Løftet av symboltunge bruelementer har startet ved Ringebu

Nå i morgentimene startet verdens største beltegående kran på jobben med å løfte de to bruelementene ved Randklev i Ringebu. To ganger 270 tonn skal nå heves og senkes ned på den enorme plattformen på fem mål som er laget fro anledningen.

Du kan følge arbeidene direkte ved å følge linken under. Der kan du også se filmen som ble laget av Bane NOR i slutten av forrige uke, og som viser jobben som er gjort for å få den enorme kranen på plass.

Her er første element på vei mot landingsplassen. Foto: Bane NOR

Tog24 besøkte anleggsplassen så seint som tirsdag i forrige uke, hvor vi laget en rapport fra flere byggeplasser hvor man nå forbereder åpning av større deler av Dovrebanen for å redusere tiden om bord i buss i stedet for tog. SJ Norge som kjører passasjerer mellom Oslo og Trondheim ser nå frem til at Fåvang stasjon åpner i begynnelsen av desember, og at deres passasjerer får redusert tiden om bord i bussen til bare 15 minutter, og det skjer mellom Fåvang og Ringebu stasjon.

https://kunde.byggekamera.no/?p=821&c=1068

Her kan du lese vår reportasje om utbedringsarbeidet som Bane NOR gjør langs flere deler av Dovrebanen.

Foto: Bane NOR
Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer