«Lok to Norway»!

På transportministermøtet i Barcelona for en tid tilbake oppfordret Jon-Ivar Nygård EU om å ta en titt på den norske lokførerutdanningen i arbeidet med reviderte regler for lokomotivførere. Norsk Fagskole for Lokomotivførere satte nok en gang rekord ved opptaket i år med 1507 søkere.

Var du en av de som søkte på Lokførerskolen i februar i år? Det var du ikke alene om. Kanskje tog-ministeren har rett når han ber resten av Europa å se litt ekstra nøye på den norske modellen. Utdanningen får hvert år flere søkere enn de kan tilby plasser.

–Nok en gang har Norsk fagskole for lokomotivførere fått rekordstort antall søkere. I år kan vi skryte på oss hele 1507 av de totalt 13453 søkerne til norske fagskoler. Det betyr at vår andel er på hele 11.3 prosent, sier Maria Dahl, ansvarlig for pedagogikk og kommunikasjon ved skolen.

–I Norge har vi flinke lokførere, som alle er utdannet på den ettertraktede Lokførerskolen på Grorud. I mange europeiske land er det dessverre ikke like populært å utdanne seg til lokfører, mens det er mangel på lokførere i Europa. På transportministermøtet har jeg fortalt mine europeiske kolleger om de gode erfaringene vi har med en sentral lokførerutdanning. For å kunne kjøre tog, bør lokførere som et minimum oppfylle en del grunnleggende kompetansekrav som er harmonisert i Europa, og som de kan få anerkjent som grunnlag for videre spesialisering hvis de vil søke jobb andre steder. Det bør gi lokføreryrket i Europa høyere status og sikre førerne en solid og mer enhetlig kompetanse, uttalte Nygård i en pressemelding fra departementet etter transportministermøtet.

Norsk fagskole for lokomotivførere samarbeider med både Lokførerforbundet og med togselskapene for å holde seg orientert om hvor stort behov de har for lokomotivførere de neste årene, og setter opp antall studieplasser tilpasset deres behov.

–Slik får vi en god balanse på tilbud og etterspørsel, og det er sjelden at våre studenter går arbeidsledige i noen særlig grad, sier Maria Dahl.

Tog24 har tidligere skrevet om den ettertraktede skolen og her kan du lese mer om denne utdanningen.

Litt fakta om utrykk:

For yngre lesere, som ikke helt vet hvor det litt omskrevne uttrykket «Lok to Norway», og som her ble brukt av samferdselsministeren kommer fra, kan vi gi følgende informasjon. Utrykket kommer fra en tale holdt av den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt under en skipsdåp i 1942. Talen står som et av krigens symboler på kampen nordmenn førte mot nazistene.

«Se til Norge» «Look to Norway»

Hvis det er noen som fortsatt lurer på hvorfor denne krigen utkjempes, la ham se til Norge. Hvis det er noen som har noen vrangforestillinger om at denne krigen kunne vært avverget, la ham se til Norge; og hvis det er noen som tviler på den demokratiske viljen til å vinne, sier jeg igjen, la ham se til Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer