«Lok to Norway»!

På transportministermøtet i Barcelona for en tid tilbake oppfordret Jon-Ivar Nygård EU om å ta en titt på den norske lokførerutdanningen i arbeidet med reviderte regler for lokomotivførere. Norsk Fagskole for Lokomotivførere satte nok en gang rekord ved opptaket i år med 1507 søkere.

Var du en av de som søkte på Lokførerskolen i februar i år? Det var du ikke alene om. Kanskje tog-ministeren har rett når han ber resten av Europa å se litt ekstra nøye på den norske modellen. Utdanningen får hvert år flere søkere enn de kan tilby plasser.

–Nok en gang har Norsk fagskole for lokomotivførere fått rekordstort antall søkere. I år kan vi skryte på oss hele 1507 av de totalt 13453 søkerne til norske fagskoler. Det betyr at vår andel er på hele 11.3 prosent, sier Maria Dahl, ansvarlig for pedagogikk og kommunikasjon ved skolen.

–I Norge har vi flinke lokførere, som alle er utdannet på den ettertraktede Lokførerskolen på Grorud. I mange europeiske land er det dessverre ikke like populært å utdanne seg til lokfører, mens det er mangel på lokførere i Europa. På transportministermøtet har jeg fortalt mine europeiske kolleger om de gode erfaringene vi har med en sentral lokførerutdanning. For å kunne kjøre tog, bør lokførere som et minimum oppfylle en del grunnleggende kompetansekrav som er harmonisert i Europa, og som de kan få anerkjent som grunnlag for videre spesialisering hvis de vil søke jobb andre steder. Det bør gi lokføreryrket i Europa høyere status og sikre førerne en solid og mer enhetlig kompetanse, uttalte Nygård i en pressemelding fra departementet etter transportministermøtet.

Norsk fagskole for lokomotivførere samarbeider med både Lokførerforbundet og med togselskapene for å holde seg orientert om hvor stort behov de har for lokomotivførere de neste årene, og setter opp antall studieplasser tilpasset deres behov.

–Slik får vi en god balanse på tilbud og etterspørsel, og det er sjelden at våre studenter går arbeidsledige i noen særlig grad, sier Maria Dahl.

Tog24 har tidligere skrevet om den ettertraktede skolen og her kan du lese mer om denne utdanningen.

Litt fakta om utrykk:

For yngre lesere, som ikke helt vet hvor det litt omskrevne uttrykket «Lok to Norway», og som her ble brukt av samferdselsministeren kommer fra, kan vi gi følgende informasjon. Utrykket kommer fra en tale holdt av den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt under en skipsdåp i 1942. Talen står som et av krigens symboler på kampen nordmenn førte mot nazistene.

«Se til Norge» «Look to Norway»

Hvis det er noen som fortsatt lurer på hvorfor denne krigen utkjempes, la ham se til Norge. Hvis det er noen som har noen vrangforestillinger om at denne krigen kunne vært avverget, la ham se til Norge; og hvis det er noen som tviler på den demokratiske viljen til å vinne, sier jeg igjen, la ham se til Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer