Lekerom i nye norske fjerntog får internasjonal oppmerksomhet

Norsk Tog og sveitsiske Stadler inngikk tidligere i år en avtale om leveranser av opptil 100 nye fjerntog. Modellen som ble utviklet, har nå blitt lagt merke til rundt omkring i verden. Hvorfor? Jo, spesielt på grunn av familie- og lekerommene. Det er Norge alene om å ha som tilbud til sine togreisende.

At nordmenn engasjerer seg sterkt i de nye fjerntogene som begynner innfasingen i 2026, det har alle som driver med tog fått merke etter offentliggjøringen. De første togene skal til Bergensbanen, så blir det påfyll av nye tog på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen.

–Våre fjerntog skal fungere for alle, også for familier som er på reise i mange timer. Vi vet at familievogner ikke er like vanlig i alle land, og flere land er nå interesserte i hvordan vi løser dette i det nye fjerntoget som Stadler nå skal produsere. Det er mulig at vi i Norge, hvor vi har tradisjon for å sende barna ut for å leke og klatre i trærne, synes det er mer naturlig med lekerom hvor barna kan klatre og herje på en togtur, enn i land som har andre tradisjoner, forteller Sille Svenkerud Førner, som er senior prosjektansvarlig for de nye «norske togene».    

Men ikke bare nordmenn har lagt merke til den nye «norske togmodellen» fra Sveistiske Stadler. Produsentene har fått mye oppmerksomhet fra hele verden etter at de slapp bilder av «Norges-modellen», og en av de tingene de hadde hengt seg opp i var lekerommene utformet som vikingskip. Stadler avviser ikke at flere kommer til å kopiere de norske Familie- og lekrommene, og Norske Tog synes det bare er flott om den nye norske togmodellen blir standard for andre.

–Lekerom om bord i tog er ikke vanlig å tilby noe annet sted i verden enn hos oss i Norge. Vi får også mye skryt for den universelle utformingen utenlands hvor våre designere har lagt vekt på kundekomfort for flest mulig typer brukere. De med barn, de med mye bagasje, de som behøver ro for å jobbe, sier Svenkerud Førner.  Dette kom frem under Togprat-seminar arrangert av Dahlrail og Unstad.

Svenkerud Førner var ikke like sikker på om valget av viking-tema kom til å bli det endelige valget, men det hadde tydeligvis slått an i internasjonale medier.

Kan redde seg selv ut av tuneller

Det har kommet sterk kritikk fra Jernbanedirektoratet mot Bane NOR fordi tog har blitt stående inne i tuneller alt for lenge med passasjerer om bord. Et naturlig spørsmål fra salen til Stadler var om dette kan skje med et av de moderne togene?

Nei, mente Stadler fordi togene har en reserveløsning hvor de kan koble inn et helt uavhengig driftssystem som går på egen batteribank, og som skal kunne ta tog bort fra nettopp slike situasjoner.

De nye fjerntogene kommer i to utgaver i den første leveransen på 17 tog. Det blir 13 helelektriske og fire bimodale togsett.

–Burde blitt kjent for mer enn lekerommene

En som mener Norske Tog burde være enda mer fremoverlent og modig er SJ Norges direktør Rikke Lind. Hun mener at sovekupeer med egne bad og WC-fasiliteter burde være en selvfølge i et moderne fjerntog som skal betjene krevende kunder på lengre reiser, og som de ønsker skal komme tilbake til toget både for overnatting, hygge og opplevelser. Svenske SJ får nå slike fasiliteter inn i flere av sine nattog, ifølge SJ-direktøren.

Her er et eksempel på hvordan svenske SJ har løst sine nattog med egne «intimrom» Dvs eget toalett i driekte forbindelse med sovekupeen. SJ Norges direktør savner denne løsningen i de nye norske fjerntogene. Foto: SJ

–Vel og bra med lekerom, det støtter vi hundre prosent, men her må vi tørre å satse ytterligere for fremtiden. Et tog kan ha en levetid på 30-40 år. Da blir det lenge til neste gang vi kan tilby våre kunder et moderne og godt sted for intimhygiene som tilfredsstiller det de er vant til fra et hotell for eksempel. Jeg har jobbet i maritim sektor, og vet at det finnes mange muligheter for hvordan liten plass likevel kan by på mye komfort. Se på hvordan designere av fritidsbåter klarer dette, sier Lind.

–Når nye fjerntog skulle bestilles, var det mange ønsker og hensyn å ta. Sammen med Jernbanedirektoratet har vi endt opp med at det er viktigere å bruke begrensede kvadratmetere på toget til få flere sovekupeer, svarer Svenkerud Førner på utspillet fra Lind.

Og nettopp sovemulighetene er gitt stor prioritet i de nye togene. Det blir to- og firesengs sovekupeer, som på dagtid kan gjøres om til vanlige sittekupeer. Sittekupeer som også kan egne seg som kontor og mini møterom ifølge Norske Tog. Og når vi er inne på det å bli lagt mer til, så blir også de nye sovestolene omtalt i internasjonale medier som en nyvinning.

Mye bagasje er en av konkurransefordelene togkunder har sammenlignet med flypassasjerer. Derfor er det laget god plas til både vanlig bagasje, men også spesialbagasje i de nye fjerntogene. Illustrasjon NorsakeTog/Stadler
Senior prosjektansvarlig i Norske Tog for den nye fjerntogstandarden i Norge, Sille Svenkerud Førner. Foto: Frode Pedersen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer