
Norske tog varslet i går at det ikke kan skaffes egnede lokomotiver til Nordlandsbanen via det offentlige anskaffelsessystemet. Kun en tilbyder meldte seg, men dette var ikke egnet for bruk på Nordlandsbanen. Nå må Norske tog, ut på det åpne markedet for å skaffe tog. Det krevde både operatør og lokalpolitikere fra hele Nordland under et oppvaskmøte mellom partene fredag.
Det ble i dag holdt et krisemøte i regi av Norske tog, etter at de i morges gikk ut med en pressemelding om at det ikke lit seg gjøre å skaffe egnede erstatningslokomotiver for de som mangler på Nordlandsbanen. De har frem til nå vært bundet til å bruke regelverket som påbyr dem å følge statens anskaffelsesregler med anbud ut i markedet. Dette har altså ikke fungert.
Ut fra det Tog24 erfarer, ble det sagt klart ifra både fra SJ Norge, som opplever krise både sørover og nordover om dagen, og lokalpolitikere fra Nordland om at situasjonen er uholdbar og at man må ta i bruk retten til å starte jobben med å gå direkte på eventuelle tilbydere av tog rundt i hele Europa.
–Hva var hensikten med dagens møte om togsituasjonen på Nordlandsbanen, jeg går ut ifra at det handlet om mer enn at det offentlige anskaffelsessystemet (DOFFIN) ikke fungerte, og at dere nå står på stedet hvil?
–Norske tog og SJ møtte i dag Polarsirkelrådet, Salten Regionråd og Helgelandsrådet for å gi en oppdatering om materiellsituasjonen på Nordlandsbanen og svare på spørsmål. Vi informerte om at anbudsrunden dessverre ikke resulterte i tilbud på lokomotiv som var klare for trafikk i Norge, og at konkurransen derfor måtte avsluttes. Vi delte også informasjon om hvordan vi arbeider videre med å skaffe lokomotiv til Nordlandsbanen, sier Kjell Arthur Abrahamsen, materielldirektør i Norske tog til Tog24 etter møtet.

Foto: Jernbanedirektoratet
Hva gjør Norske tog nå for å skaffe tog så raskt som mulig. Dere er jo bundet av avtaler med blant andre operatørene som igjen har kundeforpliktelser og forventninger om stabile transportleveranser fra lokalpolitikerne?
–Vi deler utålmodigheten etter å bedre materiellsituasjonen på Nordlandsbanen. Norske tog vil i samarbeid med SJ nå gå videre med å undersøke alle muligheter for å leie inn lokomotiv. Vi går nå i direkte dialog med flere leverandører for å undersøke muligheten for leie av lokomotiv, noe selskapet har mulighet til etter en avlyst konkurranse. Leverandøren som ikke leverte tilbud i konkurransen i henhold til kravene som var stilt, vil også bli kontaktet for å se om de kan levere som forespurt, sier materielldirektøren.
Ifølge Norske tog så er det få lokomotiver i markedet, og det er ofte gamle lokomotiver eller lok som er brukt til godstog og ikke persontog. Det er flere utfordringer med gamle lokomotiv som må bygges om. Ombygginger av lokomotiver kan medføre en generell godkjenningsprosess hos Statens Jernbanetilsyn/ERA etter ombygging, testing og leveranse av dokumentasjon. Det er usikkert om dette vil la seg ordne i løpet av 2025.
–Vi har ikke gitt opp håpet om å finne en løsning. Men dersom det fremdeles, etter tre runder med forespørsler i markedet, ikke kan skaffes lokomotiv, må det undersøkes om det er andre alternative løsninger, forklarer Abrahamsen
–Vi har oppfattet det slik etter å ha tatt kontakt med deltagere på møtet om at det er signert en taushetserklæring, noe de er lojale mot, hvorfor det?
–Deltakerne i dagens møte signerte ikke en taushetserklæring. Representantene som har deltatt i anskaffelsesprosessen har signert en taushetserklæring, noe som er standard prosedyre. Dette sikrer at sensitiv informasjon om tilbudene og leverandørene håndteres konfidensielt i tråd med gjeldende regelverk og konkurransehensyn, sier Abrahamsen