La privatflyene stå, ta heller toget til Sveits!

–Toget er en liten verden som beveger seg gjennom en større verden.

 Elisha Cooper

En litt annerledes reisereportasje av Frode Pedersen

Sjanse

Røkke flyttet til Sveits. Ingen nyhet. Tok han toget? Nei, eller vet ikke. Hvis han og resten av flyttelassene fra velferdsstaten hadde tatt bærekraftbegrepet på alvor, hadde de nok latt Gulfstreams og Boeingmaskiner stått hjemme. Tok de heller skinnene fatt til det vakre tog-landet Sveits, kunne de i tillegg smykket seg med tittelen «bærekraftambassadør». Litt bedre enn å være «jaget offer». Kanskje noe å tenke på for omdømmepolitiet i store norske selskaper før neste flyktning slippes løs på avisenes lesere.

Et lite forslag til en alternativ reiserute for de bedrestilte på vei til Sveits. Her vestkanten sett fra østkanten. Foto: Frode Pedersen

Kjapp innføring i skattesystemet i Sveits: https://www.eda.admin.ch/aboutswitzerland/en/home/wirtschaft/uebersicht/steuerwesen.html

I stedet for å være ironisk og storkjeftet, skal jeg heller hjelpe til med litt informasjon. Eller for å si det sånn, bidra med noen tips om en mer bærekraftig flyktningerute enn den som går via Gardermoens VIP-terminal. Du må gjerne ta turen på første klasse der det er tilgjengelig med tog. Det gir mer plass til refleksjon om ego og anger. For det er absolutt lov og sette seg på samme tog tilbake, og vi nordmenn er et tilgivende folkeslag.

Oslo S – skal du kjøpe?

Oslo S, til salgs i Monopol, men bare der. Foto: Frode Pedersen

Gå på Gøteborg- eller Stockholmstoget på Oslo S. Et fantastisk maskineri med flere tusen elektriske hester til rådighet, og som får Ferrari-hingstene til å ligne slappe kopier på falmet gul bakgrunn. Ikke forvent alt for storslagen service og luksus. Du befinner deg fortsatt innenfor grensene av sosialdemokratiske velferdsstater. Det kan raskt kompenseres med et besøk på en av de svenske metropolenes mange stasjons-nære spisesteder. Du ankommer jo tross alt et sentrum, og ikke en perifer flyplass.

Herfra kan du lett navigere deg videre. SJ eller Snälltåget, eller Deutsche Bahn. På Snälltåget (privateid, Transdev SA) har de en egen «Krog» som serverer mat komponert av den svensk/libanesiske TV-kokken Tareq Taylor. Snälltåget har bygd sin annerkjennelse på å utvikle natt-tog konseptet. Ha en fin natt på vei mot Europa, -and your final destination Switzerland.

https://www.snalltaget.se/en/the-pub

Rykk frem til start

Nå står du med Louis Vuittons veskene i byen som blant nordmenn er mer kjent for sin Reperbahn enn sin hauptbahn. Tidligere kalt «Syndens pøl» i Hamburg. Du er i Europa. Vi har sjekket for dere, det finnes 24 avganger per dag fra Hamburg til Zürich. Vi søkte selvsagt bare på enveis billetter siden dette er det mest aktuelle for folk som flykter fra et sted de ikke liker, eller vil tilbake til. Prisen på denne etappen begynner på cirka 1300 kroner. Det er ikke på første klasse, men du er på vei mot målet. Totalt på den cirka 33 timer lange turen har vi regnet oss frem til at grunnprisen blir cirka 3300 kroner. Måltider av ymse kvalitet, og et folkehav av opplevelser kommer da som en bonus. Anbefaler også løssittende klær, ikke for lyse, det er lett å søle litt på en så lang tur. Alternativt kjøre en litt sånn klatrerstil, Bergans ultralette Helium V5, ATG (Wrangler) bukser, og en Devold Breeze ull t-skjorte. Da ankommer du fjell-landet passe anonymt.

Velger du ICE togene fra Hamburg til Zürich, kan du til og med være heldig å få en egen kupé med mulighet for personlig service og servering av drinker og snacks (mot et lite tillegg). Du kan selvsagt velge stillesone om du må sitte i åpen løsning, da unngår du bermen som alltid plaprer om unødvendigheter og ikke bussines. Med barnebarna der hjemmefor eksempel. Du er garantert skinnseter, og hvis du må ta en stopp, eller skifte av tog, får du automatisk adgang til Deutsche Bahns utmerkede lounger (Statlig eid, men dog). Det er bare å be den personlige assistenten, eller, det heter vel kanskje fortsatt sekretær i noen kretser, om å sjekke nærmere.

Følgende lenke kan være til hjelp:

https://www.raileurope.com/en/destinations/hamburg-zurich-train

Prøv lykken

Sveits er fantastisk på så mange måter. Lav skatt, høye fjell! Enorm natur og vakre byer. Men Sveits er først og fremst et av verdens mest spektakulære togland. Her kan du få med deg noen av Europas mest frydefulle skinnegående opplevelser. Spiraltunellene langs Gotthard forbindelsen mellom Zürich og Lugano (fikk du med deg det Røkke, Lugano).  Ble for så vidt erstattet av verdens lengste tunell i 2016, mer om det senere. Eller Isbrespotting med «The Glacier Express». Dalsidene, bratt opp og stupbratt ned. Eller Europas høyeste togstasjon – Jungfrau på 3500 meter.

Og Røkke visste nok helt sikkert hva han gjorde da han valgte Lugano som nytt hjem. Byen er egentlig et stykke Italia, og ligger ved Lugano-sjøen. Med palmekledde avenyer og azurfarget vann, får man raskt litt sånn Middelhavsvibber. Lugano-sjøen er faktisk delt i to mellom Sveits og Italia. Så hit kan man lett ta toget, nyte sin espresso under palmene, borde sin Riva i Lugano og spise middag i idyllsike Cressogno i Italia. Raskeste rute tar faktisk bare en time og femti minutter mellom Zürich og Lugano.

Gotthard-Basel tunellen er verdens lengste jernbanetunnel og ble åpnet i 2016. Med alle sideganger og sidespor er den på totalt 153 kilometer. Tunellen tok 17 år å bygge, og hadde en kostnad på 100 milliarder norske kroner. Den skal frakte gods tilsvarende 1 million vogntog på vei i året. Ikke det at denne togturen gir deg de største utsiktsopplevelsene, men det sier noe om Sveits satsing på tog. Og for de som ønsker å bosette seg i Lugano, går det nå mye raskere å komme seg mellom den europeiske huben Zürich, og resten av Sveits.

PS! En av verdens største flyplasser, Schipol i Holland, har tidligere denne måneden meldt at de vurderer å nekte privatfly å lande på grunn av miljøbelastningene.

Med litt avsluttende fun-fact for flyktninger, står det bare igjen å ønske Bon Voyage som det heter på et av de fire språkene som snakkes i Sveits.

https://www.motor.no/reise/motors-reiseklubb-sveits-fantastisk-reise-med-tog/238885

https://www.reisemedtog.no/sveits.php

SJ oppfordret tidligere i vinter alle reisende med fly til og fra Trondheim om heller å ta toget. Foto: SJ promoteringsfilm

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer