Landet delt i to og Hans fortsetter sine herjinger. Forsatt usikkert når togene mellom de store byene kan begynne og gå igjen.

Hans fortsetter å herje. Flere banestrekninger forblir stengt, og det er fortsatt uklart når mange av de viktigste norske banestrekningene igjen kan åpne for trafikk.

Dette berører i særlig grad trafikken mellom de store byene som Trondheim-Oslo og Bergen-Oslo. Når det gjelder Dovrebanen så står blant annet hele Otta sentrum under vann. Det samme gjelder store deler av Hallingdalen hvor Bergenstoget må passere. Bane NOR sitt bilde fra strekningen Roa-Hønefoss, som er en tilførselslinje til Bergensbanen, viser meget tydelig hvordan vannet har herjet med skinnegangen.

­–SJ Norge kjenner på et stort ansvar for å få kundene frem til sine reisemål samtidig som vi har stor respekt for de ekstreme værforholdene vi står oppe i og konsekvensene av disse.  Vi er klare til å kjøre tog så snart dette er trygt igjen, og inntil da vurderer vi fortløpende å sette opp busser dersom og når dette viser seg forsvarlig. Rørosbanen er fremdeles stengt, men Bane NOR melder at det er mulighet for at den åpnes helt eller delvis for togtrafikk i morgen torsdag. Vi oppfordrer alle til å følge med på våre hjemmesider sj.no der vi oppdaterer informasjon om dette fortløpende, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ Norge Steinar Olsen. 

Av hensyn til sikkerheten har Bane NOR innført rød beredskap på flere strekninger grunnet ekstremværet. Det betyr at strekningene er stengt for togtrafikk.

Sånn så det ut på Gardermobanen tirsdag morge. Nå avventer Bane NOR at vannet skal forsvinne og at man kan begynne arbeidet med å sikre eventuelle skader som har oppstått. Foto: Tormod Bergerud, Bane NOR

Dette gjelder følgende baner:

  • Gardermobanen og Hovedbanen:
    Stengt mellom Lillestrøm og Eidsvoll grunnet bl.a. overvann ved Leirsund. Varighet er usikker.
    Ny oppdatering: onsdag 9. august kl. 18:00.
  • Dovrebanen:
    Stengt på strekningen Eidsvoll-Lillehammer-Støren. 
    Ny oppdatering: torsdag 10. august kl. 00.00
  • Rørosbanen:
    Stengt på strekningen Hamar-Støren
    Ny oppdatering: onsdag 9. august kl. 21:00.
  • Raumabanen:
    Stengt på strekningen Dombås-Åndalsnes.
    Ny oppdatering: torsdag 10. august kl. 10.00
  • Bergensbanen:
    Stengt på strekningen mellom Finse og Hønefoss.
    Lokaltrafikken Bergen-Voss-Myrdal kjører.
    Ny oppdatering: torsdag 10. august kl. 10:00.
  • Kongsvingerbanen:
    Ingen persontog mellom Lillestrøm og Kongsvinger. Noen godstog framføres med sterkt redusert hastighet.
    Ny oppdatering: onsdag 9. august kl. 18:00.
  • Gjøvikbanen:
    Stengt mellom Oslo S og Gjøvik grunnet flom og planlagt arbeid t.o.m. søndag 20. august.
Her har flommen vasket ut hele underlaget for skinnene mellom Roa og Hønefoss som er en tilførselslinje på Bergensbanen Foto: Per Edvind Fjeldbu, Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Lover «Togprat 2024» med høy aktualitet

«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å […]

Les mer

Ny EU-studie viser store fordeler med konkurranseutsetning på jernbanen

En studie fra EU-kommisjonen konkluderer med at det ligger store gevinster i å konkurranseutsette sektoren. Konkurranse gir totalt sett lavere priser, bedre service og kvalitet med stort kundefokus, lavere kostnader, større fleksibilitet og bedre frekvens. For få år siden valgte Norge og konkurranseutsette flere av sine jernbanestrekninger. Dette førte til at vi fikk både private […]

Les mer

Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser. –Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi […]

Les mer