Landet delt i to og Hans fortsetter sine herjinger. Forsatt usikkert når togene mellom de store byene kan begynne og gå igjen.

Hans fortsetter å herje. Flere banestrekninger forblir stengt, og det er fortsatt uklart når mange av de viktigste norske banestrekningene igjen kan åpne for trafikk.

Dette berører i særlig grad trafikken mellom de store byene som Trondheim-Oslo og Bergen-Oslo. Når det gjelder Dovrebanen så står blant annet hele Otta sentrum under vann. Det samme gjelder store deler av Hallingdalen hvor Bergenstoget må passere. Bane NOR sitt bilde fra strekningen Roa-Hønefoss, som er en tilførselslinje til Bergensbanen, viser meget tydelig hvordan vannet har herjet med skinnegangen.

­–SJ Norge kjenner på et stort ansvar for å få kundene frem til sine reisemål samtidig som vi har stor respekt for de ekstreme værforholdene vi står oppe i og konsekvensene av disse.  Vi er klare til å kjøre tog så snart dette er trygt igjen, og inntil da vurderer vi fortløpende å sette opp busser dersom og når dette viser seg forsvarlig. Rørosbanen er fremdeles stengt, men Bane NOR melder at det er mulighet for at den åpnes helt eller delvis for togtrafikk i morgen torsdag. Vi oppfordrer alle til å følge med på våre hjemmesider sj.no der vi oppdaterer informasjon om dette fortløpende, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ Norge Steinar Olsen. 

Av hensyn til sikkerheten har Bane NOR innført rød beredskap på flere strekninger grunnet ekstremværet. Det betyr at strekningene er stengt for togtrafikk.

Sånn så det ut på Gardermobanen tirsdag morge. Nå avventer Bane NOR at vannet skal forsvinne og at man kan begynne arbeidet med å sikre eventuelle skader som har oppstått. Foto: Tormod Bergerud, Bane NOR

Dette gjelder følgende baner:

  • Gardermobanen og Hovedbanen:
    Stengt mellom Lillestrøm og Eidsvoll grunnet bl.a. overvann ved Leirsund. Varighet er usikker.
    Ny oppdatering: onsdag 9. august kl. 18:00.
  • Dovrebanen:
    Stengt på strekningen Eidsvoll-Lillehammer-Støren. 
    Ny oppdatering: torsdag 10. august kl. 00.00
  • Rørosbanen:
    Stengt på strekningen Hamar-Støren
    Ny oppdatering: onsdag 9. august kl. 21:00.
  • Raumabanen:
    Stengt på strekningen Dombås-Åndalsnes.
    Ny oppdatering: torsdag 10. august kl. 10.00
  • Bergensbanen:
    Stengt på strekningen mellom Finse og Hønefoss.
    Lokaltrafikken Bergen-Voss-Myrdal kjører.
    Ny oppdatering: torsdag 10. august kl. 10:00.
  • Kongsvingerbanen:
    Ingen persontog mellom Lillestrøm og Kongsvinger. Noen godstog framføres med sterkt redusert hastighet.
    Ny oppdatering: onsdag 9. august kl. 18:00.
  • Gjøvikbanen:
    Stengt mellom Oslo S og Gjøvik grunnet flom og planlagt arbeid t.o.m. søndag 20. august.
Her har flommen vasket ut hele underlaget for skinnene mellom Roa og Hønefoss som er en tilførselslinje på Bergensbanen Foto: Per Edvind Fjeldbu, Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Nytt nettverk skal samle kunnskap om vedlikehold på jernbanen

 I forrige uke ble et nytt innovasjonsnettverk startet i regi av Jernbanedirektoratet. Nettverket skal fokusere på innovativt vedlikehold, og er åpent for personer som kan bidra tverrfaglig med nye tanker og innspill om bedring av tog og infrastruktur. Målet med arbeidet er ganske klart. Å øke innovasjon og teknologiutvikling på jernbanen ved å bygge relasjoner, […]

Les mer

Brygger opp til bråk om nye tog til Rørosbanen

Makan til arroganse mener FrP`s Tor Andre` Johnsen om svaret Jernbanedirektoratet har gitt til NRK etter at et enstemmig storting vedtok at det snarest mulig skulle kjøpes fire nye tog til Rørosbanen. Nå sier altså Jernbanedirektoratet at dette ikke kan skaffes før om syv år. Sånt blir det bråk av. –Nå har vi et enstemmig […]

Les mer

Svenskene med store ambisjoner i ny rapport – Jernbanedirektører følger opp med å si at «Sånn løfter vi jernbanen på under 10 år»

Det foregår en intens debatt i Sverige rundt det store «Jernbaneløftet». Initiativetet «Omtag Svensk Järnväg» la denne uken frem en rapport som blant annet kom med konkrete forslag for hvordan den svenske jernbanen kunne optimaliseres på bare 10 år. Direktørene i henholdsvis SJ AB og Green Cargo følger opp med full støtte til forslagene i […]

Les mer