Like enkelt å lease et tog som å leie en bil

Siemens Mobility har opprettet et eget tog-leasing selskap som skal gjøre det like enkelt å lease et tog, som det er å langtidsleie en bil. Det de ønsker med ordningen er å gjøre det enklere for togoperatørene å følge etterspørselen i markedet. Siemens mener at det er de togreisende som vil tjene mest på ordningen. Ordningen ønskes velkommen av norske togoperatører.

–Vi ønsker å gjøre det like enkelt å leie tog som å leie en bil. Denne tjenesten vil ytterligere øke attraktiviteten til jernbanetransport for passasjerer og gjøre det mulig for kundene våre å reagere raskt på svingende etterspørsel. De vil hele tiden ha toppmoderne batteri-, hydrogen- og elektriske tog med flere enheter inkludert vedlikehold tilgjengelig, sier Benjamin Dobernecker, administrerende direktør for Smart Train Lease GmbH.

Flere togtyper vil være tilgjengelig på kort varsel, godkjent for drift, og oppfyller alle nødvendige standarder for moderne persontransport. Ved å tilby forhåndskonfigurerte tog og tilleggstjenester som vedlikehold, gir dette nye tilbudet et økonomisk alternativ for raskt og fleksibelt utvidelse av flåter. Det gjør det også mulig for kunder å enkelt teste innovative og bærekraftige jernbaneteknologier uten å ta hele kostnaden selv. Smart Train Lease GmbH tilbyr i første omgang denne leiemodellen i Tyskland og planlegger å utvide den i hele Europa på litt sikt, heter det i en pressemelding fra Siemens Mobility.

–Hva tenker dere i Norske tog om denne modellen som Siemens her presenteres. Vil det gjøre dere i stand til å «shoppe» tog raskere enn det som er tilfelle i dag?

–Norske tog følger regelverk for offentlige anskaffelser når det anskaffes tog. Dersom Siemens har en kortere fase for levering av togene vil dette gjøre oss i stand til å anskaffe kapasitet raskere enn i dag. Dette forutsetter at de har tog som er tilpasset norsk infrastruktur og klima, sier administrerende direktør Øystein Risan i Norske tog.

–Det er jo Tyskland som får ta i bruk ordningen først, vil dere i Norske tog presse på for å få frem en ordning hvor Norge får til slike avtaler?

–Norske tog er i kontakt med Siemens for å få ytterligere informasjon om denne ordningen og hva planene er fremover med tanke på Norge, sier Risan.

–Finnes det lignende ordninger hos andre selskaper som dere i Norske tog samarbeider med?

–Alle togprodusentene har løsninger hvor det er mulig å anskaffe tog ferdig vedlikeholdt i et livsløpsperspektiv. Norske tog er i dialog med våre samarbeidspartnere for å vurdere dette i fremtidige anskaffelser. Vi har stor tro på å utnytte produsentenes spisskompetanse i vedlikeholdsarbeidet for å sikre høy pålitelighet og ivaretagelse av verdi i hele levetiden, svarer Øystein Risan Tog24.

I Norge er det Norske tog som står for alle anskaffelser av rullende materiell som skal gå på norske skinner. Togselskapene får så leie dette av Norske tog. Et system som gjør togselskapene ganske bundet av den anskaffelses- og innkjøpspolitikk som til enhver tid styres av Norske tog.

–Hva tror du om en ordning der togoperatørene selv kan skaffe tog til veie gjennom slike ordninger som her skisseres av Siemens Mobility?

–Samlet sett kan dette bidra til å skape et mer dynamisk og konkurransedyktig marked, som kan være til fordel for togoperatører og bransjen som helhet. Med en slik ordning vil togoperatørene kunne velge blant et bredere utvalg av togmodeller, teknologier og tjenester, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge.

–Hva tenker du om utenlandske vedlikeholdsavtaler i en slags livsløpsstandard. Det Norske tog kaller «spisskompetanse» i vedlikeholdsarbeidet?

–Jeg har tro på et marked der flere selskaper konkurrerer om vedlikeholdsavtalene, slik at vi får flere valgmuligheter når det gjelder vedlikeholdspartnere. Dette gir oss muligheten til å velge det selskapet som best passer vårt behov og som tilbyr de mest konkurransedyktige prisene og tjenestene, forteller Olsen.

Lei et tog da vel. Foto: Siemens mobility/Smart train lease

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer