Kraftig passasjervekst for jernbanen, nesten 12 millioner flere tok toget i 2023 enn året før

Antallet passasjerer som i fjor gikk på toget økte med nesten 12 millioner. Fra 66, 5 millioner passasjerer til 78,2 millioner. Tallet utgjør en kraftig økning, og ble offentligjort i dag tidlig av Statistisk Sentralbyrå.   

Årets tall viser dermed en oppgang på nesten 20 prosent, og passasjerantallet nærmer seg nå tallene slik de var før pandemien. I rekordåret 2019 tok 80,4 millioner mennesker toget. At vi er tilbake på dette nivået kommer til tross for store utfordringer med mye uvær som påvirket trafikken på flere av landets togstrekninger i lang tid. Men det er på sentrale Østlandet og rundt Oslo at de store trafikktallene slår inn.

Vy med ny rekord

Vy meldte allerede i forrige uke at de hadde en formidabel oppgang i antallet reisende med en økning på 19 prosent, eller en vekst på ni millioner somløste billett fra 2022 til 2023. Ifølge Vy`s pressemelding tilsvarer veksten i miljøvennlige togreiser cirka 1.8 millioner fulle biler og mange mil med kø.

–Hver tur teller, og jeg er utrolig glad for å se at så mange velger toget når de skal reise i jobb-, ferie- og fritidssammenheng. At omtrent alle linjer på Østlandet, både lokaltog og regiontog, vokser og er så godt som tilbake på nivået vi var på før pandemien, betyr at folk verdsetter å reise effektivt og miljøvennlig. Tusen takk til alle dere som tok toget i 2023, sier Erik Røhne, konserndirektør for Vy Tog.

De to linjene med størst vekst hos VY var L2 Stabekk – Ski med en økning på hele 40 prosent flere passasjerer. Det er også interessant at flere bruker toget mot utlandet og Gøteborg.  for på RE20 som går fra Halden og videre til Gøteborg meldes det om en trafikkvekst på 23 prosent.

Vy opplevde kraftig trafikkvekst tross uvær og tunnellproblemer. Foto: Frode Pedersen tog24

Flere tall og fakta om jernbanen her:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer