Meråkerbanen har vært stengt siden 2. mars. Bane NOR fryktet da at store mengder nedbør skulle gjøre skade på masser under og ved sidene av sporet skulle føre til skader på infrastruktur. Jobben med sikring av masser er ferdig i dag 10. april, men på grunn av annen type vedlikehold av strekningen har Bane NOR i forståelse med SJ valgt å holde strekningen stengt i første omgang frem til juni. Samme strekning hadde da vært stengt fra august i fjor frem til 1. februar i år på grunn av jobben med å elektrifisere Meråkerbanen.
Togkundene må derfor belage seg på fortsatt tog for buss i hele perioden mellom Trondheim og Storlien på svensk side. Togkundene på denne viktige togforbindelsen mellom Norge og Sverige måtte også fra i fjor sommer og frem til 1. februar i år, finne seg i mye buss for tog. Den gang handlet det om rigging av elektrisk infrastruktur i forbindelse med at Meråkerbanen skal få helelektrisk drift.
Skal sikre terreng
Siden stengingen 2. mars har det foregått arbeid med å rense og sikre sideterrenget i området, i tillegg til bytte og etablering av stikkrenner for å minske risikoen for utgraving under sporet ved store nedbørsmengder. Normal togtrafikk er forventet og gjenopptas i starten av juni. Det mest nødvendige arbeidet er ferdig i dag 10. April.
–Meråkerbanen er en utsatt strekning med stedvis bratt sideterreng, og det er et krevende arbeid. Vi beklager ulempen for passasjerene, men vi utnytter perioden det ikke går tog til å fortsette sikringsarbeid og annet vedlikehold, sier strekningssjef Elling Halseide i Bane NOR.

Velger buss isteden for saktekjøring
Det ville fortsatt vært behov for saktekjøring på deler av strekningen mens Bane NOR forsetter arbeidet med rassikring. Saktekjøringen vil gi forsinkelser som skaper problemer for videre korrespondanse og togbytte på Storlien. Derfor har Bane NOR og SJ, som kjører togene på Meråkerbanen, vurdert at den beste løsningen vil være å opprettholde busstilbudet, så lenge det foregår vedlikehold på linjen.
–Vi er opptatt av at våre kunder skal føle seg godt ivaretatt. Med saktekjøring og fare for store forsinkelser, vil buss være det beste for våre kunder fram til Bane NOR er ferdig med arbeidet på banen. Vi beklager ulempene dette måtte ha for kundene, sier Randi Ness, direktør for kommunikasjon og marked i SJ Norge i en melding lagt ut på Bane NOR´s sider.
En viktig forbindelse mellom to land
Strekningen er en av de viktige aksene mellom Sverige og Norge, og som nå utredes i forbindelse med den militære situasjonen som har oppstått i og med at Sverige er blitt et NATO-land. Trøndelag har i mange tiår spilt en viktig rolle som sted for forhåndslagring av NATO-materiell, og de korte avstandene mellom havner i Trøndelag og inn til NATO-landet Sverige er som kjent kort. Derfor spiller Meråkerbanen en viktig rolle i det militærstrategiske samarbeidet som nå er påbegynt.
