Med Brio-tog på seminarbordet og 50 inviterte deltagere ønsker Go-Ahead sammen med Bane NOR å teste ut en mer leken tilnærming til neste års ruteplaner for Sørlandsbanen. Ja du leste riktig!
Målet med gjennomgangen er er ifølge arrangøren og sammen finne løsninger som kan gi flere punktlige tog. Prosjektet er en forberedelse til ruteplanfremleggingen som kommer i desember. Dette er likt for alle togselskapene i Norge. Men om Vy og SJ Norge bruker den samme perioden er foreløpig ukjent for Tog24.no. Det skorter i hvert fall ikke på kreativiteten.
–Workshopen er ett av flere tiltak som må gjøres å forbedre punktligheten på Sørlandsbanen. Alle aktørene samarbeider kontinuerlig, men har aldri gjennomført en slik workshop tidligere. Om dette blir en suksess, er dette en øvelse vi håper å kunne gjenta flere ganger, forklarer sjefen for Go-Ahead, Emil Eike.
Det er en kjensgjerning at Go-Ahead sliter med mange utfordringer på flere av sine banestrekninger. Målet har hele tiden vært at 9 av 10 tog skal være i rute. Det er flere årsaker til den sviktende punktligheten mener Eike i Go-Ahead. Både slitt infrastruktur og stort vedlikeholdsetterslep, og stadig flere tog på skinnene spiller inn. Togsettene fungerer ikke som de skal, og dermed blir tog forsinket og togene forsinker hverandre.
Dette er første gang så mange jernbaneaktører samles til en modellbordøvelse, og for at alvoret tross alt ligger til grunn for denne noe spesielle øvelsen så hadde man fått statssekretær Cecilie Knibe Kroglund fra samferdselsdepartementet til å sende første Brio-tog ut på sporet mot sør.
–Jeg er veldig glad for at Go-Ahead kom med initiativet, og at alle aktørene har takket ja til å delta. Jeg håper dagen kan bidra til bedre samspill og forståelse for hverandres behov, uttaler statssekretæren i en pressemelding fra Go-Ahead.
Gigantisk modellbord
På modellbordet vises hele Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Aktørene skal diskutere avhengigheter mellom hverandre, og på den måten bedre samhandlingen, og forståelsen av hvordan de påvirker hverandre, og trafikken. I løpet av workshopen tar deltakerne for seg et helt vanlig driftsdøgn. Togene stilles opp ved sine utgangspunkt, og banen gjennomgås i tre-timers bolker gjennom døgnet.
–Vi tror at å samle alle til denne øvelsen kan gi gode innspill til hvordan vi kan løse trafikkbildet bedre på Sørlandsbanen. Vi har ikke gjort dette før, og det er vanskelig å anslå hva som blir resultatet av øvelsen. Men vi har mange gjensidige avhengigheter som denne dagen helt sikkert kan hjelpe oss med å finne bedre løsninger på, forklarer direktør for Marked og persontrafikk i Bane NOR, Terje Myrland.
Tog24 var ikke til stede under selve øvelsen, men vi har i etterkant fått informasjon om gjennomføringen. På det enorme bordet i møtelokalene var det lagt frem en nedskalert men troverdig utskrift av rute med stoppene avmerket. Brio-togene stod klare til avgang, og det fantes nok «å leke med». Ifølge Go-Ahead gjennomførte man ofte denne typen modellgjennomgang, men ikke med så mange involverte som skulle gi sine innspill for at Sørlandsbanen skulle bli mer punktlig.