Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen slutter i Bane NOR

Han har hatt en av Norges mest krevende sjefsjobber siden han tok over Bane NOR 27. oktober i 2023. Nå gir han seg, men er ikke åpen om hva han skal gjøre videre. Jon-Erik Lunøe er konstituert i jobben, han kommer fra sjefsjobben i eiendomsdivisjonen i Bane NOR.

–Det siste halvannet året har jeg jobbet sammen med gode folk i Bane NOR for å etablere ny konsernstruktur, rekruttere nye ledere og sette sammen ny konsernledelse. Jeg er glad for det arbeidet vi har gjort sammen på disse områdene. Det finnes veldig mange kompetente medarbeidere i Bane NOR og jeg ønsker kolleger lykke til videre med å løse de store utfordringene som ligger foran. Selv vil jeg søke å engasjere meg på andre områder, sier Thor Gjermund Eriksen i en pressemelding fra Bane NOR.

Eriksen skal fortsatt være tilgjeneglig for Bane NOR i en tid fremover, og har ifølge Aftenposten følt at rammene rundt seg og detaljstyringen ikke ble forenelig med utøvelsen av jobben han var satt til å gjøre. Dette stemmer for så vidt med en kommentar han ga til Tog24 etter samferdselsministerens jernbanetale i midten av januar. På direkte spørsmål om han følte all kritikken var tyngende, så var han ganske direkte. –Nei, kritikk skal vi tåle, men alle de møtene jeg må gå i gjør meg ikke særlig effektiv.

–Dette var svært overraskende. Vi har hatt et meget godt samarbeid med Thor Gjermund Eriksen og Bane NOR. Vi er helt avhengige av å ha et godt og velfungerende Bane NOR. Nå må styret raskest mulig få på plass en ny sjef. Vi som operatør og norsk jernbane fortjener det, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge til Tog24.

Konserndirektør Jon-Erik Lunøe, som i dag er konserndirektør for eiendomsdivisjonen i Bane NOR, er konstituert som konsernsjef fra 27. februar. Han har vært i selskapet siden 2019. Eriksen vil være tilgjengelig for styret og selskapet i oppsigelsestiden.

Jon-Erik Lunøe har takket ja til å lede Bane NOR inntil ny konsernsjef er på plass. Han kommer fra eiendomsdivisjonen i Bane NOR.
Foto: Bane NOR

Styreleder Hellesjø er trygg på at Bane NOR er riktig posisjonert til å levere på det det viktige samfunnsoppdraget.

– Styret takker Thor Gjermund Eriksen for jobben han har gjort i en krevende periode for jernbanen. Vi har mange store og viktige prosjekter som skal realiseres framover. Regjeringen har økt bevilgningene til både drift, vedlikehold og fornying av infrastrukturen. Det er helt avgjørende for å levere på jernbanefamiliens punktlighetsløfte, slik at flere tog skal være i rute. Vi har over 5500 svært kompetente og motiverte ledere og ansatte som hver eneste dag går på jobb for å gjøre det beste for norsk jernbane, og styret er veldig godt fornøyd med at Jon-Erik Lunøe har takket ja til å lede selskapet inntil vi har en permanent løsning på plass, sier Hellesjø. 

Styret i Bane NOR starter umiddelbart arbeidet med å finne ny konsernsjef.

2 thoughts on “Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen slutter i Bane NOR

  1. Så har våre rikspolitikere og byråkratiet i Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet nok en gang vunnet «slaget» om jernbanen. Over mange tiår har det vært et stigende etterslep på vedlikehold. Over de siste tiår har budsjett jernbane på statsbudsjettet stort sett ikke økt mer enn kostnadsstigningen. Og (riks)-politikerne og Bane Nor i skjønn forening har presset gjennom bygging av nye strekninger. Som har gått på bekostning av vedlikehold. Og fortsatt vil gjøre det. Thor Gjermund Eriksens skjulte budskap er egentlig helt klart: Staten vil ikke satse mer på jernbane. Etterslepet på vedlikehold skal øke – samtidig som det gis klarsignal fra politikerne om kjempeutbygginger – som f.eks. Arna – Stanghelle til en prislapp på mange titalls milliarder – der pengene er nødt til (fortsatt) å bli tatt fra vedlikehold. Den eneste måten å komme på offensiven, er å stoppe all utbygging og bruke pengene kun på vedlikehold. Og Bane Nor må få prosjektmidler med flerårig horisont. Ikke som nå; år-for-år. Stakkars den som skal ta over jobben til Eriksen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer