kraftig oppgang i rapporterte hendelser og ulykker på jernbanen fra 2022 til 2023

Denne uken kom sikkerhetsrapporten fra Jernbanetilsynet som konkluderer med en oppgang på hele 11 prosent på det som tilsynet kaller «uønskede hendelser» på jernbane fra 2022 til 2023. Dette inkluderer alle type hendelser, og prosenttallet for alvorligere ulykker isolert sett er nesten en dobling. Så mange som fire personer døde i forbindelse med passering av planoverganger.

Rapporten bygger på 41 000 innrapporterte hendelser totalt, men etter at dobbeltrapportering dyrepåkjørsler og sansynlige selvmord var tatt ut stod man igjen med 26793 hendelser. Disse er så fordelt og kategorisert i jernbaneulykker, alvorlige jernbanehendelser og jernbanehendelser. Rapporten skulle være klar i juni, men av forskjellige årsaker kommer den først denne uken.

I 2022 hadde Statens Jernbanetilsyn registrert 23144 hendelser og ulykker, dette tallet var steget til 26793 i 2023. Mens det som defineres som alvorlige ulykker steg fra 28 til 49. Dette handler ikke nødvendigvis om ulykker med personskade, men at for eksempel en kjøreledning har falt ned og skaper store problemer for all trafikk i den perioden det tar å sette dette i stand. Altså «ulykken» får alvorlige konsekvenser for veldig mange. Både kunder og de som skal reparere infrastruktur.

Planovergangene en dødsfelle

I 2023 var det 4 drepte som følge av planovergansulykker på jernbanen. 1 ansatt ble alvorlig skadd i forbindelse med skifting, og 1 passasjer ble alvorlig skadd i forbindelse med av- og påstigning. For T-bane/sporvogn/trikk var det 2 ulykker med personskader der 1 omkom, og 1 ble alvorlig skadet som følge av ulykkene. 1 ulykke var sammenstøt mellom jernbanekjøretøy og person, og den andre var mellom jernbanekjøretøy og et kjøretøy.

Tog er den definitivt største bidragsyteren ut fra kjørte kilometer i denne rapporten. De står for 60 prosent av utkjørt distanse. Det er viktig å presisere at rapporten omfatter fire typer skinnegående «kjøretøy». Persontog, godstog, arbeidstog og T-bane/sporvogn.

Rapporteringen knyttes først og fremst til tekniske forhold

Regelverket for rapportering av uønskede hendelser i Norge krever at alle alvorlige jernbanehendelser og jernbaneulykker rapporteres til SJT og Statens havarikommisjon (SHK) innen 72 timer. Alle andre uønskede hendelser som påvirker jernbanesikkerheten, også kalt jernbanehendelser, skal rapporteres til SJT innen åtte dager. Tallene i grafene som brukes i denne saken er korrigert for dobbeltrapportering og selvmord.

Økningen i rapportering for jernbanehendelser, skyldes i all hovedsak tekniske forhold som er vurdert å ha betydning for sikkerheten. Det er virksomheten som har gjort endringer i rapporteringen, fordi de har en bedre oversikt og forståelse av risikoforholdet.

Tallene som er rapportert inn, inneholder i følge Jernbanetilsynet en «antatt» årsak til ulykkene. SJT har ikke spesifikke årsaker til alle ulykkene. Ved utarbeidelse av rapporten har de heller ikke mottatt resultater av granskinger etter ulykkene som kunne vært med på å gi et klarere bilde.

Planovergangen i Tynset sentrum er et eksempel på et sted hvor lokførerne må være enormt forsiktige og oppmerksomme. Vi har selv sittet i førerhuset sammen med lokfører flere ganger under passering her. Lav fart kombinert med et skjerpet blikk må til.
Foto: Frode Pedersen Tog24.no

Du kan lese mer fra rapporten her:

https://www.sjt.no/jernbane/statistikk-jernbane/sikkerhetsrapporter-jernbane/sikkerhetsrapport-for-jernbane-2023

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer