For hva? For vinteren! Dette er vel ikke hverdagskost for noen som reiser med tog. Men denne uken valgte altså sjefen for det svenske jernbanekonsernet SJ AB, Monica Lingegård, å be sine kunder om en uforbeholden unnskyldning. –For at våre kunder skal velge toget så forutsetter det at det kommer og går når det skal. Det har vi dessverre ikke lykkes med denne vinteren, skriver Lingegård.
Tog24 velger sjelden å trykke denne formen for pressemeldinger i sin helhet, men siden innholdet har en slik karakter at det faktisk kan være allmenngyldig for togkunder også i Norge, så gjør vi et unntak. Utfordringene er ganske like, materiellet er slitt og infrastrukturen gammel, været har vært verre enn verst, togkundene får den samme avmaktsfølelsen når de hutrer rundt på perrongene og ikke helt vet om toget kommer, og hvem skal ta på seg skylden for kaoset? I dette tilfellet prøver altså en av Nordens mektigste jernbanetopper å ta støyten. Hun får svar på tiltale på lederplass i dagens Expressen. Du kan jo lese den via lenke lenger ned i saken.
(oversatt fra svensk)
Til deg som er kunde hos SJ
Jeg skriver til deg fordi du er kunde hos SJ. At denne vinteren har vært den verste på over ti år for den svenske jernbanen, er vel noe alle har lagt merke til. Det er mange grunner til det, og jeg vil starte med å si at alle dere kunder og hele det svenske folket fortjener noe bedre, rett og slett en jernbane som du kan stole på.
Å velge tog som reisemåte er et godt valg. Det er bra for klimaet og du kan bruke reisetiden til hva du vil, enten du vil jobbe, hvile, lese, spise eller bare henge. Men det er basert på at toget går når det skal. Dette har vi dessverre ikke helt lykkes med.
Årets usedvanlig tøffe vinter med ekstreme snømengder kombinert med sterk vedvarende kulde over hele landet, har hatt stor innvirkning på trafikken vår. På den ene siden blir det stadig mer alvorlige skader på togene når det er en tøff vinter, og på den andre siden dannes det store islag under togene som må tines før vi kan gjennomføre regelmessige sikkerhetskontroller og servicevedlikehold. Tiden togene våre trenger for å være på verkstedet om vinteren er rett og slett lengre enn normalt, og antallet tog som kan kjøre vil derfor bli færre. Derfor reduserte vi rekkevidden på trafikken for vinteren, men ikke i tilstrekkelig grad, viste det seg. Dette har gjort at vi noen ganger også har vært nødt til å kansellere togavganger på kort varsel, noe vi naturligvis ønsker å unngå så langt det er mulig.
Andre årsaker er for eksempel at store snømengder gjør at mange vilde dyr søker seg til jernbaneskinnene der det er lettere for dem å gå. Det gjør at antallet viltulykker med store skader på togene som følge øker.
Det er heller ingen hemmelighet at den svenske jernbanen er i alt for dårlig forfatning, og burde vært utbedret for lenge siden. Det må gå raskere og jeg presser på alt jeg kan for at vi skal få en infrastruktur som fungerer for kundene dine.
Jeg vil ikke flytte skyld. SJ har et stort ansvar for situasjonen vi befinner oss i. Vi er i full gang med å samle og ta lærdom fra denne vinteren for å unngå samme situasjon i kommende vintre i størst mulig grad. Vi undersøker blant annet hvordan vi kan utvide kapasiteten i våre verksteder. Vi gjør også de største investeringene noensinne i nye og nyoppussede tog. Noen av dem kjører allerede. Våre oppgraderte X2000-tog er virkelig gode og veldig behagelige å reise med. I tillegg skal våre splitter nye høyhastighets- og regiontog settes i trafikk i løpet av få år.
Vi har også en viktig rolle i den svenske jernbanebransjen, hvor vi er med på å drive utviklingen fremover. Jeg kan ikke love noen raske resultater, men vi presser på og gjør det klart for beslutningstakere så vel som våre leverandører og samarbeidspartnere at jernbanen må forbedres og utvikles. For eksempel må hele næringen tiltrekke seg flere ansatte innenfor et bredt spekter av kompetanseområder, bane- og verkstedkapasiteten må økes og det trengs flere viltgjerder langs jernbanen. Samtidig tar vi et stort ansvar for de delene vi selv kan påvirke.
Inntil togene i Sverige går som de skal, vil mitt og alle mine ansattes fokus være at du og alle andre skal påvirkes så lite som mulig. Trenger du vår hjelp under reisen, er du alltid velkommen til å kontakte en av togbetjentene om bord på toget. Før og etter reisen står vår kundeservice klar til å hjelpe deg, du kan nå dem via chat, e-post eller telefon og vi har økt bemanningen for å redusere ventetidene. I løpet av våren vil vi gradvis utvide vårt trafikkutvalg. Vi jobber intenst for at vi skal komme opp på samme nivå som i fjor så fort som mulig.
Velkommen ombord på toget!
Monica Lingegård, administrerende direktør, SJ AB
https://www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/varfor-far-sjs-vd-inte-sparken/