Kvinner får egen jernbaneplattform og pris

Ifølge EU-kommisjonen for transport så sier de at kvinner utgjør over 50 prosent av dagens togpassasjerer, mens de samtidig utgjør bare 20 prosent av arbeidsstyrken som jobber innenfor jernbanesektoren. Dette ønsker de å gjøre noe med. Derfor har de skapt en egen plattform som skal jobbe for økt rekruttering, og i den forbindelse skal kvinnene som er i bransjen hedres. Har du forslag send det inn til Women in Rail Award 2024.

Initiativtagerne er mange, men ledet av European Rail Joint Undertaking (EU-rail), som er en overbygning av flere nasjonale og internasjonale bransjeorganisasjoner. Årsaken til initiativet beskrives slik. «Prisene skal være med å fremme rettferdighet, mangfold og likhet, og feire fremragende og inspirerende kvinner og deres prestasjoner i jernbanesektoren».

Prisen er delt inn i tre kategorier og i statuttene til prisen heter det at prisen skal være med å anerkjenne arbeidet til en kvinne eller en gruppe mennesker ledet av en kvinne som har demonstrert prestasjoner som bringer EUs jernbanesektor fremover. Hun skal ha bidratt til å overvinne hindringer for andre kvinner for å trives i jernbanesektoren, eller i et selskap knyttet opp mot sektoren eller i en organisasjon hvor de kan vise til fremragende innsats i denne forbindelse.

Kategoriene:

De som gikk den ekstra mila: Anerkjenner et europeisk selskap i jernbanesektoren som har gjort en ekstra mil for å gjøre kjønnsbalanse til en toppprioritet og har fullt ut integrert det i sine daglige beslutninger og DNA.

Ledelse og mentorvirksomhet: anerkjenner en kvinne som har vist eksepsjonelt lederskap og veiledning gjennom konkrete handlinger, og hjelper kvinner til å ha en positiv innvirkning i den europeiske jernbanesektoren.

Forsknings og innovasjon: anerkjenner en kvinne som har vist fremragende arbeid gjennom forskning og innovasjon som bidrar til å øke jernbanens attraktivitet og/eller konkurranseevne.

Her kan du nominere frem til midnatt 31.mai

https://transport.ec.europa.eu/news-events/main-events/women-rail-awards-2024/how-apply_en

Hva er det de snakker om – eksempel til etterfølgelse

Dette skrev tog24 for ett år siden. Faktisk på kvinnedagen i 2023. De kalles dronningene av jernbanen, selv kaller de seg «lokførartvillingane». De er søstre med utpreget sporsans og felles interesse for alt som veier hundrevis av tonn. De er dronninger av høye fjell, lange slakke kurver, dalsider opp og ned, og har verdens beste kontorutsikt. De er rett og slett Gudrun og Haldis Folkedal, lokførertvillingene.

Rikskjendiser, men også influencere på sin måte. De tør der andre tier og mange i bransjen har nok lagt fa seg noen gloser om hva de synes om de frittalende kvinnene som inntil nylig begge kjørte persontog på Bergensbanen.

Nå har Gudrun kastet seg på godstrafikk fordi hun ønsket nye utfordringer. Så nå sitter tvillingene i hver sin bransje og kan få brukt stemmen sin i full bredde som fagfolk og lokførere med lang erfaring. For utfordringene er forskjellige i person- og godstransport. Gods betyr mer nattkjøring, lengre tog, mer vekt, og færre folk man omgås i jobben. En utfordring i seg selv for Gudrun, som sammen med søsteren liker å møte folk.

Det skulle gå et stykke tid ja

At vi skriver om dette temaet i 2024 er ganske spesielt. Men når vi samtidig graver litt i historien, så kommer vi ikke unna at der tunge spor har blitt lagt, og mye jern skal flyttes, ja så har jobbene tradisjonelt sett vært preget av mange menn. Ikke før i 1977 fikk Norge sin første kvinnelige lokføreraspirant. Det skjedde 16 år etter at Ingrid Bjerkås ble ordinert som landets første kvinnelige prest, og ordineringen skjedde der mye av jernbanens historiske hjerte ligger, i Hamar.

Følgende er skrevet ned om da Norge fikk sin første lokføreraspirant. Ført i penn av pensjonert lokfører Olaf Ingebretsen i Norsk lokomotivførerforbunds blad.

«I 1977 begynte den første kvinnelige lokføreraspirant (Hun het Kari-Sofie Jenssen red. anm.). Dette gikk heller ikke upåaktet hen. Meningene var sterke både i administrasjonen og blant lokomotivpersonalet. Uviljen var ikke alltid like klart tilkjennegitt, det var når alt kom til alt snakk om holdninger. Av den grunn var det ikke tilstrekkelig å endre bestemmelsene, holdningene måtte endres. De kvinnelige aspiranter måtte være med å bryte ned barrierene ute på arbeidsplassen, og det var sikkert ingen lett oppgave».

Her kan du lese et intervju med Norges første kvinnelige lokfører

https://frifagbevegelse.no/njfmagasinet/karisofie-var-norges-forste-kvinnelige-lokforer–jeg-var-20-ar-og-grat-omtrent-annenhver-dag-de-forste-arene-6.469.713010.75a9d040da

Vi kan jo bare tenke oss at det har blitt noen ekstra mil på norske jenter i jernbaneuniformer. Det ser heldigvis litt annerledes ut i dag. I Norge utgjør kvinnelige lokførere cirka 10 prosent av arbeidstokken, og det jobbes hardt fra utdanningsinstitusjonene med nyrekruttering. Det samme skjer innenfor andre bransjerelaterte fagfelt. Og bare for et par uker siden skrev tog24 at det var rekordmange søkere til jernbaneskolen. Her blir det også stadig flere jenter som velger yrker relatert til linjejobbing.

De sitter forran i toget, de brøyter vei og de forteller andre om det. De stolte lokfrøertvillingene Haldis og Gudrun har daglig ansvar for tusenvis av tonn gods og hundrevis av passasjerer. Foto: Privat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Lover «Togprat 2024» med høy aktualitet

«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å […]

Les mer

Ny EU-studie viser store fordeler med konkurranseutsetning på jernbanen

En studie fra EU-kommisjonen konkluderer med at det ligger store gevinster i å konkurranseutsette sektoren. Konkurranse gir totalt sett lavere priser, bedre service og kvalitet med stort kundefokus, lavere kostnader, større fleksibilitet og bedre frekvens. For få år siden valgte Norge og konkurranseutsette flere av sine jernbanestrekninger. Dette førte til at vi fikk både private […]

Les mer

Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser. –Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi […]

Les mer