Løftet av symboltunge bruelementer har startet ved Ringebu

Nå i morgentimene startet verdens største beltegående kran på jobben med å løfte de to bruelementene ved Randklev i Ringebu. To ganger 270 tonn skal nå heves og senkes ned på den enorme plattformen på fem mål som er laget fro anledningen.

Du kan følge arbeidene direkte ved å følge linken under. Der kan du også se filmen som ble laget av Bane NOR i slutten av forrige uke, og som viser jobben som er gjort for å få den enorme kranen på plass.

Her er første element på vei mot landingsplassen. Foto: Bane NOR

Tog24 besøkte anleggsplassen så seint som tirsdag i forrige uke, hvor vi laget en rapport fra flere byggeplasser hvor man nå forbereder åpning av større deler av Dovrebanen for å redusere tiden om bord i buss i stedet for tog. SJ Norge som kjører passasjerer mellom Oslo og Trondheim ser nå frem til at Fåvang stasjon åpner i begynnelsen av desember, og at deres passasjerer får redusert tiden om bord i bussen til bare 15 minutter, og det skjer mellom Fåvang og Ringebu stasjon.

https://kunde.byggekamera.no/?p=821&c=1068

Her kan du lese vår reportasje om utbedringsarbeidet som Bane NOR gjør langs flere deler av Dovrebanen.

Foto: Bane NOR
Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer