
Vy trapper opp direktesatsingen ned mot Europa. I fjor doblet de avgangene til Gøteborg. Denne sommeren satser de på prøveprosjektet «sommertoget» som i tidsrommet 14. juli til 11. august skal ta passasjerer litt lenger ned mot kontinentet. Det betyr to daglige tog mellom Oslo og Malmø via Halden og Gøteborg.
Ruteplanen er klar, og her kan du allerede nå starte planleggingen av sommerens togferie. Malmø har jo mange fine ting å tilby, men «sommertoget» vil helt klart gjøre det enklere å komme seg ut i Europa. (Du kan se ruteplanene nederst i denne saken)
–Interessen for tog til og fra kontinentet er økende og i 2023 doblet vi antall avganger mellom Oslo og Gøteborg. Men, vi har større ambisjoner enn det og vil nå teste et sommertog til Malmø. Det er naturlig for oss å bruke styrken vi har ved å ha virksomhet i både Norge og Sverige. Vi tror dette sommertoget blir populært, fordi det gjør det enklere å reise miljøvennlig til Europa, sier Erik Røhne, konserndirektør for Vy tog.

Vy ser for seg at dette også gir åpning for en styrking av turisttrafikken inn til Norge like mye som det å kunne tilby nordmenn lettere tilgang til kontinentale togstrekninger.
–Fra Malmø kan du enkelt reise videre til København og blant annet ta nattoget til Tyskland. I tillegg er det gode forbindelser i Norge med både Sørtoget, Bergensbanen og Dovrebanen, heter det i meldingen fra Vy.
Vy er også interessert i å se nærmere på et nattog direkte fra Oslo til København, og er med i den formelle dialogen som Jernbanedirektoratet har med de jernbaneselskapene som har meldt interesse.
–Vi gleder oss til å fortsette satsningen på utenlandstrafikk. Dersom interessen er til stede og sommertoget 2025 blir en suksess, håper vi dette blir et fast innslag hver sommer fremover. Og dette er bare starten. Siden våren 2024 har Vy og DSB vært i dialog for å se på et kommersielt samarbeid på strekningen Oslo – København fra 2026. Nå nærmer vi oss en konkret løsning, og vi gleder oss til vi kan gi flere detaljer om dette i løpet av våren. Når tunellen under Fehmer-beltet innvies i 2029 åpnes det enda flere muligheter, sier Erik Røhne.

Det bør kjøres fast totimers frekvens oslo København og nattog fra Oslo kl20 til hamburg hbf kl 9. Tilsv. retur.
Plattformer gjøvikbanen steder og mange på vossebanen ikke lange nok.
8vg ny stadler bør vurderes østlandet. Jfr sbb.
For å kunne kjøre NORSKE TOG over broen og inn i Danmark, må det være med tog som er bygget for to-strøms drift. Pluss at de må oppfylle ALLE danske tekniske krav. Når det gjelder nattog, er det generelt slik at de ikke finnes nattogsvogner – i hvert fall ikke på noen år enda … Men: å ha som mål å få til både natt- og dagtogsforbindelse Hamburg – Oslo når Fehmarn Bælt åpner bør være et mål. Med det må tenkes – og handles langsiktig.