne fjellandskap og over det vakre Hardangervidda-platået til landets høyeste stasjon, Finse på 4010 fot (1222m), kun tilgjengelig med tog. På en stikklinje fra Myrdal til Flåm går du rett opp på verdens bratteste jernbanelinje. Turen ender på vestkysten av Norge i vakre Bergen.

Dette skriver de om Flåmsbana museet:

Dette lille museet ligger rett ved Flåm stasjon. Det er nok å tilfredsstille togentusiaster her, men det handler ikke bare om jernbane: Det er også fascinerende bilder av anleggsgjenger og livet i og rundt Flåm før biler og busser kom så langt opp i fjordene.

https://www.vy.no/trafikk-og-ruter/stasjoner-og-linjekart/bergensbanen

4. Bernina Express, Sveits og Italia

Rute: Chur til Tirano

Må: Elegant St Moritz ved innsjøen

Avstand og varighet: 123 km, fire timer

5. Cinque Terre, Italia

Rute: Levanto til La Spezia

Må: Gå den snart gjenåpnede Via dell’Amore (kjærlighetens vei) fra Riomaggiore og Manarola

Avstand og varighet: 20 km, 40 minutter

6. Rhindalen Railway, Tyskland

Rute: Bingen til Koblenz

Ikke gå glipp av: Beundre Lorelei-skulpturen sør for St. Goarshausen

Avstand og varighet: 61 km, 50 minutter

7. Semmering Railway, Østerrike

Rute: Gloggnitz til Mürzzuschlag

Ikke gå glipp av: Vandring langs jernbanelinjen og deretter slappe av i en vinterbadstue i Semmering

Avstand og varighet: 41 km, 45 minutter

8. Centovalli Railway, Sveits og Italia

Rute: Locarno til Domodossola

Må: Spaser langs den blendende blå Lago Maggiore

Avstand og varighet: 52 km, to timer

9. Mittenwald Railway, Østerrike og Tyskland

Rute: Innsbruck til Zugspitze via Garmisch-Partenkirchen

Ikke gå glipp av: Schloss Ambras, et imponerende hvitt slott i Innsbruck

Avstand og varighet: 51,5 miles (83 km), tre timer

10. Glacier Express, Sveits

Rute: Zermatt til St Moritz

Må: Bli kjent med fjellene på Matterhorn-museet

Avstand og varighet: 291 km, 7½ time

Kilde, og her får du mer informasjon:

https://www.lonelyplanet.com/articles/best-train-journeys-europe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Nytt nettverk skal samle kunnskap om vedlikehold på jernbanen

 I forrige uke ble et nytt innovasjonsnettverk startet i regi av Jernbanedirektoratet. Nettverket skal fokusere på innovativt vedlikehold, og er åpent for personer som kan bidra tverrfaglig med nye tanker og innspill om bedring av tog og infrastruktur. Målet med arbeidet er ganske klart. Å øke innovasjon og teknologiutvikling på jernbanen ved å bygge relasjoner, […]

Les mer

Brygger opp til bråk om nye tog til Rørosbanen

Makan til arroganse mener FrP`s Tor Andre` Johnsen om svaret Jernbanedirektoratet har gitt til NRK etter at et enstemmig storting vedtok at det snarest mulig skulle kjøpes fire nye tog til Rørosbanen. Nå sier altså Jernbanedirektoratet at dette ikke kan skaffes før om syv år. Sånt blir det bråk av. –Nå har vi et enstemmig […]

Les mer

Svenskene med store ambisjoner i ny rapport – Jernbanedirektører følger opp med å si at «Sånn løfter vi jernbanen på under 10 år»

Det foregår en intens debatt i Sverige rundt det store «Jernbaneløftet». Initiativetet «Omtag Svensk Järnväg» la denne uken frem en rapport som blant annet kom med konkrete forslag for hvordan den svenske jernbanen kunne optimaliseres på bare 10 år. Direktørene i henholdsvis SJ AB og Green Cargo følger opp med full støtte til forslagene i […]

Les mer